Žiūrėkite

Tado Sedekerskio komentaras prieš rungtynes su Kauno „Žalgiriu“Tado Sedekerskio komentaras prieš rungtynes su Kauno „Žalgiriu“

Lietuva tyliai atsisakė dujų kainų reguliavimo

Nuo rugpjūčio 1 dienos Lietuvoje nereguliuojama gamtinių dujų pardavimo kaina visiems didesniems vartotojams. Kartu su naująja Gamtinių dujų įstatymo, pagal kurį bus išskaidyta bendrovė „Lietuvos dujos“, redakcija tyliai prasmuko sprendimas nebereguliuoti dujų kainų visiems vartotojams, išskyrus buitinius ir kitus smulkius vartotojus, rašo naujienų portalas iq.lt.
Gamtinės dujos
Gamtinės dujos / Tomo Urbelionio/BFL nuotr.

Pasak Kainų komisijos pirmininkės Dianos Korsakaitės, buitiniams vartotojams kaina iki sausio 1-osios nesikeičia.

„Nors Komisijos nutarimai, nustatantys tiekimo kainos viršutines ribas, formaliai nepanaikinti – tas bus padaryta rugsėjo mėnesio pirmoje pusėje, panaikinant atitinkamus nutarimus bendrovių “Lietuvos dujos„, “Dujotekana„ ir “Haupas„ atžvilgiu, tačiau faktiškai įstatymas turi viršenybę, ir pagal įstatymą šios kainos jau nuo rugpjūčio 1 dienos nereguliuojamos. Ūkio subjektai gali tiekimo kainas nustatyti laisvai“, – tvirtina D.Korsakaitė.

Tačiau, anot jos, pagal naująjį įstatymą taip pat bus keičiami visi poįstatyminiai teisės aktai ir rašoma nauja metodikų redakcija.

D.Korsakaitės teigimu, pagal Gamtinių dujų tiekimo kainos viršutinių ribų metodikos nuostatas, gamtinių dujų tiekėjams nustatyta marža 2011 metams yra 33,95 lito už tūkstantį kubinių metrų – apie 3 proc. bazinėsimportuojamų dujų kainos.

Birželio pabaigoje priimtame įstatyme, kurį jau pasirašė prezidentė Dalia Grybauskaitė, palikta tik nuostata, kad Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, nustatydama viršutines paslaugų kainų ribas, reguliuoja perdavimo, skirstymo, skystinimo, laikymo ir garantinio tiekimo paslaugų kainas. Garantinis tiekimas užtikrinamas tik buitiniams vartotojams ir iki 20 tūkst. kubinių metrų dujų per metus suvartojantiems nebuitiniams vartotojams.

Tuo tarpu nuostatos, kad reguliuojamos tiekimo kainos visiems vartotojams, nebeliko.

Tiesa, įdėtas saugiklis, kad dujų kaina vėl gali būti reguliuojama, jeigu Kainų komisija nustato, kad dėl veiksmingos konkurencijos trūkumo asmuo taiko pernelyg dideles kainas arba naudoja kainų spaudimą, tuo darydamas žalą rinkos dalyviams.

Energetikos ministerija tvirtina, kad teiginys, jog pagal naująjį Gamtinių dujų įstatymą kaina stambiesiems vartotojams nereguliuojama, nėra teisingas, nes jame numatyta reguliuoti kainą, jeigu bus nustatyta, kad dėl veiksmingos konkurencijos nebuvimo taikomos pernelyg didelės kainos.

Pasak Kainų komisijos, įstatyme įtvirtintas saugiklis reguliuoti kainas nustačius piktnaudžiavimą praktikoje reikš, kad turės būti nustatyti grobuoniškų kainų taikymo atvejai arba taikomas kainų spaudimas. Komisija turės fiksuoti antikonkurencinio elgesio faktus (tikėtina, dar apginti juos teismuose) ir tada nustatyti tiekimo reguliavimo mechanizmą.

„Gamtinių dujų reguliavimo atsisakymas yra visiškai logiškas ES energetinės politikos įgyvendinimo žingsnis. Gamtinėms dujoms konkuruojant su kitomis kuro rūšimis, jų pardavimo vartotojams kainas, panaikinus reguliavimą, nustatys rinka“, – tvirtino „Gazprom“ ir Vokietijos „E.ON Ruhrgas“ kontroliuojamų „Lietuvos dujų“ atstovė spaudai Sigita Petrikonytė-Jurkūnienė.

Klausiami, ar ši nuostata bus naudojama derantis dėl mažesnių dujų kainų su „Gazprom“, Energetikos ministerijos atstovai teigia, kad derybinės pozicijos su „Gazprom“ negali būti viešinamos, „kadangi tai apsunkintų ir net griautų derybas“.

„Gazprom“, tiekiantis Lietuvai dujas ir valdantis 37,1 proc. „Lietuvos dujų“ akcijų, nuolat pasisakydavo prieš dujų kainų reguliavimą – įvedant reguliavimą 2007 metais jis yra įspėjęs apie „reguliavimo pasekmes“ – esą dujos šaliai brangs.

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos