Pirmadienį Statistikos departamentas paskelbė, kad per metus pienas ir pieno produktai, išskyrus sviestą, brango 11,9 proc. Tiek kaina pasikeitė nuo praėjusių iki šių metų rugsėjo.
Kaip tai paveikė vartojimą? Pieno produktų pardavimai per metus gerokai smuko, skelbia naujausia valstybės įmonės „Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras“ skelbiama statistika.
Sūrių ir sviesto pardavimai – žemyn
82 proc. riebumo sviesto pardavimai per metus Lietuvoje sumažėjo 23,5 proc., rodo vidaus rinkos pardavimo statistika. Pavyzdžiui, pernai paskutinę rugsėjo savaitę Lietuvoje parduota 134 tonos fasuoto sviesto, šįmet per tą pačią savaitę – jau tik 104 tonos. Kaina per šį laikotarpį padidėjo 61 proc.
Dar smarkiau krito kai kurių populiarių sūrių pardavimai. Pavyzdžiui, sūrio „Gouda“ pardavimai krito net 74,5 proc., rodo pardavimų statistika. Pernai rugsėjį per savaitę būdavo parduodama 173 tonų sūrio, o šiais metais pardavimai nukrito iki 44 tonų. Tačiau per metus šio sūrio tonos kaina padidėjo 35 proc.
Sūrio „Tilsit“ pardavimai vidaus rinkoje sumažėjo 48,14 proc. – nuo 137 iki 71,4 tonos per savaitę, o kaina pakilo 25 proc. Šių pavadinimų sūrius gamina kelios pieno perdirbimo įmonės Lietuvoje. 3,5 proc. smuktelėjo ir kitų ilgai brandintų sūrių pardavimai.
Mažiau perka ir pabrangusių sūrelių
Pieno perdirbėjai turi sunerimti, nes Lietuvos pirkėjai mažiau perka ir kitų produktų. Pavyzdžiui, per metus 5 proc. smuko pieno pardavimai, o grietinės pardavimai krito 4 proc.
Lietuvoje menksta ir šokoladinių varškės sūrelių pardavimai, nors mūsų šalies gamintojams konkurencija yra nedidelė. Per metus jų pardavimai vidaus rinkoje susitraukė 16,5 proc., rodo statistika. Parduotuvių lentynose šio produkto kaina pakilo 8,16 proc.
Varškės gaminių su augaliniais riebalais prekyba sumažėjo 20 proc. Taip pat labai krito ir sutirštinto pieno pardavimai.
Daugiau parduoti Lietuvoje – neapsimoka
Lietuvos pienininkų asociacijos „Pieno centras“ vadovas Egidijus Simonis pastebi, kad pieno produktai Lietuvoje ir taip parduodami žemesnėmis kainomis, nei turėtų būti.
„Vidaus rinka ir taip nepelninga, todėl aš spėju, kad gamintojai labiau pradėjo orientuotis į eksporto rinkas, nes ten parduoti pieno produktus labiau apsimoka“, – 15min teigė E.Simonis.
Pasak jo, pieno perdirbėjai kol kas nepastebėjo, kad Lietuvoje būtų kritęs produktų vartojimas. „Jis išlieka stabilus net ir sumažėjus vartotojų skaičiui. 40 procentų pagamintų pieno produktų lieka vidaus rinkoje“, – tikino asociacijos vadovas.
Banko „Luminor“ vyriausioji analitikė Indrė Genytė-Pikčienė pirmadienį taip pat pastebėjo, kad dėl spartaus kainų augimo pradėjo keistis vartotojų elgsena.
„Akivaizdu, kad brangstant prekėms ir paslaugoms gyventojų vartojimo apetitas bjūra. Tą iliustruoja operatyvūs mažmeninės prekybos duomenys. Vasaros mėnesiais mažmeninės prekybos apyvartos apimtys palyginamosiomis kainomis teaugo vidutiniškai 3 proc., kai pirmąjį pusmetį stebėjome dukart spartesnę plėtrą“, – rašo komentare ji.
Likusioje Europoje produktai pinga?
Europos Komisijos duomenimis, per rugsėjį Bendrijoje vidutinė didmeninė sviesto kaina sumažėjo 2 proc., nugriebto miltų kaina susitraukė 3,4 proc., o nenugriebto pieno miltų kaina sumenko 0,4 proc. Praėjusį mėnesį 1,3 proc. ūgtelėjo tik čederio sūrio kaina.
E. Simonio teigimu, keičiantis pieno produktų kainoms, pieno žaliavos kainos į pokyčius reaguoja vieno dviejų mėnesių pavėlavimu, todėl pieno supirkimo kainos gali pradėti mažėti lapkritį arba gruodį.
„Tarptautinėse biržose 2016 metais smarkiai išaugo pieno produktų kainos ir paklausa, todėl atitinkamai išaugo ir žaliavos kaina. Dabar eksporto rinkose biržinių pieno produktų kainų augimas sustojo ir jos juda žemyn – atitinkamai turėtų keistis ir superkamos žaliavos kainos“, – sakė E. Simonis.
Jis ramina, kad pieno supirkimo kainos drastiškai neturėtų keistis: kol kas pasaulinėje pieno rinkoje stebime subalansuotą pasiūlą ir paklausą.
Tačiau Europos ūkininkai, reaguodami į išaugusią paklausą, žalio pieno gamybą pradėjo didinti antroje šių metų pusėje – prognozuojama, kad 2017 metais pieno gamyba Bendrijoje bus 0,7 proc. didesnė nei pernai.
„Didėjanti pieno gamyba ūkiuose lemia didėjančią pieno produktų pasiūlą rinkoje, o tai yra svarbus kainų augimą sulaikantis veiksnys“, – sakė E.Simonis.