Lietuvių žvilgsnis į kupiną galimybių, bet sudėtingą Brazilijos rinką

„Verslios Lietuvos“ rengiamas Eksporto klubas sausio pabaigoje pakvietė Lietuvos įmonių atstovus susipažinti su lietuviams dar ne per daugiausiai atrasta Brazilijos rinka ir joje esančiomis galimybėmis mūsų verslininkams. Renginyje kalbėjusi generalinė Lietuvos konsulė Brazilijoje Laura Guobužaitė valstybę, kurioje gyvena ir dirba, apibūdino trumpai – tai šalis, kur viskas sudėtinga, bet nieko nėra neįmanomo. Savo žiniomis apie Braziliją dalijosi ir Lotynų Amerikos bei Europos socioekonominių realijų specialistė Ieva Giedraitytė, kuri tikino, kad verslo sėkmė Brazilijoje veikiausiai labiausiai priklauso nuo to, kokią prekę jai pasiūlysi ir kaip išanalizuozi rinką.
Brazilijos vėliava
Brazilijos vėliava / „Scanpix“ nuotr.
Brazilija – įvairiapusė rinka

„Kai manęs paklausia apie Braziliją, aš visada sakau, kad šią šalį galiu apibūdinti vienu sakiniu – „viskas yra sudėtinga, bet nieko neįmanomo“. L.Guobužaitė tikino, kad kalbant apie didžiausią Lotynų Amerikos šalį visų pirma reikėtų išskirti San Paulą – tai kaip atskira rinka. Vien tik minėtame mieste yra apie 6 mln. turistų, ir 57 proc. iš jų – verslo turistai. „Būtina paminėti tai, kad San Paule gyvena net 9 milijardieriai, pagal tai miestas yra 12-as pasaulyje. Ne ką mažiau svarbu ir tai, kad šio miesto vertybinių popierių rinka yra viena iš trijų didžiausių pasaulyje“, – pasakojo Brazilijoje dirbanti diplomatė.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./„Verslios Lietuvos“ organizuotas Brazilijos Eksporto klubo renginys
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./„Verslios Lietuvos“ organizuotas Brazilijos Eksporto klubo renginys

L.Guobužaitė nesutiko, kad dėl ne pačių optimistiškiausių Brazilijos ekonominių prognozių pradėti verslą šioje šalyje neverta. Anot generalinės Lietuvos konsulės, Brazilijos vartojimo mastai yra beprotiškai dideli – reikia tik atrasti, ką tai rinkai pasiūlyti. „Tai – 7 pagal dydį ekonomika pasaulyje. Prognozuojama, kad 2020 metais ji bus tarp 5-ių didžiausių vartotojų rinkų. Vien šiuo metu Brazilijos rinką sudaro beveik 90 mln. vidurinės klasės vartotojų, o internetu apsiperka net 50 mln. gyventojų“, – rinkos privalumus vardijo diplomatė.

Svarbiausia, anot L.Guobužaitės, įvertinti tai, ko rinkai dar trūksta. Matyti, kad šiuo metu Lotynų Amerikos milžinei stinga kvalifikuotų darbuotojų pramonėje. „Brazilijoje planuojami nemaži infrastruktūros projektai, taigi – tai galėtų būti niša“, – pasakojo generalinė Lietuvos konsulė Brazilijoje. „Nors verslininkai skundžiasi, kad įsilieti į Brazilijos rinką yra sunku, reikia planuoti ne mažiau dviejų metų įdirbio, bet negirdėjau tokių, kurie trauktųsi, nes pelno marža čia – tikrai didelė“, – tęsė ji.

Galvojantiems apie tai, ką galima būtų pasiūlyti šiai rinka, generalinė Lietuvos konsulė patarė atsižvelgti į tai, kad paslaugų sektorius yra didžiausias šalies ekonominis variklis, kuris sudaro net 68 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP). L.Guobužaitė Lietuvos įmonėms davė ir praktinių patarimų, vienas jų – kad brazilai visada labiau įvertins asmeninį ryšį nei elektroninį bendravimą, todėl diplomatė siūlė teikti prioritetus susitikimui, parodoms. „Brazilai itin preciziški kalbant apie įvairiausių dokumentų tvarkymą, šiuo klausimu neabejotinai siūlau pasisamdyti advokatą, kuris gerai išmano teisinę sistemą. Taip ne tik išvengsite pakartotinių dokumentų pildymų, bet ir gausite naudingų patarimų“, – patirtimi dalijosi diplomatė.

Aš manau, kad svarbiausia yra tai, ką ketinama tai didžiulei rinkai pasiūlyti ir kokia analizė yra atlikta, – teigė I.Giedraitytė.

Šypsodamasi L.Guobužaitė pridūrė ir kelis dalykus, būtinus žinoti būsimiems darbdaviams: „13-tą atlyginimą darbuotojams išmokėti privalu, tai numato šalies įstatymai. O kalbant apie dalykus, kurie nenumatyti įstatymais, tačiau tapę tradicija – darbdavio apmokami pietūs ir būtinai – Kalėdinės dovanos.“

Tikėti savimi

Lotynų Amerikos bei Europos socioekonominių realijų specialistė Ieva Giedraitytė pasakojusi apie Brazilijos ekonominę ir politinę situaciją bei perspektyvas, į klausimą, ar lietuviams jau laikas šturmuoti šios šalies rinką, teigė, kad Brazilijos rinka – visada atvira. Anot I.Giedraitytės, net tikėtina, kad artimiausiu metu užsienio investicijoms ji bus dar atviresnė. „Aš manau, kad svarbiausia yra tai, ką ketinama tai didžiulei rinkai pasiūlyti ir kokia analizė yra atlikta“, – neabejojo ji.

Eksporto klubo renginyje dalyvavo ir į Brazilijos rinką jau žingsnis po žingsnio žengiančios „Exacaster“ įmonės pardavimo vadovė Jolita Bernotienė. Ji pasakojo, kad ieškoti kelių į didžiausią Pietų Amerikos rinką paskatino tai, kad jau turėta darbo patirties su klientais iš Šiaurės ir Centrinės Amerikos.

„Mūsų produktas – programinė įranga, skirta telekomunikacijų ir mažmeninės prekybos įmonėms – veikia vadinamuosiuose debesyse, todėl klientus aptarnaujame iš Lietuvos, susidurti su muitinių ir transportavimo sunkumais mums netenka ir neteks. Tačiau pirmieji žingsniai parodė, kad norint įsitvirtinti Brazilijoje, teks turėti kantrybės, laiko ir vietinių partnerių“, – perspėjo J.Bernotienė.

Pardavimo vadovės nuomone, brazilišką verslo kultūrą galima būtų pavadinti tarpiniu amerikietiškos ir ispaniškos verslo kultūros variantu, kuris „Exacaster“ buvo priimtinas ir suprantamas. J.Bernotienės patarimas ketinantiems šturmuoti didžiausios Lotynų Amerikos šalies rinką buvo trumpas ir aišku – būti savimi ir atkakliai siekti tikslo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai