„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Intelektinės nuosavybės apsaugojimas nuo vagystės: ką svarbu žinoti?

Per pastaruosius trejus metus Valstybinis patentų biuras išnagrinėjo daugiau nei 200 ginčų dėl prekių ženklų, kurių didžioji dalis buvo susijusi su prekių ženklų panašumo vertinimu. Vos sukūrus intelektinę nuosavybę, reiktų pasirūpinti jos apsauga, nes tik tinkamai užregistruota intelektinė nuosavybė tampa apsaugota nuo galimų vagysčių, rašoma Teisingumo ministerijos pranešime spaudai.
Teisingumo ministerija
Teisingumo ministerija / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Intelektinę nuosavybę kuriantys asmenys, įmonės bei organizacijos, siekdami ją apsaugoti, turėtų nepamiršti teikti paraiškas dėl dizaino, prekių ženklų registravimo bei išradimų patentavimo.

Kaip išvengti intelektinės nuosavybės vagysčių?

Svarbu žinoti, kad prekių ženklai ir gaminio dizainas yra saugomi juos įregistruojant, išradimai – patentuojant. Šie įrankiai leidžia teisinėmis priemonėmis ginti teises, apsaugant savo turimus registruotus intelektinės nuosavybės objektus nuo kopijavimo ir nepageidaujamo naudojimo bei padeda kovoti su nesąžininga konkurencija, taip pat prisideda prie verslo augimo ir sėkmės. Be to, tai gali būti viena iš sąlygų lengvesniam investicijų pritraukimui, nes išimtinėmis teisėmis apsaugotas kūrinys yra vertingesnis.

Prekių ženklas yra skirtas identifikuoti konkretaus gamintojo prekes ar paslaugų teikėjo teikiamas paslaugas ir atskirti jas nuo kitų gamintojų prekių ar paslaugų . Tai gali būti žodžiai, asmenų vardai, pavardės, meniniai pseudonimai, juridinių asmenų pavadinimai, šūkiai, raidės, skaičiai, piešiniai, emblemos, erdvinės formos, spalvos, netgi garsas ar judesys.

Neretai vos pamatę prekių ženklą, įsivaizduojame, koks tai bus gaminys ar paslauga, jo/jos kokybė ar savybės. Sėkmingo gaminio prekių ženklas gali būti įmonės reputacijos, reklamos priemonė. Toks ženklas, ypač turintis populiarumą ir vartotojų pripažinimą, gali greitai tapti prekių ženklų klastotojų, siekiančių pasinaudoti jau sukurta gaminio reputacija ir neatidžiam vartotojui pasiūlyti savo gaminį, taikiniu. Todėl registruotas prekių ženklas leis nesudėtingai įrodyti savo teises ir jas apginti, taip išgelbėjant įmonės investicijas į gaminio, paslaugos kūrimą ir populiarinimą.

Sukūrus naują gaminio ar jo dalies vaizdą, jį galima apsaugoti registruojant kaip dizainą. Dizainas apibrėžiamas kaip viso gaminio ar jo dalies vaizdas, sudarytas iš gaminio ir jo ornamentikos specifinių savybių – linijų, kontūrų, spalvų, formos, tekstūros ir medžiagos. Registruoto dizaino savininkas turi išimtinę teisę šį dizainą naudoti, tad tik jis gali leisti arba drausti kitiems asmenims gaminti, siūlyti parduoti, pateikti į rinką.

Tokiu atveju, kai yra sukuriamas gaminys, kuris yra naujas pasauliniu lygiu ir yra neakivaizdus atitinkamos techninės srities specialistams, jis ar jo gamybos būdas gali būti patentuojamas kaip išradimas. Patentą taip pat galima licencijuoti, tai gali palengvinti komercinių partnerių paiešką.

Neretai gaminys gali būti apsaugotas keliais intelektinės nuosavybės apsaugos būdais: pažymint gaminį registruotu prekių ženklu, registruojant gaminio išorinį vaizdą kaip dizainą (net iki 100 to paties dizaino pavyzdžių vienoje paraiškoje) ir patentuojant išradimą.

Idėją taip pat galima apsaugoti

Kiekvienas gaminys paprastai prasideda nuo idėjos, o viešojoje erdvėje kartais pasirodo informacija apie idėjų vagystes: vienas asmuo kažką sugalvoja, o kitas pasisavina šią mintį ir realizuoja. Nors pačios idėjos negalima registruoti ar patentuoti, visgi yra teisinių priemonių apsaugoti idėją.

Vienas iš idėjos apsaugos būdų – komercinių paslapčių ar konfidencialios informacijos teisinė apsauga. Tokiu atveju, suinteresuotos šalys, prisidėjusios prie idėjos atsiradimo, sudaro sutartį, kurioje nustato, kokia informacija yra laikoma konfidencialia, bei susitaria dėl konfidencialumo įsipareigojimų.

Prieš atskleidžiant idėją kitiems asmenims, svarbu įvertinti, ar ši idėja yra tinkamai apsaugota teisinėmis priemonėmis. Jei ne, tuomet patariama idėjos neatskleisti ir neskelbti viešai.

Panašumas turi būti įrodytas

Jeigu rinkoje atsirado ženklas, kuris tapatus ar panašus į jau registruotą prekių ženklą, Valstybiniam patentų biurui (VPB) oficialiame biuletenyje paskelbus apie tokio ženklo registraciją, galima šį veiksmą užprotestuoti, paduodant motyvuotą rašytinį protestą.

Tokiu atveju, prekių ženklo savininkas, norėdamas paduoti protestą dėl vėlesnio tapataus ar panašaus prekių ženklo registravimo, privalo turėti vieną ar daugiau jam priklausančių ankstesnių galiojančių teisių. Taip pat teikiant tokį protestą būtina nurodyti teisinį pagrindą bei būti įsitikinus, kad abu prekių ženklai yra tapatūs arba panašūs.

Vienas iš galimų protesto padavimo teisinių pagrindų yra tikimybė suklaidinti dalį visuomenės, kai vartotojai yra suklaidinami dėl naujai rinkoje atsiradusio prekių ženklo ir įsigyja juo pažymėtų prekių, manydami, kad tai kito gamintojo prekių ženklo gaminiai.

Jeigu vėlesnis prekių ženklas jau yra registruotas VPB, galima paduoti negaliojimo prašymą, o jei vėlesnis prekių ženklas nepertraukiamą 5 metų laikotarpį nebuvo naudojamas Lietuvoje – jo panaikinimo prašymą.

Tuomet, kai protestas yra tenkinamas, VPB neregistruoja konkurento prekių ženklo, o protestą padavęs asmuo taip apsaugo išimtines teises į savo prekių ženklą.

Svarbu ir tai, kad patys pareiškėjai, ketindami registruoti savo prekių ženklą, turėtų pasitikrinti, ar toks ženklas nepažeidžia trečiųjų asmenų teisių, įsitikinti, ar rinkoje nėra jau užregistruotų tapačių ar panašių prekių ženklų.

Taip pat reiktų žinoti, kad galima užginčyti ir nesąžiningais ketinimais registruojamą ženklą, jeigu galima įrodyti, kad toks registruojamas ženklas nepriklauso jį registruojančiam asmeniui arba jeigu toks asmuo dėl įvairių priežasčių neketina pats ženklo naudoti sąžiningai.

Kaip išvengti klaidų?

Pradedant savo prekių ženklo registravimo kelionę, svarbu tinkamai pasiruošti. Šį iššūkį padės lengviau įveikti dažniausiai pasitaikančių klaidų ir jų sprendimo būdų sąrašas.

Dažniausiai pasitaikančių klaidų sprendimo būdai:

• Neišsamus tyrimas. Prieš pradedant registraciją, svarbu atlikti paiešką ir įsitikinti, ar teisė į žymenį nepriklauso kitiems asmenims. Tai padės išvengti galimų konfliktų su kitų prekių ženklų savininkais.

• Neteisingas klasifikavimas. Reikėtų įvertinti veiklos sritis, kur bus naudojamas prekių -ženklas, ir apgalvotai pasirinkti tinkamas klases savo prekėms ar paslaugoms, kurioms žymėti bus naudojamas ženklas. Per plati arba per siaura klasifikacija neužtikrins visiškos prekių ženklų apsaugos.

Teisingas klasių ir (ar) paslaugų sąrašas yra svarbus, nes:

  • padeda nustatyti prašomos apsaugos apimtį;
  • ginčo atveju lyginami ne tik ženklai, bet ir prekių/paslaugų sąrašai;
  • neteisingai suklasifikavus prekes ir paslaugas ilgėja registravimo procedūra;
  • nenaudojant ženklo visoms prekėms ar paslaugoms, dėl kurių pateikėte paraišką, jūsų ženklą bus lengviau užginčyti.

• Netikslūs dokumentai. Neišsamūs arba netikslūs dokumentai gali užvilkinti registracijos procesą arba būti atmesti. Užtikrinkite, kad visos reikalaujamos formos, patvirtinamieji dokumentai ir mokesčiai būtų pateikti teisingai ir laiku.

• Laiku nesikreipiama į specialistus.

Intelektinės nuosavybės eksperto patarimai gali padėti išvengti klaidų. Registruojant prekių ženklą savarankiškai, gali būti praleista svarbi informacija, klaidingai užpildyta forma ar nepateiktas reikiamas dokumentas, todėl svarbu pasitarti su šios srities ekspertais, kurie padės užtikrinti sklandesnį ir sėkmingesnį procesą.

Ginčus galima spręsti taikiai

Ginčus dėl prekių ženklų ir dizaino registravimo galima išspręsti taikiai, pasinaudojus Valstybinio patentų biuro teikiama nemokama mediacijos paslauga.

Konsultacijai intelektinės nuosavybės apsaugos klausimais galima registruotis čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“