Nusprendus savo sukauptas lėšas investuoti į meno kūrinį, patariama visų pirma paklausti savęs – kodėl būtent norima pasirinkti šią sritį.
„Jeigu prieš tai nesidomėjote menu, nevaikščiojote po galerijas, keliaudami neužeidavote į meno muziejus, tai gal geriau į šią sferą nebandyti lįsti, nes galima nudegti. Tai yra labai specifinė investavimo sritis. Sėkmės atvejais grąža gali būti labai įspūdinga, bet čia gausu ir ne tokių sėkmingų istorijų“, – „Luminor“ banko organizuotame vaizdo seminare kalbėjo Simona Skaisgirė, Vilniaus aukciono vadovė.
Jeigu prieš tai nesidomėjote menu, nevaikščiojote po galerijas, keliaudami neužeidavote į meno muziejus, tai gal geriau į šią sferą nebandyti lįsti.
Kaip ir kiekvienoje srityje, taip ir investuojant į meną, gerų rezultatų nebus, jeigu prieš tai nebus įdėta labai daug investuojančiojo laiko ir pastangų, pažymi verslininkas, Vilniaus miesto tarybos narys ir meno kolekcionierius Antanas Zabulis.
„Pavyzdžiui, jeigu nori gerai tenisą žaisti, turi, tarkime, sumušti 10 tūkst. kamuoliukų. Tai jeigu iš tiesų rimtai žiūri į meno kūrinių kolekcionavimą, tikrai nori, kad tau širdis džiaugtųsi tuo, ką turi, tai turi dešimt tūkstančių paveikslų parodose apžiūrėti. To reikia tam, kad turėtum ištreniruotą akį ir matytum bei pradėtum jausti, kas yra vertinga, gražu ir kas galbūt tikrai turės ateityje išliekamąją vertę“, – teigia A. Zabulis.
Investicinę vertę turi tik apie 5 proc. kūrinių
S.Skaisgirė pabrėžia, kad domėjimasis menu investuojant itin svarbu, nes tik labai nedidelė rinkoje esančių meno kūrinių dalis turi investicinio potencialo.
„Mano vertinimu, 80 procentų meno kūrinių yra, taip sakant, interjeriniai ir jie niekada neatneš investicinės grąžos. Mes juos pirkdami susimokame už tai, kad jie puoštų mūsų namus, džiugintų ir viskas. Čia mūsų finansiniai santykiai su tokiais meno kūriniais baigiasi ir yra didelė tikimybė, kad tokie kūriniai, ko gero, nebus likvidūs ar generuojantys finansinę grąžą. Likę 20 procentų pasiskirstytų taip: 15 proc. yra kolekciniai kūriniai, kurie yra įdomūs tam tikru aspektu, dėl kurio kolekcininkai juos renka. Tie kolekcininkus dominantys aspektai gali būti labai įvairūs. Likę penki procentai yra absoliučiai nekvestionuojamos vertės investiciniai kūriniai“, – sako S. Skaisgirė.
Dėl to, pabrėžia ekspertė, investicinę grąžą generuojančios kolekcijos neatsiranda per naktį. Jos gimsta pamažu, kolekcininkams įdėjus daug finansų ir laiko, domintis menu bei formuojant vertingas kolekcijas.
Mano vertinimu, 80 procentų meno kūrinių yra, taip sakant, interjeriniai ir jie niekada neatneš investicinės grąžos.
„Labai svarbu apsiginkluoti kantrybe ir investuojant į meną netapti sprinto bėgiku. Tai yra maratonas, tai yra kelionė ir ja reikia mėgautis, o ne svajoti kuo greičiau pasiekti finišą“, – pabrėžia Vilniaus aukciono vadovė.
Svarbu apsibrėžti siauresnį lauką
Net ir domintis menu ir nusprendus į jį investuoti, galima pasimesti nuo pasirinkimo ir informacijos gausos. Dėl to, prieš pradedant investuoti į meną, kolekcininkai pataria susisiaurinti meno lauką, kuris jus domina.
„Rekomenduočiau pirmiausia susikaupti ir sau įsivardinti, kas iš tiesų giliai širdyje jums patinka labiausiai – ar fotografija, ar grafika, ar dar kokia kita meno sritis. Atsakius sau į šį klausimą, apsibrėžus siauresnę sritį, bus lengviau sumažinti tą begalybę informacijos triukšmo, kuris yra aplink“, – sako Ramunė Zabulienė, kolekcionierė, M. Čiuželio labdaros ir paramos fondo valdybos narė, „Noewe“ fondo valdybos narė.
Jeigu norite investuoti į meno sritį, apie kurią sudėtingiau rasti informacijos, pavyzdžiui, į šiuolaikinį Lietuvos meną, tuomet vertinga pabendrauti su specialistais.
„Pavyzdžiui, galima pasitarti su trijų skirtingų galerijų savininkais. Jie gali papasakoti jums daugiau tiek apie menininkus, kuriuos atstovauja, tiek bendrai apie rinką. Nebūtina šimtu procentu jais pasitikėti, nes jie atstovauja tam tikrus menininkus ir yra suinteresuoti jų sėkme, bet iš šių ekspertų tikrai galima gauti vertingų pamokų, kurios padės žengti pirmuosius žingsnius, o vėliau padės patiems išmokti įvertinti meno kūrinių vertę“, – sako R.Zabulienė.
Menininkų TOP sąrašai
A. Zabulis dalinasi savo paties patirtimi – prieš pradėdamas investuoti į meną, jis apsiklausė kitus kolekcininkus.
„Nedariau jokių spontaniškų sprendimų, o pakalbėjau su kelias rimtais kolekcininkais ir paprašiau, kad jie pasidalintų, kas jų nuomone, yra pagrindiniai 10–30 Lietuvos menininkų, į kuriuos verta investuoti. Tada tuos sąrašus sulyginau ir išvedžiau bendrą TOP sąrašą, nuo kurio galėjau pradėti. Kitas žingsnis buvo pačiam įsivertinti, kas man pačiam patinka, nepatinka“, – sako A. Zabulis.
S.Skaisgirė priduria, kad investuojant į meną verta atsižvelgti ir į Vilniaus aukciono puslapyje skelbiamus brangiausiai ir dažniausiai parduodamų darbų autorių sąrašus.
Vertės kūriniui prideda jo istorija
Atsirinkus dominančius menininkus ir jau renkantis kūrinį, yra svarbu pasidomėti dar giliau, pasakoja Tadas Ratkevičius, „Luminor“ privačiosios bankininkystės vadovas.
“Labai svarbu ne tik pačiam pamatyti ir per savo suvokimo prizmę „perleisti“ tą paveikslą, bet ir žinoti, ką norėjo autorius tuo darbu pasakyti. Žiūrint ir renkantis meno kūrinius verta pasidomėti, kokias istorijas slepia tie kūriniai“, – kalba T. Ratkevičius.
Antanas Zabulis priduria, kad vertės kūriniui gali suteikti ir paties meno kūrinio kelionė jau po jo baigimo: „Meno kūrinio kilmės dokumente, galima sužinoti, kur jis dar kabėjo, buvo saugomas, kas prieš tai buvo jo šeimininkas. Visa meno kūrinio istorija gali pakelti ir paties kūrinio vertę.“
Žengiant pirmą žingsnį – reikia drąsos
„Luminor“ seminare kalbėjusieji ekspertai ir kolekcionieriai pažymi, kad visa išsakyta informacija gali pradedančiuosius kolekcininkus išgąsdinti. Dėl to jie pabrėžia, kad investuojant į meną reikia turėti ir šiek tiek drąsos.
„Labai dažnai žmonės tiesiog bijo nusipirkti pirmąjį kurinį, nežino, kas patinka, nežino, ko nori, bet tai yra normalu, tai yra proceso dalis. Nereikia baimintis, kad dabar tiksliai to nežinote. Laikui bėgant jūsų investicijų fokusas susiaurės ir taps grynesnis, tačiau norint pradėti jį formuoti yra svarbu nebijoti ir įsigyti tą pirmąjį kūrinį, nuo kurio pradėsite savo kelionę“, – sako S.Skaisgirė.