Žvelgiant į ateities darbo rinką tarp šiandien labai vertinamų kognityvinių (analitinio ir kūrybiško mąstymo) gebėjimų per artimiausius trejus metus svarbiausių kompetencijų trejetuke atsiras ir dirbtinio intelekto bei duomenų analitikos įgūdžiai. Technologijos įgauna pagreitį sparčiau nei prognozuota, todėl svarbu jau dabar pagalvoti, kaip dirbtinį intelektą galėtume panaudoti savo darbe. Šiuo metu dirbtinį intelektą verslo procesuose naudoja 35 proc. pasaulio bendrovių. Prognozuojama, kad pasaulinė dirbtinio intelekto rinka iki 2030 m. pasieks 1,85 trilijonų USD (Harvard Business Review).
Klausimai, į kuriuos reikėtų atsakyti
Naujovių dirbtinio intelekto kūrėjai pažeria kone kasdien. Pasaulio Ekonomikos Forumo duomenimis, iki 2025 m. automatizacija gali išstumti 85 mln. darbo vietų, bet dar daugiau – 97 mln. – jų bus sukurta. Taigi, baimę, kad robotizacija, automatizacija ir dirbtinis intelektas pasiglemš mano darbo vietą, vertėtų pakeisti klausimu: kaip dirbtinis intelektas gali prisidėti prie to, kad savo darbą atlikčiau efektyviau?
Pasaulinių organizacijų patirtis rodo, kad norint sėkmingai įdiegti dirbtinio intelekto įrankius, pirmiausia reikia susitelkti į žmones. Nes tik nuo darbuotojų kūrybiškumo, gebėjimo mokytis, suprasti kontekstą ir kitų kompetencijų priklausys, ar naujosios technologijos bus naudingos.
Tuo metu mums, darbuotojams, patartina drąsiai svarstyti perspektyvas: jeigu darbas, kurį atlieku šiandien, rinkai nebebus reikalingas, kurioje srityje slypi mano potencialas? Nepaisant pokyčių, asmeniniai gebėjimai, tokie kaip smalsumas, žingeidumas ir gebėjimas mokytis bei atsparumas ir lankstumas, išliks svarbiausių kompetencijų sąraše.
Prisitaikyti prie darbo rinkos pokyčių turi ir įmonės
Ateities darbo rinkos tyrimas atskleidžia, kad per artimiausius kelerius metus net 44 proc. darbuotojų reikės išugdyti naujas kompetencijas. Todėl organizacijos turėtų suteikti sąlygas nuolatiniam mokymuisi visiems įmonės darbuotojams. Pavyzdžiui, SEB banke esame užsibrėžę tikslą, kad kiekvienas darbuotojas mokymuisi skirtų bent vieną valandą per savaitę, siūlome karjeros konsultacijas, suteikiame galimybę dalyvauti šešėliavimo ir mentorystės programose.
Organizacijoms vertėtų išanalizuoti ir įvertinti, kokios kompetencijos yra kertinės, kurie gebėjimai ir žinios padės prisitaikyti prie besikeičiančios rinkos ir išlikti konkurencingiems bei siekti verslo tikslų. Klientai tampa vis reiklesni, nori sprendimų bei paslaugų „čia ir dabar“, todėl automatizavimas, robotizacija ir dirbtinio intelekto integracija į kasdienius procesus tik spartės.
Keičiantis rinkai, svarbu ir patiems keistis bei tobulėti, ieškoti savo stiprybių ir atrasti savo potencialą.