Didžioji dalis grūdų per Lietuvos teritoriją vežama geležinkeliu.
Sugriežtinus tvarką, bus tikrinamas kiekvienas įvežamos produkcijos vagonas ar transporto priemonė – tiek Lietuvos rinkai skirti, tiek per Klaipėdos uostą išvežami grūdai. Produkcija bus tiriama dėl pesticidų likučių, mikotoksinų, metalų (švino, kadmio). Kiek vėliau bus pradėti tyrimai ir produkcijos kilmei nustatyti.
Kilmės tyrimą ministerija inicijuoja gavusi Ukrainos žemės ūkio ministro informaciją apie įtarimus, kad Rusija pelnosi išveždama grūdus iš okupuotų Ukrainos teritorijų į trečiąsias šalis. Vienas iš galimų kelių išvežti pagrobtus grūdus – pasinaudoti Baltijos šalių transporto bei krovos bendrovėmis ir uostais.
„Dėl tokių patikrų administracinė našta gali išaugti tiek, kad didžioji dalis iš padidintos rizikos šalių vežamos produkcijos taptų nekonkurencinga. Tačiau tokios priemonės yra būtinos užkirsti kelią pasipelnymui iš grūdų, pagrobtų iš Ukrainos“, – pranešime teigė K. Navickas.
Su „LTG Cargo“ vadove jis aptarė planuojamas kontrolės priemonės, jų įgyvendinimą bei galimą poveikį.
„Jau šiandien esame įdiegę ne vieną krovinių gabenimo kontrolės sprendimą, užtikrinantį, kad per Lietuvos teritoriją būtų gabenami tik reikalavimus atitinkantys kroviniai. Esame pasirengę ir toliau bendradarbiauti su šalies institucijomis, plečiant tokiai kontrolei reikalingus mechanizmus“, – pranešime sakė E.Šimė.
Į padidintos rizikos šalių sąrašą yra įtrauktos Rusija, Baltarusija, Moldovos vyriausybės nekontroliuojama Padniestrė, Rusijos aneksuotas Krymas ir kitos okupuotos Ukrainos teritorijos bei okupuoti Sakartvelo Abchazijos ir Cchinvalio regionai.
Grūdų kilmės patikra įsigalios suderinus metodinius reikalavimus. Pradėjus tikrinimą, ši priemonė bus pristatyta ir Latvijai – per šią šalį tranzitu iš Rusijos pervežami keliolika kartų didesni grūdų kiekiai, nei per Lietuvą.