Kiaulieną pabranginę gamintojai: viskas priklauso nuo paklausos ir pasiūlos

Kai kuriose parduotuvėse pastebimai pabrango kiauliena, teigia pirkėjai. Prekybininkai neigia, kad tai susiję su karantinu, ir sieja su išaugusia paklausa.
Mėsos gaminių parduotuvė „Cesta“
Mėsos gaminių parduotuvė „Cesta“ / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Pakilo ir kaina, ir paklausa

„2–3 eurais pakilo mėsos kainos, tai normalu?“ – klausė 15min skaitytoja, apsilankiusi firminėje mėsos parduotuvėje „Cesta“.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mėsos gaminių parduotuvė „Cesta“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mėsos gaminių parduotuvė „Cesta“

Kitas pirkėjas pastebėjo, kad šioje parduotuvėje, pavyzdžiui, kiaulienos nugarinė kainuoja 7,39 euro už kilogramą, kai, jo teigimu, anksčiau ji kainavo 5,49 euro už kilogramą.

Kitose parduotuvėse panašus produktas kainuoja mažiau. Ar prekybininkai naudojasi proga? Bendrovės „Cesta“ atstovai pripažįsta, kad viskas priklauso nuo paklausos ir pasiūlos santykio.

„Mūsų įmonė dirba rinkos ekonomikos sąlygomis. Kiaulienos kainos priklauso nuo rinkos ekonomikoje veikiančių dėsnių: paklausos ir pasiūlos santykio, mūsų gamybinių pajėgumų, patiriamų kaštų, konkurencinės aplinkos, sezoniškumo ir kitų veiksnių.

Mūsų firminių mėsos parduotuvių tinkle kainos svyruoja priklausomai nuo mėsos produktų pasiūlos ir paklausos. Taip pat konkuruojame su kitų prekybos centrų, mėsos krautuvėlių bei turgų kainomis“, – 15min aiškino „Cesta“ direktoriaus pavaduotoja Eugenija Kosenkienė.

Ji teigė, kad bendrovė prekiauja tik Lietuvoje užauginta kiauliena, todėl toks didelis kiaulienos paklausos šuolis pastarosiomis dienomis sukėlė nenumatytą iššūkį.

„Paskelbus karantiną Lietuvoje ypač išaugo kiaulienos paklausa mūsų parduotuvėse. Dėl to mes buvome priversti pakeisti darbo apimtis, jo organizavimą bei padidinti darbo krūvį gamybos, logistikos ir prekybos padaliniuose“, – tikino E.Kosenkienė.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mėsos gaminių parduotuvė „Cesta“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mėsos gaminių parduotuvė „Cesta“

Brangimo su koronavirusu nesieja

Tačiau kiaulienos paklausa ir kaina išaugo ne tik „Cesta“ parduotuvėse. Be to, kiaulienos kainos pradėjo augti ne šiemet.

15min gruodį rašė, kad 2019 m., lyginant su 2018 m., kiauliena buvo vienas labiausiai pabrangusių maisto produktų (jos kaina padidėjo 13,7 proc.).

Žemiau pateiktame grafike galite matyti, kaip 2019 m. ir 2020 m. kito kiaulienos gaminių kainos.

Kaip teigė prekybos tinklo „Maxima“ komercijos vadovė Vilma Drulienė, palyginus su pernai tuo pačiu laikotarpiu, šiuo metu kiauliena yra apie 17 proc. brangesnė. Prekybos tinklo „Iki“ parduotuvėse – 40 proc., o prekybos tinklo parduotuvėse „Rimi“ per metus kiauliena pabrango 15 proc.

Prekybos tinklų atstovai šio brangimo su dabartine koronaviruso sukelta situacija nesieja.

„Šį pokytį lėmė dėl pasaulinėje rinkoje išaugusių kiaulienos kainų susidariusi, bet ne dabartinė koronaviruso sukelta situacija“, – aiškino „Rimi Lietuva“ Komercijos skyriaus vadovė Ieva Gindrėnė.

Tačiau prekybininkai pastebi rekordiškai išaugusią kiaulienos paklausą.

„Paskutinę savaitę stebime itin išaugusią kiaulienos paklausą, kurios nebuvome numatę. Todėl šiuo metu iš tiesų turime perskaičiuoti užsakomos šviežios kiaulienos kiekius, užsakymus tiekėjai tvirtina, tiekia ir jokių signalų apie šviežios mėsos trūkumus nematome“, – komentavo V.Drulienė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilma Drulienė
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vilma Drulienė

I.Gindrėnė teigė, kad žymiai išaugus kiaulienos poreikiui praėjusį savaitgalį dalyje parduotuvių šviežios kiaulienos trūko, nepaisant padidintų užsakymų ir dažnesnio prekių pristatymo.

„Šviežia mėsa pastarosiomis dienomis, ypač praėjusį savaitgalį, buvo viena paklausiausių prekių. Jos pardavimai praėjusį šeštadienį–sekmadienį ir pirmosiomis šios savaitės dienomis, lyginant su praėjusių metų analogišku laikotarpiu, augo daugiau nei tris kartus“, – skaičiavo ji.

Lyginant su praėjusių metų analogišku laikotarpiu, [pardavimai] augo daugiau nei tris kartus, – skaičiavo I.Gindrėnė.

„Iki“ parduotuvėse pastarosiomis dienomis itin padidėjo visos šviežios mėsos kategorijos pardavimai, taip pat ir kiaulienos – jos pirkimas išaugo maždaug trečdaliu.

Atpigimo tikėtis neverta?

SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas sako, kad tikėtis kiaulienos atpigimo bent artimiausius du mėnesius nereikėtų.

„Kiaulių maro padariniai pasaulyje nedingę, o dėl koronaviruso pasekmių panikos išaugę mėsos produktų pirkimai visame pasaulyje taip pat staigiai padidino kiaulienos poreikį“, – pastebi SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.

SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas
SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas

Pasak jo, kiaulienos trūkumo neturėtume pajusti.

„Lietuva ne visiškai apsirūpina kiauliena, todėl yra priklausoma nuo importo iš Lenkijos, tačiau vargu ar reikėtų baimintis kiaulienos trūkumo – nebent būtų tam tikrų pristatymo vėlavimų dėl logistikos problemų ar koronavirusas tiesiogiai paveiktų didžiųjų Lietuvos mėsos perdirbimo įmonių darbuotojus. Daugiau baimių vis vien lieka dėl kiaulių maro grėsmės Lenkijoje ar Lietuvoje, kuri sumažintų kiaulienos pasiūlą ir atneštų daugiau problemų“, – teigė T.Povilauskas.

Vargu ar reikėtų baimintis kiaulienos trūkumo, – mano T.Povilauskas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų