Kaip karantino metu apsiperka lietuviai?

Netrukus bus mėnesis, kai Lietuvoje paskelbtas karantinas. Tiek valdžia, tiek pardavėjai ragina žmones apsipirkti atsakingiau: eiti rečiau į parduotuves, užsipirkti produktų kiek ilgesniam laikotarpiui, pasirūpinti vyresnio amžiaus žmonių pirkiniais. Tačiau šv. Velykų išvakarėse prie parduotuvių nusidriekė didelės eilės. 15min pasidomėjo, kaip karantino metu keitėsi pirkėjų elgesys bei jų krepšelis.
Eilės prie prekybos centrų Vilniuje
Eilės prie prekybos centrų Vilniuje / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Daugiau maisto ruošia namuose

Kelių prekybos tinklų atstovai pastebi, kad gyventojai ėmė daugiau maisto gaminti namuose. „Norfos“ atstovo Dariaus Ryliškio teigimu, nors ilgo galiojimo produktų bei miltų pardavimai šoktelėjo 50-80 proc., tačiau 40 proc. daugiau nuperkama šviežios mėsos, ypač kiaulienos.

„Pastebima, kad maždaug 40 proc. išaugo ir mielių, kiaušinių pardavimai. Nesiejame to su pasiruošimui Velykoms, tiesiog tai reiškia, kad žmonės namuose gamina daugiau nei įprastai“, – 15min atsakė D.Ryliškis.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Norfa“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Norfa“

„Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė 15min sakė, kad sumažėjo perkančiųjų jau paruoštų gaminių bei pusgaminių, kurie buvo labai populiarūs iki karantino ir ypač šiltėjant orams. Užtat dažniau krepšeliuose atsiduria šviežios maisto prekės.

„Leisdami laiką namuose, rūpindamiesi namuose besimokančiais vaikais ir vyresnio amžiaus artimaisiais, gyventojai žymiai daugiau laiko skiria maisto ruošimui. Labiausiai išaugo šviežio maisto – mėsos, pieno, duonos produktų, taip pat – daržovių, vaisių pardavimai“, – aiškino R.Keršienė.

„Maximoje“ besilankantys pirkėjai taip pat mažiau pirko greito vartojimo prekių, o, pasak Ernestos Dapkienės, „Maximos“ komunikacijos ir korporacinių reikalų departamento direktorės, klientai iš tiesų toliau linkę pirkti ilgo galiojimo prekes ir prekes, kurias galima užšaldyti, pavyzdžiui, šviežią mėsą ar paukštieną. Taip pat paklausūs ir patiekalų ruošimui namuose populiarūs produktai: mielės, kepimo milteliai, soda, krakmolas, vanilinis cukrus, citrinų rūgštis.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Maxima
Arno Strumilos / 15min nuotr./Maxima

„Nuo karantino laikotarpio pradžios iki kovo pabaigos stebėjome besitęsiančią tendenciją, kai klientai daugiau pirko sausos bakalėjos prekes (cukrų, miltus, greito paruošimo desertus), šviežią mėsą, paukštieną, vaisius (obuoliai, bananai, mangai), konservuotas daržoves, šaldytus miltinius gaminius, šaldytas daržoves, uogas“, – 15min išvardino E.Dapkienė.

Ji pridūrė, kad pastebima išaugusi kiaušinių paklausa: antroje kovo pusėje, jau galiojant karantinui, jų nupirkta 11 proc. daugiau. Pasak „Maximos“ atstovės, tai tikėtina susiję ir su maisto gaminimu namie, ir su pasiruošimu Velykoms.

Anot „Iki“ komunikacijos vadovės Indrės Baltrušaitienės, įvedus Lietuvoje karantiną, kone visų prekių kategorijų nupirkta daugiau, pirmo būtinumo prekių pirkimas padidėjo 2–5 kartus. Žinoma, populiariausios buvo kruopos, konservai.

„Ir toliau išlieka tendencija, kad žmonės daugiau perka ilgai negendančių maisto produktų. Tarp kruopų populiariausios ir toliau išlieka grikiai ir ryžiai. Tačiau planuojant savaitės meniu ir apsiperkant ilgesniam laikui pirkinių krepšelyje atsiranda ir švieži produktai – vaisiai, daržovės, pieno produktai, šviežia mėsa. Iš šviežios mėsos kategorijos labiausiai perkama vištiena, o šią savaitę, ruošiantis šventėms, matome augančius antienos ir kiaušinių pardavimus. Manau, šiomis dienomis kiaušinių ir tortų bei pyragų pardavimai dar ūgtelės dėl artėjančių Velykų“, – apie „Iki“ pirkėjų krepšelius atsakė 15min I.Baltrušaitienė.

Klientai iš tiesų toliau linkę pirkti ilgo galiojimo prekes ir prekes, kurias galima užšaldyti.

„Lidl“ komunikacijos vadovas Valdas Lopeta pažymėjo, kad pirkinių krepšelis tapo labiau subalansuotas, jame nebėra taip ryškiai išsiskiriančių prekių kategorijų, kaip prieš pat karantiną ar jo pradžioje, kuomet itin populiarios buvo ilgo galiojimo maisto prekės ir higienos reikmenys.

Populiarėjo muilas, o alkoholio pardavimai ne visur kito

Kalbant apie higienos reikmenys, jų paklausa išaugo tiek prieš karantiną, tiek jo metu. „Rimi“ buvo nupirkta daugiau skysto muilo, higieninio popieriaus, vienkartinių servetėlių, „Maximoje“ – kieti muilo, ypač ūkiško, bei įvairių dezinfekantų. Be muilo „Iki“ daugiau nupirkta tualetinio popieriaus, dezinfekcinio rankų skysčio pardavimai, pasak I.Baltrušaitienės, augo šimtais kartų. Ji pridūrė, kad paklausios tapo universalios valymo priemonės.

Kelių didžiųjų prekybos tinklų atstovai pažymėjo, kad alkoholinių gėrimų parduodama daugmaž vienodai, jų nenuperkama žymiai didesniais kiekiais.

„Alkoholio pardavimai augo prieš paskelbiant karantiną ir viena to priežasčių – tą savaitę minėta kovo 11-oji. Alkoholinių gėrimų pardavimai karantino savaitėmis nerodo tokio augimo kaip maisto kategorijos“, – atsakė „Rimi“ atstovė Renata Keršienė.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Asociatyvi nuotrauka: alkoholiniai gėrimai
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Asociatyvi nuotrauka: alkoholiniai gėrimai

„Maximoje“ kaip tik alkoholio parduota mažiau.

„Karantino laikotarpiu auga būtinų maisto prekių pardavimai, o alkoholio pardavimai mažėja. Pirmąją karantino savaitę alkoholio pardavimai traukėsi 6 proc., antrą – 9 proc., o trečią sumažėjo jau 13 proc.“, – nurodė E.Dapkienė.

Kaip sakė I.Baltruštaitienė, pirmosiomis karantino savaitėmis „Iki parduotuvėse alkoholio nupirkta nežymiai daugiau.

„Labiausiai – beveik trečdaliu – padidėjo stipriųjų alkoholinių gėrimų pardavimai. Tikėtina, kad juos žmonės pirko ir kaip dezinfekcinę priemonę, ruošdamiesi galimam šių prekių trūkumui, su kuriuo buvome susidūrę rinkoje“, – svarstė prekybos tinklo atstovė.

„Iki“ dezinfekcinio rankų skysčio pardavimai, pasak I.Baltrušaitienės, augo šimtais kartų.

Paisoma karantino: ateina mažiau, perka daugiau

Taip pat prekybos tinklai pastebi, kad pirkėjai paiso karantino: į parduotuves užsukama rečiau, tačiau daugiau sumokama už pirkinius, nes apsiperkama ilgesniam laikui. Patys prekybininkai ragina žmones atsakingiau apsipirkinėti.

„Pastebime apsipirkimo įpročių pokyčius: sumažėjo anksčiau įprasti piko laikai, pirkėjų srautas pasiskirsto tolygiau per visą dieną. Apsilankymai parduotuvėse tapo retesni, tačiau išaugo vidutinis pirkėjų krepšelis“, – apie „Lidl“ pirkėjus pasakojo V.Lopeta.

R.Keršienė atkreipė dėmesį, kad užsidarius daugumai parduotuvių ir paslaugų vietų, mažiau pirkėjų apsipirkimui renkasi didžiuosiu prekybos ir laisvalaikio centrus, tačiau pirkėjų srautas ženkliai išaugo gyvenamuosiuose rajonuose, priemiesčiuose esančiose parduotuvėse.

„Pastebėjome ir tai, kad vengdami didesnių susibūrimų, daugiau pirkėjų į parduotuves užsuka darbo dienomis. Tuo tarpu savaitgaliais, lyginant su laikotarpiu iki karantino, jų prekybos centruose lankosi mažiau. Vėlgi, tai susiję ir su tuo, jog savaitgaliais neveikia jokios kitos prekybos ir pramogų vietos – gyventojai laiką leidžia namuose, po vieną ar šeimomis vyksta į gamtą“, – dėstė R.Keršienė.

E.Dapkienė teigė, kad „Maximos“ pirkėjų skaičius sumažėjo 35 proc., tačiau jų krepšelis išaugo 79 proc.

I.Baltrušaitienė atsakė, kad ypač didelis pirkėjų krepšelių augimas matomas pastarąsias dvi savaites: net daugiau nei perpus, palyginus su tuo pačiu laikotarpiu pernai.

Tiesa, penktadienį 15min skaitytojai pranešė, kad Vilniuje, į Šiaurės miestelyje esantį ūkininkų turgų rinkosi pirkėjai. Policijos atstovas žiniasklaidai Ramūnas Matonis 15min atsakė, kad dėl to nebuvo gautas pranešimas. 15min fotografas užfiksavo, kad ten netrūko žmonių, norinčių apsipirkti prieš Velykas.

Ką pastebi vaistininkai?

Tiesa, kiek anksčiau, plintant koronavirusui, 15min rašė apie šluojamas lentynas prekybos centruose. Viena to priežasčių galėjo būti ir gyventojų nerimas. Masiškai buvo perkamos ne tik kruopos, makaronai ar konservai, bet ir neblėstančią paklausą turinčios apsaugos priemonės: medicininės kaukės, respiratoriai, dezinfekciniai skysčiai. 15min paklausė kelių vaistinių, ar gyventojai pirko daugiau raminamųjų preparatų?

„Eurovaistinės“ komunikacijos vadovė Laura Bielskė atsakė, kad šių vaistų pardavimai lyginant su praėjusiais metais pakito neženkliai.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Vaistai
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Vaistai

„Ką matome, kad prasidėjus karantinui dvigubai buvo išaugę vaistų skausmui ir uždegimui mažinti pardavimai. Iš pradžių, kai visi pildėsi namų vaistinėles, tai ir maisto papildus į pirkinių sąrašą įtraukdavo. Dabar sumažėjo, bet dar ir dėl to, kad tiesiog klientų mažiau: raginame neiti į vaistines, jeigu nėra būtinybės“, – atsakė L.Bielskė.

„Camelia“ vaistinėse taip pat nepastebėta, kad karantino laikotarpiu būtų išaugę receptinių raminamųjų ir migdomųjų vaistų pardavimai.

„Didesnis pokytis matomas antidepresantų pakuočių pardavime (8 proc.) ir kompensuojamų receptų kiekyje (17 proc.), tačiau to negalime sieti su karantino paskelbimu Lietuvoje ir jo keliama įtampa. Depresijos nustatymas paprastai yra nelengvas ir ilgas procesas, o žmogui, jaučiančiam nerimą dėl karantino, antidepresiniai vaistai nebūtų taip paprastai skiriami. Todėl būtų neteisinga teigti, kad antidepresinių vaistų pardavimų augimas gali būti siejamas su karantino laikotarpiu“, – pabrėžė „Camelia“ valdančios „Nemuno vaistinės“ generalinė direktorė Aušra Budrikienė.

Anot jos, visiškai kita situacija yra su preparatų, skirtų imuniteto stiprinimui, pardavimais. Pavyzdžiui, vitamino C pakuočių pardavimai padidėjo beveik du kartus, o ežiuolių arbatos pakuočių – net 3.5 karto.

Būtų neteisinga teigti, kad antidepresinių vaistų pardavimų augimas gali būti siejamas su karantino laikotarpiu, – teigė A.Budrikienė.

„Tiesa, pastebėjome, kad augo ir tokių vaistų kaip paracetamolis pardavimai augo daugiau nei du kartus. Būtent vitaminas C, ežiuolė ir paracetamolis yra top 3 prekės, „Camelia“ vaistinėse sugeneravusios daugiausiai pardavimų karantino metu“, – nurodė A.Budrikienė.

Mindaugas Urbas, BENU vaistinės rinkodaros ir komunikacijos vadovas, atsakė, kad karantino metu raminamųjų nereceptinių preparatų ir maisto papildų nervų sistemai pardavimai išliko beveik tokie patys, kokie buvo tuo pačiu laikotarpiu pernai.

„Įvairių vaistažolių arbatų karantino metu gyventojai perka daugiau. Negalėtume išskirti vienos rūšies arbatų pardavimo augimo, tačiau bendrai arbatų BENU vaistinėse parduodame ketvirtadaliu daugiau nei pernai tuo pačiu metu. Manome, kad šiuo metu žmonės daugiau laiko praleidžia namuose, o puodelis arbatos natūraliai padeda nusiraminti ir atsipalaiduoti, ypač įvairių žolelių arbatos“, – komentavo M.Urbas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./BENU vaistinė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./BENU vaistinė

Pasak jo, ryškesnis pardavimo augimas matome receptinių vaistų nervų sistemai kategorijoje. Jų per karantiną parduota maždaug trečdaliu daugiau.

„Darome prielaidą, kad gyventojams galėjo būti išrašyti receptai ilgesniam laikotarpiui, kad karantino metu rečiau reikėtų eiti į vaistinę, nes parduodamų vaistų kiekis augo labiau nei juos perkančių žmonių skaičius“, – aiškino BENU vaistinės atstovas.

Be to, labiausiai kovo mėnesį augo virusinių kvėpavimo takų infekcijų profilaktikai ir gydymui skirto nosies purškalo, itin didelės koncentracijos vitamino C preparatų ir salicilo rūgšties tirpalo pardavimas.

„Šių preparatų dar iki karantino paskelbimo gyventojai nupirko 10 kartų daugiau nei pernai tuo pačiu metu“, – pažymėjo M.Urbas.

Tik „Gintarinės vaistinės“ atstovas Džeraldas Kauneckas minėjo, kad, lyginant su 2019 metų kovo mėn., tai raminamųjų medikamentų pardavimai šių metų kovą paaugo penktadaliu. 16 proc. daugiau parduota receptinių raminamųjų vaistų.

„Karantinas, Covid-19 tikrai sukėlė nemažai streso pacientams ir iššūkių vaistininkams, kuriems tenka atlikti ne tik tiesiogines pareigas susijusias su vaistiniais preparatais, bet ir padėti pacientams psichologiškai“, – apibendrino Dž.Kauneckas. Jis pridūrė, kad 40 proc. daugiau parduota maisto papildų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis