Kreipdamasis į Pekine susirinkusius 37 lyderius iš Europos, Afrikos, Azijos ir Lotynų Amerikos Xi Jinpingas paskutinę trijų dienų forumo dieną dar kartą paragino palaikyti jo 1 trln. JAV dolerių vertės iniciatyvą.
Antroji pagal dydį pasaulio ekonomika yra įsitraukusi į jau kelis mėnesius besivystantį prekybos karą su Jungtinėmis Valstijomis, o Xi Jinpingas jau seniai siekia pabrėžti vadovaujantis naujai pasaulio galybei, atvirai daugiašaliam bendradarbiavimui ir globalizacijai.
„Mums reikia kurti atviro pasaulio ekonomiką ir atmesti protekcionizmą“, – Kinijos vadovas sakė lyderiams, įskaitant Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną, Italijos premjerą Giuseppe Conte ir Pakistano ministrą pirmininką Imraną Khaną, susodintus prie didelio stalo Janči ežero kurorte Pekino pakraštyje.
Viršūnių susitikimo baigiamojo pareiškimo juodraštyje, su kuriuo susipažino naujienų agentūra AFP, taip pat žadama „atmesti protekcionizmą“ ir „vienašališkumą“, netiesiogiai taikantis į JAV prezidento Donaldo Trumpo kampanijos šūkį „Pirmiausiai – Amerika“.
Jungtinės Valstijos jokių savo atstovų į šį susitikimą neatsiuntė.
BRI, pagrindinis Xi Jinpingo užsienio politikos projektas, dažnai lyginamas su senoviniu Šilko keliu, kadaise jungusiu Aziją su Europa ir Afrika. Programos „Viena juosta, vienas kelias“ projektai numato milžiniškas investicijas į jūrų laivybos, kelių ir geležinkelių infrastruktūrą. Kinijos bankai jiems yra skyrę šimtus milijardų dolerių.
„Mums reikia skatinti daugiau šalių ir bendrovių visavertiškai prisidėti, tokiu būdu išplečiant bendrų interesų sritį“, – pabrėžė Xi Jinpingas.
Ši iniciatyva teoriškai galėtų užtikrinti labai reikalingą modernios infrastruktūros plėtrą besivystančioms valstybėms, bet kritikai teigia, kad ji naudingiausia pačios Kinijos įmonėms, o projekte dalyvaujančios šalys apkraunamos skolomis ir nukenčia nuo jų aplinkai daromos žalos.
JAV, Indija ir kai kurios Europos valstybės BRI vertina labai įtariai.
Padidėjęs pasipriešinimas
Iki šiol yra paaiškėję, kad daugiausiai naudos iš BRI projektų gauna kinų įmonės ir darbuotojai, samdomi statyti Kinijos finansuojamus infrastruktūros objektus kitose besivystančiose šalyse.
Priešinimasis šiems projektams kai kuriose Azijos šalyse, tokiose kaip Šri Lanka, Maldyvai ir Malaizija, tapo opia rinkimų kampanijų tema, nes politikai naudojosi įsiskolinimų klausimu, kad pakurstytų nuogąstavimus dėl silpninamo suvereniteto.
Pernai gegužę laimėjęs rinkimus Malaizijos premjeras Mahathiras Mohamadas atšaukė kai kuriuos planuotus darbus ir iš naujo derėjosi dėl vieno geležinkelio projekto. Jam pavyko šio projekto pirminę kainą sumažinti net 30 procentų.
Vis dėlto Malaizijos vyriausybės vadovas ir kiti viršūnių susitikime dalyvaujantys lyderiai negalėjo pagyrimo Xi Jinpingo iniciatyvai.
Baigiamojo pareiškimo juodraštyje sakoma, kad išsivysčiusių šalių ir tarptautinių investuotojų dalyvavimas BRI projektuose būtų sveikintinas.
Xi Jinpingas per susitikimo atidarymą penktadienį stengėsi išsklaidyti nuogąstavimus: jis sakė, kad BRI „visiškai netoleruos“ korupcijos, taip pat pažadėjo užtikrinti projektų finansinį tvarumą ir labiau atverti Kinijos ekonomiką.
„Susidūrusi su pastaruosius pusantrų metų didėjusiu pasipriešinimu ir skolų įvaizdžiu... Kinija mėgina pakeisti [BRI] įvaizdį ir pasiųsti raminančią žinią“, – sakė Jungtinėse Valstijose įsikūrusio Nacionalinio Azijos tyrimų biuro vyresnioji tyrėja Nadege Rolland.
Tačiau „palaukim ir pažiūrėkim, kaip tai bus atliekama praktiškai“, pridūrė ji.
Kinijos finansų ministerija ketvirtadienį paskelbė nuostatas, pagal kurias bus vertinama norinčiųjų dalyvauti BRI projektuose finansinė rizika ir paskolų tvarumas.
Tačiau šiame dokumente pažymima, kad tais atvejais, kai šalims jau yra iškilę problemų grąžinant paskolas arba jos restruktūrizuoja savo mokėjimus, „nuostata, jog paskola yra netvari atsižvelgiant į jos perspektyvą, nėra automatiškai taikoma“.
Per penktadienį vakare surengtą valstybinį banketą Xi Jinpingas paragino susitikime dalyvaujančius lyderius bendradarbiauti susidūrus su kliūtimis.
„Aišku, plėtodami „Vienos juostos, vieno kelio“ iniciatyvą susidursime su sunkumais – kelias bus vingiuotas, – sakė jis. – Nesvarbu, kiek sklandus ar sunkus būtų šis kelias, mums reikia tęsti partnerystės dvasią, neužmiršti mūsų pirminių ketinimų bendradarbiauti ir nesvyruojant žengti į priekį.“