Lietuvoje kuriasi stipraus alkoholio monopolis

Dideli stipriųjų gėrimų gamintojai Lietuvoje yra vos trys – tai „Stumbras“, „Alita“ ir „Vilniaus degtinė“. Jeigu Dariaus Mockaus bendrovė „MG Baltic“, valdanti „Stumbrą“, nusipirks „Alitą“, koncernas bus atsakingas beveik už visų lietuviškų stipriųjų gėrimų gamybą. Kitas didesnis žaidėjas rinkoje bus tik „Vilniaus degtinė“, priklausanti Lenkijos bendrovei.
Ekskursijos akimirka
Alkoholio gamykloje / Aurimo Šrubėno nuotr.

Prieš dvi savaites per biržą pranešta, kad „Alita“ yra parduodama „MG Baltic“ koncerno bendrovei „Mineraliniai vandenys“. „Alita“ pranešė, kad įsipareigojo „Mineraliniams vandenims“ parduoti visas savo turimas akcijas (per 19,8 tūkst.). Tai sudaro 99,03 visų bendrovės akcijų. Įvykus sandoriui, D.Mockaus koncernas valdys didžiąją dalį Lietuvos stipriųjų gėrimų rinkos.

Anksčiau tvirtai ant kojų stovėjusi „Alita“ palūžo prieš keletą metų po nesėkmingų investicijų Serbijoje. Bendrovė prarado Serbijoje privatizuotą alaus gamyklą, kurios akcijoms įsigyti skyrė daugiau nei 70 mln. litų. Be to, teismai Serbijos valstybei iš „Alitos“ akcininkų priteisė daugiau nei 50 mln. litų baudų. „Alitos“ finansiniai rezultatai nuolat prastėjo, kol galiausiai bendrovės valdymą perėmė jai didžiulių paskolų suteikusio „Swedbank“ banko antrinė įmonė.

Nedaug lietuviškų gamintojų

Tarp „MG Baltic“ valdomų įmonių yra „Stumbras“ ir „Mineraliniai vandenys“. „Stumbras“ skelbiasi esąs didžiausias stipriųjų alkoholinių gėrimų gamintojas Lietuvoje – bendrovė gamina likerį, trauktines, brendį, degtinę, stipriųjų 999 gėrimų seriją. „Mineraliniai vandenys“ užsiima didmenine alkoholio ir tabako gaminių prekyba. Įmonė atstovauja tokiems prekės ženklams kaip „Hennessy“, „Moet & Chandon“, „Metaxa”, „Russian Standard Vodka“, CLWB, „Campari“ ir t.t.

Be „Stumbro“ ir „Alitos“, stipriuosius gėrimus dar gamina „Italiana“ (brendį), „Vilniaus degtinė“ (brendis, viskis, degtinė, džinas, likeris, trauktinė),  „Lietuviškas midus“.

Be „Stumbro“ ir „Alitos“, stipriuosius gėrimus dar gamina „Italiana“ (brendį), „Vilniaus degtinė“ (brendis, viskis, degtinė, džinas, likeris, trauktinė), „Lietuviškas midus“. Didžiausios stipriųjų gėrimų gamintojos yra „Stumbras“, „Alita“ ir „Vilniaus degtinė“.

Tai reiškia, kad, „Stumbrui“ ir „Alitai“ priklausant tam pačiam šeimininkui, D.Mockaus koncernas bus atsakingas už didžiąją dalį lietuviškų stipriųjų gėrimų gamybos.

Rinkoje liks tik vienas didesnis žaidėjas – „Vilniaus degtinė“. Tačiau ši įmonė yra nelietuviška – per 68 proc. jos valdo Lenkijos „Sobieski“.

Konkurencija nesumažės

Įprastai rinkoje esant tik keliems gamintojams, susiklosto oligopolinė situacija, galimai mažėja konkurencija, taigi nukenčia vartotojas. Tokia situacija Lietuvoje yra susidariusi mažmeninėje prekyboje, nes dominuoja vos keli dideli prekybos centrai, o maži prekeiviai užimą nereikšmingą rinkos dalį.

Tačiau dėl „Alitos“ ir „MG Baltic“ sandorio nieko panašaus neįvyks. Vertinant alkoholinių gėrimų rinką, reikia turėti galvoje, kad spiritinių gėrimų į Lietuvą importuojama maždaug tiek pat, kiek jų pagaminama šalyje.

Nueikite į parduotuvę – rasite didesnį pasirinkimą nei bet kuriame Skandinavijos krašte. Šitas sandoris vartotojų pasirinkimui įtakos neturės, – sakė D.Dulskis.

Bendrovės „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ partneris Darius Dulskis 15min.lt sakė, kad „MG Baltic“ ir „Alitos“ akcininkų sandoris nesumažins konkurencijos.

„Yra krūva Europos Sąjungos gamintojų už sienos, šalia yra Lenkija. Gamintojų yra debesis, o Lenkija per pusę pasaulio, Amerikoj kotiruojama ir visur kitur. Nepamirškim, dėl ko į Europos Sąjungą įstojom“, – sakė D.Dulskis.

Pasak jo, Lietuvos vartotojai turi didelį alkoholinių gėrimų pasirinkimą. 

„Nueikite į parduotuvę – rasite didesnį pasirinkimą nei bet kuriame Skandinavijos krašte. Todėl šitas sandoris vartotojų pasirinkimui įtakos neturės“, – sakė pašnekovas.

„Mineraliniai vandenys“ dabar laukia Konkurencijos tarybos sprendimo, ar sandoris neribos konkurencijos alkoholinių gėrimų gamybos rinkoje. 15min.lt susisiekė su „Mineraliniais vandenimis“, tačiau įmonė nuo komentarų susilaiko, kol sandoris nebus galutinai įteisintas.

Darius Mockus „Verslo žinioms“ pripažino, kad derybos su „Swedbank“ vyko jau 3–4 metus ir per tą laiką teisininkai išsiaiškino, kad sandoris neturėtų prieštarauti rinkos koncentraciją reglamentuojantiems teisės aktams.

„Jei klausiate, kodėl perkame „Alitą“, atsakymas paprastas – paprastai kiekvienas verslas siekia plėstis, auginti savo produktų asortimentą, plėstis geografiškai, tad tą darome ir mes. Šiuo atveju kaip tik sustiprėsime putojančio vyno segmente“, – sakė D.Mockus, daugiausia galimybių „Alitai“ matąs plėsti eksportą į užsienį, nes vietinėje rinkoje šis prekės ženklas esą ir taip jau stiprus, todėl prekės ženklas bus išlaikomas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų