Lapkričio 18 d. VMI išplatintame pareiškime teigiama, jog nuolatinis PVM sąskaitų faktūrų duomenų stebėjimas, kurį padės užtikrinti šiuo metu diegiama sistema, sąlygos stiprų PVM surinkimo prieaugį bei sumažins verslininkų norą sukčiauti. Tačiau ekspertai ginčijasi, ar naujosios priemonės duos laukiamą rezultatą.
Taiso praeities klaidas
L.J. Keplerio universiteto profesoriaus F. Schneiderio vertinimu, šešėlinė ekonomika Lietuvoje siekia 27,1 proc. BVP., Laisvosios rinkos tyrimų instituto duomenimis – 25 proc.
Pagal BVP ir į biudžetą surenkamų pajamų santykį Lietuva tebėra viena iš labiausiai atsilikusių valstybių Europos Sąjungoje.
Pagal BVP ir į biudžetą surenkamų pajamų santykį Lietuva tebėra viena iš labiausiai atsilikusių valstybių Europos Sąjungoje. VMI teigimu, i.MAS padės su tuo kovoti, smarkiai sumažinant pajamų neapskaitymo mastą ir mokesčių surinkimą.
Apskaitos ir audito bendrovės „Added Value“ vadovas A. Vainoras teigia, jog ligšiolinei mokesčių administravimo sistemai išmanumo ir lankstumo labai trūko, o sprendimas diegti inovacijas buvo neišvengiamas, nors pavėluotas: „Mūsų šalyje yra net 24 skirtingi mokesčiai, kuriuos reguliuojantys aktai ir išaiškinimai sudaro tūkstančius puslapių. Tai turi įtakos atitinkamai mokesčių tvarkymo kultūrai ir formuoja palankią terpę mokesčių vengimui bei juodajai buhalterijai“.
Aiški kaina, bet ne rezultatas?
Pagrindinis naujosios VMI sistemos privalumas – galimybė mokesčių inspektoriams kone realiu laiku matyti visas įmonių išrašomas ir gaunamas PVM sąskaitas faktūras bei važtaraščius.
Pažeidėjai galės ir toliau nefiksuoti operacijų, tik dabar jau elektroniniu būdu.
Šiam tikslui numatoma diegti išmaniuosius kasos aparatus su interneto prieiga, popierinius važtaraščius pakeisti elektroniniais, PVM sąskaitų faktūrų registre kaupti informaciją apie visas išrašytas ir gautas PVM sąskaitas faktūras, įtraukiant ir supaprastintas PVM sąskaitas faktūras.
Tačiau pripažįstama, kad naujos mokestinės prievolės daugeliui kompanijų pareikalaus naujų investicijų į išmaniąsias IT sistemas. O tai gali duoti priešingą efektą: tarp legalaus ir neapskaityto verslo svyruojantys subjektai gali dar labiau nusisukti nuo įstatymo reikalavimų.
Dar mažesnė tikimybė, jog inovacijos pakeis nelegaliai vykdomo verslo įpročius. Kaip primena LLRI vyr. ekspertė Kaetana Leontjeva, „šešėlis yra operacijų nefiksavimas, tad pažeidėjai galės ir toliau nefiksuoti operacijų, tik dabar jau elektroniniu būdu.“
Mokosi iš estų
Atsakydami į verslininkų ir ekspertų būgštavimus, politikai pateikia Estijos pavyzdį, kur jau pirmasis išmaniosios mokesčių administravimo sistemos diegimo etapas davė teigiamų poslinkių. Į biudžetą čia surenkama 5-6 proc. daugiau mokėtino PVM.
Ministro Pirmininko atstovė spaudai Evelina Butkutė – Lazdauskienė teigia, kad mūsų šalyje PVM mokesčių surinkimas padidėtų 140 mln. eurų per metus, o įgyvendinus visą i.MAS projektą, dėl sumažėjusios administracinės naštos verslas kasmet sutaupytų po 100 mln. Eur.
A. Vainoro požiūriu, verslo skaidrumas ir tinkama mokesčių stebėsena valstybiniu lygmeniu yra būtini sąžiningo verslo principai. Kartu tai būdas, kuriuo valstybė prisideda prie vakarietiškus standartus atitinkančios verslo kultūros kūrimo.
„Išmanioji sistema reikalaus prisitaikyti. Tačiau pagrindinį dėmesį kreipti reikėtų ne į trumpojo laikotarpio trikdžius, o į ilgojo laikotarpio laimėjimus. Stebint kasdienes mokestines operacijas verslas bus trukdomas rečiau, patikrų bus atliekama mažiau, mokesčių administracinė našta mažės, o skaidrus verslas galės koncentruotis į augimą“, – teigia „Added Value“ vadovas.