Kaip pradėti šeimos verslą: būtinybės ir gudrybės siekiant sėkmės

Smulkusis verslas užgimsta tiesiog namuose, dažnai net vieno kambario bute - nuo verslo idėjos, svarstymo apie investicijas, konkurentus, klientus, optimistinius ir pesimistinius scenarijus. Vėliau tenka spręsti, ką daryti su uždirbtais pinigais, iš kur gauti lėšų plėtrai, palankesnėmis sąlygomis refinansuoti paskolas ir t.t.
Šeimos verslas
Šeimos verslas / 123RF.com nuotr.

Apie pirmuosius žingsnius imantis verslo, būtinybes ir gudrybes, artinančias prie sėkmės, kalbėjomės su „Luminor“ finansinių konsultacijų skyriaus vadove Diana Kačanauskaite.

Kaip pabrėžė specialistė, nuo verslo idėjos priklauso, kiek lėšų reikės verslo pradžiai. Vieniems užtenka kompiuterio ir turimų profesinių žinių ar hobio, pomėgių ištobulintų gebėjimų, kitiems reikia didesnių investicijų, ypač, jeigu norima imtis gamybos, perdirbimo ar pan..

Pirmas žingsnis – verslo planas

Šeimai, kuri svajoja apie nuosavą verslą, rekomenduojama pradėti nuo verslo plano – detalizuotų veiksmų, reikalingų idėjai įgyvendinti. Verslo plane reikia konkrečiai nusimatyti savo būsimą produktą ar paslaugą, pardavimo kanalus, būsimų klientų segmentą bei kiek rinkos dalies jūs galėsite atsiriekti.

„Ruošiant verslo planą, svarbu įsivertinti išlaidas, kurias patirsite norėdami pradėti ir vykdyti veiklą. Tai ir bus suma, reikalinga jūsų verslo pradžiai. Žinoma, būtinai nusimatykite bent 10 proc. nenumatytoms išlaidoms“, – patarė D.Kačanauskaitė.

Paskaičiavus, kokius savo veiklos pardavimus realiu ir pesimistiniu atveju pavyktų pasiekti, įvertinama, kokia galima grąža, kiek uždirbtų pinigų panaudosime tolimesnei veiklai vystyti, kiek pasiimsime kaip uždarbį.

Galvojant apie verslą taip pat įvertinama, kuo siūloma paslauga ar produktas bus pranašesnis už konkurentų, kaip pasieks savo potencialius klientus, kokie tiekėjai reikalingi, kur jų bus ieškoma, numatant bent kelis, eliminuojant priklausomybės nuo vieno partnerio riziką.

Taip pat ne mažiau svarbu įvertinti, kokios realios galimybės jūsų pasirinktos veiklos rinkoje, kokią rinkos dalį norėtumėte ir galėtumėte pasiekti, kokių resursų tam reikia. „Kaži, ar verta planuoti uždirbti milijoną, jei jūsų prekė ar paslauga bus lengvai pakeičiama ir skirta tik labai mažai grupei pirkėjų. Tad išties svarbu kritiškai įvertinti ir suvokti, kiek rinkos galite atsiriekti. Atsižvelgiant į tai galima planuoti veiksmus veiklos plėtrai ar efektyvinimui“, - sako D.Kačanauskaitė.

123RF.com nuotr./Šeimos verslas
123RF.com nuotr./Šeimos verslas

Būdai gauti pinigų verslo pradžiai

„Neturintiems pinigų verslo pradžiai rekomenduočiau pradėti nuo kasdienio taupymo ir bandyti pasinaudoti valstybės įsteigtos verslo finansavimo įstaigos INVEGA lengvatine paskola verslo pradžiai iš verslo skatinimo programos. Su INVEGA teikiama garantija šiai paskolai galite pasiskolinti iki 25 tūkst. eurų“, – sakė „Luminor“ finansinių konsultacijų skyriaus vadovė.

Kitas būdas – ieškoti partnerių, kurie galėtų prisidėti finansiškai prie idėjos įgyvendinimo, pvz., kreiptis į Ekonomikos ir inovacijų ministerijos agentūrą „Versli Lietuva“, kurios tikslas skatinanti verslumą, tvarią ir modernią verslo plėtrą, startuolių ekosistemą bei eksportą Lietuvoje.

Nuostabu, jei veikla nuo pirmos dienos pradeda nešti grąžą. Tačiau gali nutikti ir taip, kad verslas negeneruos norimo rezultato ir ilgesnį laiką. Ką tokiu atveju daryti?

„Ieškokite atsakymų, kodėl jūsų veiklai nesiseka – gal trūksta žinomumo, gal paslauga ar prekė nepatrauklios išvaizdos ir galima ją koreguoti, gal esate sunkiai pasiekiami, nes įsikūrėte nepatogioje vietoje, neturite el. kanalų pasiekiamumui, o gal jūsų paslaugos ar prekės kaina – nepatraukli klientams ar „pasislėpusi“ jūsų kuriama vertė? Ieškokite atsakymų, kodėl nesiseka pasiekti savo kliento, ir bandykite spręsti šiuos trikdžius“, – drąsino banko specialistė.

123RF.com nuotr./Šeimos verslas
123RF.com nuotr./Šeimos verslas

Kuriantiems šeimos verslus visada pravartu konsultuotis, tartis su specialistais, įsiklausyti į kitų verslininkų patarimus ir patirtis. „Ypač svarbu išgirsti savo klientus, gauti grįžtamąjį ryšį, kurti, duoti tai, ko reikia jūsų klientui. Pvz., kartais klientai pasiryžę mokėti brangiau už gerą aptarnavimą ir greitį, kiti gi moka brangiau vien dėl puikesnio įpakavimo“, - vardijo D.Kačanauskaitė.

Kai verslas pradeda nešti realią grąžą

Kai verslas jau pradeda nešti realią grąžą, metas pagalvoti, ar pinigus reinvestuoti ir plėsti savo veiklą, ar didesnę dalį uždarbio atsiriekti sau. Bet kokiu atveju, svarbu laiku vykdyti mokestines prievoles ir atsiskaitymus su partneriais, nes ir įmonės kredito istorija bus vertinama ateityje, ir tai kurs verslo reputaciją.

Po poros verslo metų plečiant veiklą, D.Kačanauskaitė sako, kad didesnėms investicijoms įgyvendinti galima rinktis Lietuvos bankų teikiamus investicinius kreditus verslui arba lizingą. Lizingas gali būti naudojamas ne tik transporto priemonių įsigijimui, bet ir registruojamos įrangos ar kt. technikos įsigijimui.

„Tariantis su banku verta įvardyti, kokios sumos ir kokiam tikslui reikėtų, tuomet specialistas patars, kuri paskolos rūšis tinkamiausia jūsų veiklai. Taip pat bus siekiama užtikrinti mažiausius paskolos aptarnavimo kaštus ir efektyviausią būdą pasinaudoti paskolos lėšomis“,– sakė banko specialistė.

Apyvartinių lėšų poreikiui užtikrinti svarbu rinktis paskolos rūšį, kuri atliepia aktualiausius poreikius: galbūt tai bus paskola, kurios grąžinimui numatytos konkrečios įmokos, galbūt konkrečių pirkėjų/tiekėjų sąskaitų finansavimas arba tiesiog limitas sąskaitoje kaip finansinė pagalvėlė, praverčianti, kai nesutampa išlaidų ir pajamų gavimo terminai.

„Net jeigu verslo pradžiai pasiskolinote nelabai patraukliomis sąlygomis, vos tik jūsų įmonei sukaks 2 finansiniai metai, bus galima kreiptis į didžiuosius skolintojus dėl turimos paskolos refinansavimo – daugeliu atvejų gausite patrauklesnes paskolos sąlygas ir galėsite refinansuoti turimus brangesnius įsipareigojimus“, – atkreipė dėmesį „Luminor” finansinių konsultacijų skyriaus vadovė D.Kačanauskaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis