Apie tai – pranešime žiniasklaidai.
Specialistų ir gyventojų nuomone, naujoji GPM deklaravimo sistema taps seniai lauktu pokyčiu, leisiančiu gyventojams sutaupyti laiko ir išvengti galimų klaidų. Prieš įgyvendinant pokyčius UX ir dizaino dalyse, specialistai vykdė deklaravimo sistemos naudotojų apklausas ir stebėjimus, nagrinėjo kitų šalių (Estijos, Airijos, Norvegijos, Didžiosios Britanijos) gerąsias praktikas. Atlikus tyrimą VMI kartu su partneriais surinktų 9213 respondentų duomenų pagrindu bei vykdant giluminius tikslinių grupių atstovų stebėjimus, paaiškėjo, kad Lietuvos gyventojai labiausiai nori būti pravesti per gyventojų pajamų mokesčio deklaracijos procesą „už rankos“. Vėliau „NFQ Technologies“ sukurtas naujojo vedlio prototipas ir naudotojų sąsajų dizainas perduotas projekto rangovams UAB „NRD Systems“, įgyvendinusiems elementus, reikalingus sėkmingam visos sistemos funkcionavimui.
Lietuvos gyventojų apklausos ir stebėjimai parodė, jog jie labiausiai tikisi:
„Žmonėms“ parašytų tekstų
Visi atlikti naudotojų patyrimo tyrimai parodė, kad vieną dažniausiai pasitaikančių galvosūkių senojoje pajamų deklaravimo sistemoje kėlė tekstai. Daugelis buhalterinių terminų žmonėms buvo neaiškūs (pavyzdžiui: „kas yra NPD ar PSD?“), sukėlė klausimų ir formuluotės. Todėl formuojant vedlį buvo stengiamasi deklaravimo sistemos kalbą maksimaliai „sužmoginti“.
Naujajame vedlyje taip pat bus ir paaiškinimai, konkretizuojantys, kokius duomenis prašoma įrašyti. Atsisakius senųjų „pilkųjų“ formų, naujasis vedlys veiks ne kaip popierinio pajamų mokesčio deklaravimo atvaizdas internete, o kaip savo funkcionalumu kitoms skaitmeninėje erdvėje populiarioms paslaugoms lygiavertė platforma.
Mažiau suvedinėti duomenų patiems
Naujojoje deklaravimo sistemoje, veikiančioje vedlio principu, gyventojams reikės įvedinėti žymiai mažiau duomenų. Patogumą ir greitį lems atviresnis naujosios pajamų mokesčio deklaravimo sistemos požiūris į duomenų šaltinius. Nuo šiol sistema į preliminarią deklaraciją automatiškai kels visus duomenis, kurie iš skirtingų šaltinių bus pasiekę VMI.
Lengvai apmokėti skolas
VMI siekiant patogesnio apmokėjimo, į naująją deklaravimo sistemą taip pat įvesta kita gyventojų trokštama funkcija: sumokėti reikiamus mokesčius, skolas ir trūkstamas įmokas tiesiogiai, pačiame vedlyje.
Nuo šiol gyventojui pateikus deklaraciją vedlyje bus integruotas mygtukas „Mokėti“, kuris deklaravimo proceso metu išaiškėjus, apie tam tikras mokestines prievoles, leis pačioje sistemoje per elektroninius valdžios vartus atlikti reikiamas mokesčių/įsiskolinimų įmokas. Ir analogiškai, jei deklaravus pajamas matysis, kad valstybė yra skoloje gyventojui: vartotojas galės įvesti banko sąskaitos numerį, kuriuo pageidauja gauti lėšas, pasirinkti iš VMI jau turimų reikiamo asmens banko sąskaitų numerių.
Funkcionalumą užtikrins ir tai, kad deklaruojantysis prisimintų įtraukti visų rūšių pajamas. Tyrimai rodo, kad kartais kai kurias pajamas per metus laiko gyventojai tiesiog pamiršta. Gyventojų testavimo metu, NFQ UX ir dizaino ekspertai pastebėjo, kad vartotojai pildydami deklaraciją vos kartą per metus kartais pamiršta apie vienokias, ar kitokias pajamas, ar turtą, pvz.: per sutelktinio finansavimo platformose gautas pajamas, įsigytą smulkesnį turtą.
Deklaruoti mobiliaisiais įrenginiais
Viena maloniausių naujovių: pajamas deklaruoti galima bus ir mobiliuoju telefonu. Taupant žmonių laiką, vedlys pritaikytas ne tik stacionariems, bet ir mobiliesiems įrenginiams. Perkėlus deklaravimą į „interneto kalbą“ deklaruoti pajamas bus taip paprasta, kad tai galima bus padaryti net važiuojant autobusu pakeliui į darbą.
Galimybės pildyti deklaracijas ne tik lietuvių kalba
Prie naujosios sistemos patogumo prisidės ir tai, kad vedlyje įdiegta galimybė pasikeisti deklaravimo kalbą. Šiuo metu vedlys išverstas į anglų kalbą, o kitais metais – planuojama, bus išverstas ir į rusų. Taip deklaruoti pajamas bus lengviau ir tiems, kuriems lietuvių kalba nėra gimtoji.
UX ir dizaino svarba įsitikino ir viešasis sektorius
Pagrindiniu VMI projekto tikslu tapo siekis sukurti tokią sistemą, su kuria vidutinis Lietuvos gyventojas galėtų kaip įmanoma paprasčiau deklaruoti savo pajamas, sumokėti priklausančius mokesčius ir jaustis savarankiškiau.
„NFQ viduje be programinės įrangos inžinierių, turime ir UX ekspertų bei dizainerių komandą. Ir nors naudotojų patyrimų svarba tiek privatus, tiek viešasis sektorius Lietuvoje įsitikino palyginus neseniai, mes šios srities profesionalus turime jau aštuoniolika metų. Lietuvoje nei viena įmonė neturi tiek CUA sertifikuotų UX dizainerių, kiek NFQ. Todėl sutikome prisidėti prie Lietuvai naudingo projekto savo ekspertų patirtimi šioje srityje. Šiek tiek apmaudu dėl to, jog sistema iš pradžių startuos su ne pilnai įgyvendintomis rekomendacijomis UX ir dizaino srityse. Laukiame, kol artimoje ateityje bus įgyvendinta jų dauguma. Bet net ir pusę jų įgyvendinus naudotojų patyrimas bus pakankamai neblogas ir patogus“, – sako „NFQ Technologies“ vadovas Paulius Insoda.