JAV ir Didžiojoje Britanijoje populiarusis „Juodasis penktadienis“ (angl. Black friday) šaknis leidžia ir Lietuvoje. Šiemet lapkričio 29 d. vyksianti masinė pirkimo karštinė kai kur prasidėjo dar savaitės pradžioje ar gerokai anksčiau.
Tačiau pastebima, kad išpardavimai, akcijos ir nuolaidos Lietuvos gyventojams jau tapo kone kasdieniu reiškiniu. Kuo išskirtinis „Juodasis penktadienis“?
Tarptautinė išpardavimų karštinė
„Juodasis penktadienis“ nuo kitų vietinių išpardavimo iniciatyvų skiriasi savo tarptautiškumu, sako prekybos centro „Panorama“ rinkodaros vadovė Vilma Banienė.
„Kadangi šie išpardavimai vyksta visame pasaulyje, tad, skirtingai nuo vietinių išpardavimų, dauguma tarptautinių prekės ženklų per šią dieną visame pasaulyje, įskaitant ir Lietuvą, taiko to paties dydžio nuolaidas, kurios dažnai būna didesnės nei įprastų išpardavimų metu“, – 15min teigė ji.
„Paprastai didesni išpardavimai būna susiję su sezonų kaita, o „Juodasis penktadienis“ yra bene vienintelė proga metuose, kai pigiau galima įsigyti einamojo sezono prekes.
Sezoninių išpardavimų nereikėtų maišyti su vos keletą dienų trunkančiomis ir keletą kartų per metus vykstančiomis nuolaidų dienomis“, – akcentuoja prekybos tinklą „Mega“ valdančios bendrovės „Baltic RED“ rinkodaros direktorė Ieva Goštautaitė-Gedutė.
Prekybos centro „Ozas“ valdytoja Ina Augulienė dar išskiria tai, jog pasaulinis „Juodasis penktadienis“ lapkričio mėnesį tradiciškai sutampa su pirmuoju dovanų apsipirkimu Kalėdoms.
„Penktadienis“ kai kur jau prasidėjo
Nors „Juodasis penktadienis“ dar neatėjo, kai kurie prekybos tinklai išpardavimus jau pradėjo.
Pavyzdžiui, Kaune įsikūrusi „Mega“ nuolaidų dienas „Juodas malonumas“ surengė savaitę anksčiau nei oficiali „Juodojo penktadienio“ data.
Prekybos tinkle „Europa“ įsikūrusios parduotuvės nuolaidas pradės taikyti „Juodojo penktadienio“ išvakarėse – ketvirtadienį.
„Tokie masiniai išpardavimai „Europoje“ rengiami palyginti retai: neskaičiuojant sezoninių nuolaidų, „Juodąjį penktadienį“ skelbiame dukart per metus – birželį ir lapkritį“, – akcentuoja prekybos centro „Europa“ generalinė direktorė Rasa Vileikytė.
„Juodąjį penktadienį“ skelbiame dukart per metus – birželį ir lapkritį“, – teigė „Europos“ generalinė direktorė
Tuo tarpu „Panoramos“ rinkodaros vadovė tikino, kad neplanuoja didelės išskirtinės A lygio „Juodojo penktadienio“ kampanijos, tačiau penktadienį nuomininkai lankytojams siūlys įvairių nuolaidų.
Ką perka gyventojai?
Ji pastebi augantį „Juodojo penktadienio“ populiarumą.
„Pernai per „Juodąjį penktadienį“ pas mus užsuko apie 15 proc. daugiau lankytojų nei per tą patį išpardavimą 2017 metais. Labiausiai juos domino drabužiai, avalynė, kosmetika, įvairios interjero ir sporto prekės“, – vardijo V.Banienė.
„Mega“ valdančios bendrovės „Baltic RED“ rinkodaros direktorė Ieva Goštautaitė-Gedutė sako, kad per šį masinį išpardavimą paprastai perkamos brangesnės prekės, kurias perkant daugiausia sutaupoma.
„Pirmoje eilėje šiame sąraše būtų brangūs, ilgai planuoti pirkiniai: elektronika, buitinė technika namams, baldai, čiužiniai, kiti brangūs pirkiniai. Po pirkinių namams, eina brangiausi pirkiniai sau – paltai, avalynė, telefonai, kompiuteriai, garso kolonėlės ir kiti panašūs pirkiniai“, – vardino „Mega“ atstovė.
Renkasi kitą kelią
Tačiau ne visi prekybos centrai organizuoja „Juodojo penktadienio“ išpardavimus.
Tarkime, „Akropolis Group“ komunikacijos departamento vadovas Dominykas Mertinas pabrėžė, kad šio masinio išpardavimo populiarumo mastai Lietuvoje tikrai neprilygsta JAV ir Didžiojoje Britanijoje, todėl ragina kurti savas tradicijas.
„Neabejoju, kad dažnam lietuviui „Jamam“, kuri kaip tik vyko lapkričio 22–23 dienomis, sako daugiau nei Vakaruose egzistuojanti „Juodojo penktadienio“ tradicija“, – teigė jis.
Tačiau D.Mertinas patikino, kad ateinantį penktadienį nuolaidų „Akropoliuose“ vis tik bus galima rasti.
Prekybos centro „Ozas“ valdytoja Ina Augulienė teigė, kad penktadienį prasidės išpardavimas „Išsiskirk su minia“.
„Šios akcijos metu klientams norime suteikti progą iš anksto pasiruošti šventiniam laikotarpiui – įsigyti dovanų, dekoracijų namams, atnaujinti šaltojo sezono garderobą, pasipuošti šventiniams vakarėliams bei pasiruošti planuojamoms žiemos atostogoms“, – vardijo I.Augulienė.
Ragina lyginti kainas
„Visos pastangos skatinti prekybą yra sveikintinos. Vakarų rinkose ši diena naudojama daugiau atkreipti dėmesį į kalėdinės prekybos pradžią nei „išsivalyti“ sandėlius. Prekybininkų tikslas yra apginti antkainius, o ne pratinti pirkėjus prie nuolaidų“, – sakė „Sapus“ prekybos centrų konsultantas Laurynas Mituzas.
Vartotojų teisių ekspertas Paulius Mereckas 15min kalbėdamas apie akcijas pažymėjo, kad įprastai gyventojai gaudosi kasdienių prekių kainose, todėl, kai joms taikomos nuolaidos, iš tiesų jas įsigyja pigiau.
„Tarkime, jeigu kiekvieną dieną perka duona, tai žino, kiek ji kainuoja. O dėl nekasdieninių prekių kartais gali ir suklysti, nes nežino, kiek kainavo vakar, nei kiek kainavo užvakar arba prieš pusę metų. Tai geriau nepasikliauti tomis nuolaidomis, o visą laiką pasiieškoti“, – lyginti prekės kainas keliose vietose ragina P.Mereckas.
Paklaustas apie „Juodojo penktadienio“ išpardavimus ekspertas tikina pats jose nesilankantis.
„Girdėjau, kad ten eina žmonės, aš asmeniškai neinu, nes perku tik tada, kai man reikia ir, aišku, pasiieškau už gerą kainą“, – sakė jis.
Be to, P.Mereckas teigė, kad nebūtina laukti kažkokios progos norint nusipirkti ką nors pigiau. Gyventojus jis skatina nebijoti prekybininkų paprašyti sumažinti prekės kainą.
„Jeigu parašyta vienokia kaina, tai nebūtinai ji visiškai nejudinama. Galima paklausti, o gal nuolaidą dar padarytų? Jeigu apsimokės verslininkui, pasižiūrės, kad kažkoks pelno procentas lieka, tai ir parduos. Laukti būtent kažkokios stebuklingos dienos... Stebuklų kaip ir nebūna. Būna tik grynas verslas“, – kalbėjo P.Mereckas.
Jeigu apsimokės verslininkui, pasižiūrės, kad kažkoks pelno procentas lieka, tai ir parduos. Laukti būtent kažkokios stebuklingos dienos... Stebuklų kaip ir nebūna. Būna tik grynas verslas, – kalbėjo P.Mereckas.
L.Mituzo teigimu, elektroninės komercijos sparti plėtra vis labiau atima kainos argumentą iš fizinių prekybininkų, todėl „Juodojo penktadienio“ ateitis bus labiau stebinti ir atkreipti dėmesį nei išdalinti nuolaidas.