Ekonominiai sunkumai kiek sulėtino Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) krovos pajėgumų plėtros planus – jie nukelti į 2010-uosius. Tačiau investicijų į laivyną bendrovė nestabdė.
2007 metais pasirašiusi sutartį su Rusijos laivų statykla „Pella“ dėl dviejų vilkikų statybos, pernai gruodį sulaukė pirmojo, šiemet Kalėdų išvakarėse – antrojo vilkiko. Nors prieš metus organizuotam laivo vardo konkursui buvo pasiūlyta dešimtys su jūra ar jėga sietinų žodžių, nugalėjo bendrovę tarptautinėje rinkoje geriausiai pristatanti pavadinimo anglų kalba santrumpa.
Saugesnė laivyba
Vilkimo paslaugas teikia filialas „KLASCO Towage Assistance“, užimantis apie 30 proc. uosto paslaugų rinkos. Prieš metus pralaimėjęs uosto direkcijos skelbtą vilkiko „Stumbras“, kurį naudojo 8 metus, nuomos konkursą, filialas buvo likęs su trimis laivais.
Mažiausias jų, 2008 metų pavasarį velkamo laivo apverstas ir po tragedijos vėl į laivyną sugrąžintas vilkikas „Barta“, teikti paslaugas didiesiems laivams netiko. Papildytas antruoju dvyniu, KLASCO pagalbinis laivynas nuo šiol užtikrins saugų „Panamax“ laivų švartavimą uoste net esant audringam orui.
Vilkikai naudojami, kai reikia laivus buksyruoti, priplukdyti prie krantinių, gesinti gaisrus, kitų nelaimių ar ekstremalių gamtinių situacijų atvejais. Naujausi vilkikai turi azimutinius varytuvus ir tarptautinius standartus atitinkančią plaukiojančių bei pakrantės objektų gesinimo įrangą. Kiekvieno jų variklio galingumas – 4500 AJ, vilkimo galia – 55 tonos.
„Padidėjo mūsų laivyno pajėgumas, išaugo techninės galimybės. Esu įsitikinęs, kad tai įvertins mūsų klientai, turėsime daugiau užsakymų“, – sakė KLASCO komercijos direktorius Vytautas Kaunas.
Bendrovė kasmet perkrauna apie trečdalį uosto krovinių ir tiek pat priima visų atplaukiančių laivų. Kokie vilkikai pagal laivo savybes ir oro sąlygas reikalingi laivui įvesti ar išvesti, kapitonui rekomenduoja valstybinis locmanas. Vilkikai nebūtini tik linijiniams keltams ir nedideliems laivams. Tačiau dviejų Klaipėdos uoste vilkimo paslaugas teikiančių įmonių galimybės konkuruoti labai nelygios.
Vyksta teismai
LŽ šiemet rašė, kad Konkurencijos tarybai neįžvelgus vilkų paslaugų monopolio grėsmės į Klaipėdos uostą buvo įleistas pasaulinio masto jūrinių paslaugų gigantas – olandų vilkikų bendrovė „Smit“. Balandžio 16 dieną nuspręsta leisti UAB „Towage & Marine Assistance“ ir „Smit International Overseas B.V.“ vykdyti koncentraciją lygiomis dalimis steigiant UAB „Towmar Smit Baltic“. Tuo metu, nuo 2009 metų sausio 1 dienos, naujoji bendrovė, kaip skelbė kompanija „Smit“ savo naujienose, jau veikė. Nukonkuravusi KLASCO vilkiko „Stumbras“ nuomos konkurse, ji turimą vilkikų „TAK“ laivyną papildė dar vienu galingu „Smit“ vilkiku.
Konkurencijos tarybos sprendimą KLASCO apskundė ir Vilniaus apygardos administraciniame teisme bylą gruodžio 10 dieną laimėjo. Nustatytas procedūrinis pažeidimas – „taryba neteisingai suskaičiavo balsavimo rezultatus“. Agentūrai BNS teismo atstovė tąkart aiškino, kad, teismo vertinimu, Konkurencijos taryba neskiria dalyvavusiojo balsavime ir balsavusiojo „už“ sąvokų. Balsuojant už leidimą susijungti, du nariai balsavo „už“, o du – susilaikė. Pastarieji buvo priskirti pritariantiems balsams. Apie „Smit“ keliamą pavojų nacionaliniam verslui ir galimą paslaugų monopolį Konkurencijos tarybą perspėjo ir teisme KLASCO ieškinį palaikė Klaipėdos uosto direkcija bei jūrinių įmonių asociacijos. Tačiau į jų argumentus atsižvelgė ne visi Konkurencijos tarybos nariai. Neatmetama, kad teismų procesas gali tęstis.