„Juodasis penktadienis“ atšauktas: pandemija verčia prekybininkus keistis kardinaliai

„Juodojo penktadienio“ išpardavimų nebus, skelbia didieji šalies prekybos centrai. Reaguodami į pasaulinę pandemiją ir siekdami apsaugoti darbuotojus ir pirkėjus, jie nusprendė smūginių akcijų neorganizuoti. Atvirkščiai, nuolaidas stengiamasi ištęsti ilgesniame laikotarpyje, kai kur jos pradėtos taikyti dar spalį ar net rugpjūtį. Tuo tarpu ekonomistai pastebi, kad prekybininkams įtaką daro pirkėjų baimė užsikrėsti koronavirusu, ir ragina nuolaidas perkelti į elektroninę erdvę.
Išpardavimas prekybos centre
Išpardavimas prekybos centre / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

„Black Friday“ arba „Juodojo penktadienio“ išpardavimai paprastai prekybininkams sužeria rekordinius pelnus. Tačiau šiemet jie kitokie ir, panašu, apsistumdymų nebus. Didieji prekybos tinklai atsisako trumpalaikių akcijų, o kai kurie išpardavimus pradėjo dar vasarą.

„Juodąjį penktadienį“ atšaukia

Prekybos centro „Europa“ vadovė Eglė Juškienė 15min aiškino, jog dėl pandemijos ir tam, kad užtikrintų saugų apsipirkimą, šiemet atsisakyta tipinės, smūginės 3 dienų „Black Friday“ akcijos. Nuspręsta ją integruoti su šventiniu laikotarpiu ir nuolaidomis.

„Black Friday“ tapo kalėdinės kampanijos dalimi, kurią išskaidėme per ilgesnį laikotarpį, kad prekybos centre pasiskirstytų srautai, būtų išlaikomi reikiami atstumai, o klientai bet kokiu atveju pasinaudotų geromis nuolaidomis ir galėtų jaustis saugiai ir ramiai“, – tikino ji.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

E.Juškienės nuomone, karantino metu patirtų nuostolių verslui viena akcija sumažinti nepadės.

„Tam reikalingas veiksmų kompleksas, pradedant rinkodaros akcijomis ir baigiant valstybės parama, esant veiklų ribojimams“, – komentavo prekybos centro vadovė.

Dėl šalyje įvesto karantino „Juodojo penktadienio“ išpardavimų kampanijos neinicijuoja ir prekybos centras „Panorama“. Tiesa, atskiri nuomininkai siūlys savo pačių nustatytas nuolaidas ir akcijas.

„Kadangi lankytojų srautas dėl karantino apribojimų prekybos centre yra sumažėjęs, lūkesčių apyvartos augimui, lyginat su praėjusiais metais, neturime. Pastebėjome, kad pirkėjai pradėjo labiau planuoti savo vizitus – lankosi rečiau, tačiau tikslingiau ir vieno apsipirkimo metu perka daugiau“, – 15min aiškino prekybos centro vadovė Birutė Kalanovaitė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

„Juodąjį penktadienį“ atšaukia ir Kauno „Mega“. Prekybos centrą valdančios bendrovės „Baltic RED“ rinkodaros direktorė Ieva Goštautaitė-Gedutė teigė, kad dėl pasaulinės pandemijos nuspręsta neorganizuoti ne tik tradicija tapusių didžiųjų nuolaidų dienų, bet ir „Juodojo penktadienio“.

„Šiuo laikotarpiu darbuotojų ir lankytojų saugumas mums svarbiausias, todėl ieškojome sprendimo, kaip prekybos centro lankytojams palikti galimybę pasinaudoti šventinėmis nuolaidomis, tačiau tai padaryti maksimaliai saugiai“, – aiškino ji ir pridūrė, kad metų pabaigai įprastus išpardavimus pradėjo organizuoti dar lapkričio pradžioje.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

Taip pat prekybos centre kiekvieną lapkričio penktadienį, šeštadienį ir sekmadienį taikomos nuolaidos vis kitos kategorijos prekėms. Taip siekiama užtikrinti, kad apsilankymas prekybos centre būtų saugus, tikslingas, išvengta masinių susibūrimų ir kiekvienam pirkėjui užtikrinamas Vyriausybės nustatytas privalomas 10 kvadratinių metrų plotas.

„Pastarosiomis dienomis lankytojui tenkantis kvadratinių metrų skaičius vyrauja nuo 40 iki 60 kv. m. Darbo dienomis – dar daugiau“, – tikino I.Goštautaitė-Gedutė.

„Juodojo penktadienio“ nerengs ir Vilniaus, Klaipėdos bei Šiaulių „Akropoliai“. Dominykas Mertinas, „Akropolis Group“ komunikacijos departamento vadovas, 15min aiškino, jog apskritai nuspręsta trumpalaikių vienos dienos ar savaitgalio akcijų neorganizuoti.

„Organizuoti akciją „Jamam“, kuri „Akropoliuose“ jau buvo tapusi tradicija vietoje Vakaruose populiaraus „Juodojo penktadienio“ išpardavimų, šiemet taip pat atsisakėme sąmoningai. Pandemijos metu svarbiausia ne kuo didesni lankytojų srautai, o maksimalus prekybos centrų darbuotojų ir lankytojų saugumas“, – komentavo jis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

Be to, tęstines akcijas prekybos centrai pradėjo taikyti dar rugpjūčio mėnesį. Pasak D.Mertino, sprendimas trumpalaikius, porą dienų trukdavusius išpardavimus pakeisti tęstinėmis, ilgalaikėmis akcijomis priimtas siekiant vengti masinio žmonių susibūrimo vienu metu. Taip pat sudarant galimybes pirkėjams kuo patogiau įsigyti tiek būtinas prekes, tiek dovanas artėjančių švenčių proga ir nesibaiminti dėl saugumo.

VIDEO: Vyriausybė pratęsė karantiną iki gruodžio vidurio, sugrįš dalis pramogų

„Jį užtikrinti mums padeda nuolatinis dėmesys patalpų vėdinimui, paviršių dezinfekcijai, srautų valdymui, papildomos šimtatūkstantinės investicijos į įrangą, automatiškai ultravioletiniais spinduliais dezinfekuojančią eskalatorių ir judančių takų porankius bei orą liftų kabinose“, – sakė jis.

E. prekybininkai trina rankomis

Tuo tarpu elektroninės erdvės prekybininkai dėl „Juodojo penktadienio“ trina rankomis ir tikina, kad būtent šio išpardavimo metu yra taikomos didžiausios nuolaidos. „Pigu.lt“ rinkodaros vadovas Ernestas Kačerauskas 15min tikino, jog šiemet „Juodasis penktadienis“ tikrai žada būti kitoks, nes prognozuojami rekordiniai pirkėjų skaičiai.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

E.Kačerausko teigimu, šiemet pardavimai didesni, pirkėjai aktyvesni. Dėl to tikimasi rekordinio dalyvių skaičiaus ir bent 50 proc. pagerinti praėjusių metų rezultatą.

„Vertinant situaciją, tai „Juodasis penktadienis“ yra labiau skirtas ne pardavėjams, o pirkėjams džiaugtis gerais pasiūlymais ir galimybe gausiai apsipirkti. Tiesa, prekybininkams tai bus puiki galimybė maksimaliai išjudinti ir padidinti savo pardavimus ir taip užsitikrinant reikalingas apyvartines lėšas“, – 15min komentavo jis.

Mažmenininkų situacija gera

Tuo tarpu turto valdymo bendrovės „INVL Asset Management“ vyriausioji ekonomistė Indrė Genytė-Pikčienė pastebi, kad Lietuvos mažmeninės prekybos sektorius energingai atsigavo po pirmojo karantino. Anot jos, suveikė savotiškas suspaustos spyruoklės efektas: per karantiną užspaustas gyventojų vartojimas, atlaisvėjus suvaržymams, staigiai atsitiesė.

„Jau gegužę mažmeninės prekybos atstovai džiūgavo visiškai susigrąžinę savo klientus į parduotuves, o vasaros mėnesiais ir rugsėjį jų prekybos apyvartos (palyginamosiomis kainomis) jau siekė naujus rekordus: palyginti su atitinkamu 2019 m. laikotarpiu jos buvo net vidutiniškai 7 proc. didesnės“, – tikino ji.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Indrė Genytė-Pikčienė
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Indrė Genytė-Pikčienė

Mažmenininkai turėjo progų įkvėpti ir atsikvėpti prieš paneriant vėl į antrosios bangos sunkumus. Rugsėjį ir spalį buvo stebimas didžiulis mažmeninės prekybos aktyvumas, o jų lūkesčiai buvo vieni optimistiškiausių ES. Tačiau paskutiniai metų mėnesiai bus gerokai vangesni.

„Tam įtakos turi itin pablogėjusi pandeminė situacija. Nors karantino priemonės tiesiogiai mažmeninės prekybos vietų neliečia, vis tik didelė tikimybė užsikrėsti reikšmingai mažina pirkėjų srautą“, – 15min komentavo I.Genytė-Pikčienė.

O SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas pastebi, kad nors antrasis karantinas mažmenininkams ir padarė neigiamą įtaką, ji ne tokia didelė kaip pirmojo, nes fizinė prekyba ne maisto prekėmis nebuvo uždrausta.

„Be to, gyventojų siekis vengti socialinio kontakto bei įvesti ribojimai daro skirtingo dydžio įtaką skirtingiems mažmenininkams – kaip ir pirmo karantino metu mažiausiai paveikta yra maisto prekių prekyba, gerai atsilaiko ir statybos, remonto, buities prekių pardavėjai, o didesnį nuosmukį patiria drabužių, grožio prekių parduotuvių apyvartos. Taip pat vėl auga internetinių parduotuvių apyvartos, ką rodo ir vėl labiau augantys atsiskaitymai už kurjerių paslaugas“, – tikino jis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Išpardavimas prekybos centre

Išpardavimus pabrėžia smarkiau, pradėjo anksčiau

I.Genytė-Pikčienė patvirtino prekybos centrų aiškinimus, jog kalėdines prekybas jie šiemet pradėjo žymiai anksčiau. Tokią skubą ir nuolaidas esą lemia pandemijos eigos keliamas neapibrėžtumas.

Bijodami griežto karantino žiemos mėnesiais ir norėdami spėti pasinaudoti pirkėjų optimizmu, prekybininkai ankstino akcijas ir pardavimų kampanijas, kad kiek įmanoma užbėgtų pardavimais antrajai bangai ir suvaržymams už akių“, – sakė ekonomistė.

T.Povilausko teigimu, šiemet prekybininkai aktyviai stengiasi akcentuoti išpardavimus. Vieniems tai galimybė padidinti pardavimus matant, kad tam tikrų prekių pardavimai yra pagavę bangą – tie žmonės, kurie turi susitaupę pinigų ir negalėjo jų išleisti ribojant nemažai paslaugų teikimo šalyje per pirmąjį karantiną, juos dabar leidžia prekėms įsigyti (ypač buičiai pagerinti). Tuo tarpu kiti prekybininkai tiesiog nori išparduoti atsargas tų prekių, kurių paklausa dėl pandemijos nėra didelė, o treti tiesiog sutinka su mažesne marža vien tam, kad turėtų apyvartą sudėtingesniu metu.

„Akivaizdu ir tai, kad išpardavimai šiemet keliasi į internetines parduotuves ir tam daugelis prekybininkų ruošėsi nuo vasaros, daug pastangų įdėjo ir kurjeriai, kurie bus atsakingi už įsigytų prekių pristatymą. O išpardavimai veikia ir pagyvina rinką, tik vėlgi jie labiausiai veikia paklausiausioms prekėms, nes atsiminkime, kad yra žmonių, kurie nukentėjo nuo pandemijos ir nuo antro karantino, todėl jų išlaidos metų pabaigoje gali ir nebūti tokios kaip prieš metus“, – atkreipė dėmesį jis.

Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Tadas Povilauskas
Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Tadas Povilauskas

Ragina kelti išpardavimus į e. parduotuves

Anot ekonomisto, šis „Juodasis penktadienis“ skirsis nuo ankstesnių tuo, kad labai išaugs internetinės prekybos dalis. Anot jo, patys prekybininkai supranta, kad jie labai rizikuotų daryti akcijas fizinėse parduotuvėse, ypač kai šią savaitę yra sustiprintas dėmesys klientų srautų valdymui prekybos centruose, todėl daug investuota į „Juodojo penktadienio“ išpardavimus internete.

„Todėl „Juodasis penktadienis“ šįkart fizinėse prekybos vietose nebus toks sėkmingas kaip praėjusiais metais. O ar internetinė prekyba atsvers nuostolius, viskas priklausys nuo to, kaip prekybininkai sugebės pasiekti pirkėjus internete“, – kalbėjo T.Povilauskas.

Tačiau I.Genytės-Pikčienės nuomone, įsisiautėjus pandemijai, visiems sveika būtų, jei „Juodojo penktadienio“ nuolaidos galiotų tik pirkiniams internetinėse parduotuvėse.

„Socialiai atsakingas verslas turėtų taip ir pasielgti. Tokiomis priemonėmis pavyktų gal kažkiek paskatinti gyventojus apsipirkti internetu ir sumažinti fizinius apsilankymus parduotuvėse.

COVID-19 apsikrėtimų eksponentė ir išpardavimų grūstys parduotuvėse – žvėriškai pavojinga kombinacija, po kurios Kalėdų laukimas ir pačios Kalėdos gali būti labai nelinksmos. Sveikatos fronte jau atviros liepsnos, tikrai nereikėtų lieti papildomo žibalo, nes smūgis tikrai persimes ir į vartotojų kišenes bei pardavėjų apyvartas“, – įsitikinusi ji.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis