Linas Dičpetris. Kokią žinią apie Lietuvą investuotojams siunčia „Michelin“ žvaigždės?

Europoje praėjusiais metais investicijos į turizmo ir kultūros projektus augo daugiau negu dvigubai – net 130 procentų. Turizmas pernai buvo vienas iš nedaugelio sektorių, judėjusių priešinga kryptimi negu sulėtėjusi ekonomika. Panašu, kad šiemet turizmas Europoje toliau išlaiko pagreitį, tad prestižiniai „Michelin Guide“ įvertinimai Lietuvai – pačiu laiku.
Linas Dičpetris
Linas Dičpetris / Bendrovės nuotr.

Tinkamas investicijos laikas turi įtakos grąžai. Ne veltui per tarptautinį EY „Europe Attractiveness Survey 2024“ tyrimą daugiausia respondentų nurodė, kad sprendimą pasirinkti Lietuvą investicijoms lemia energijos kainos, kurios prieš porą metų siekė rekordines aukštumas, o dabar – stabilizavosi. Apskritai, Lietuvos atsinaujinančiųjų energijos išteklių plėtros ambicijos ir planai investuotojams atrodo kaip privalumas.

Pažymėtina, kad panašiu Lietuvos privalumu tarptautinis verslas įvardija gyvenimo Lietuvoje kokybę, įvairovę ir kultūrą. Apskritai, visame Baltijos regione šis kriterijus patenka tarp penkių svarbiausių investuotojams – atsiduria greta finansinių rinkų likvidumo bei kapitalo prieinamumo, darbo jėgos kaštų, inovacijų, talentų prieinamumo kriterijų.

Patvirtino talentų vertę

Įgūdžių turinčių talentų prieinamumas tarp pačių svarbiausių išlieka jau kelerius metus, kai mūsų regiono duomenys Europos investicinio patrauklumo „Europe Attractiveness Survey 2024“ tyrime lyginami su kitų žemyno valstybių.

„Michelin Guide“ restoranų sąrašas įrodo, kad gastronomijos srityje Lietuva turi talentų ir komandų, kurios puikiai išmano vietinę virtuvę ir seka pasaulines tendencijas – nuolat mokosi, eksperimentuoja, inovuoja ir dėl to sukuria unikalią patirtį vartotojui. Kalbant ekonomikos terminais, mūsų šalis gavo pripažinimą, kad turi profesionalų, kuriančių aukštą pridėtinę vertę savo virtuvėse. Natūralu, kad iki to reikėjo nueiti ilgą kelią ir investuoti tiek patiems restoranams, tiek valstybės institucijoms.

Daugumai pripažinimo sulaukusių restoranų bendra tai, kad svarbiausių jų investicijų centre yra žmonės – tiek darbuotojai, tiek klientai, atliepiant kiekvieno individualų poreikį. Be abejo, tai kainuoja brangiau, bet būtent toks dažniausiai yra aukštos pridėtinės vertės kūrimo kelias. Šių investicijų grąža – irgi atitinkamai didesnė. Tai pastaraisiais metais ryškiai įrodo pažangiausių Lietuvos pramonės įmonių pavyzdžiai ir gerosios praktikos, kuriomis verta dalytis taip pat kaip ir geriausių restoranų rekomendacijomis.

Darbuotojai persikelia į Lietuvą ne tik dirbti

Estija, Latvija ir pagaliau – Lietuva. Tarptautinis įvertinimas užpildė regiono skonių dėlionę: keliaujantys gurmanai, gastronomijos turistai turi nenutrūkstamą maršrutą nuo Šiaurės iki Pietų Europos. Baltijos šalių „Michelin“ žvaigždės investuotojams yra vienas iš ženklų, kad regionas vystosi pakankamai tvariai ir tolygiai, be didelių atotrūkių ir su sveika šalių tarpusavio konkurencija.

Apskritai, aukštos klasės restoranai užima svarbią vietą „laiko praleidimo“ infrastruktūroje, kurią visada vertina esami ir potencialūs užsienio investuotojai. Verslai supranta, kad gyvenamosios aplinkos kokybė konkrečioje lokacijoje yra jų, kaip darbdavių, patrauklumo dalis. Kultūros, meno, sporto renginių kiekis ir kokybė, naktinio gyvenimo (barai, restoranai, naktiniai klubai) aktyvumas lemia, ar į Lietuvą nori persikelti talentai iš kitų šalių.

Šie kriterijai ypač aktualūs jaunosios kartos profesionalams (ir ne tik). Apskritai, iš laisvalaikio veiklų kokybės ir įvairovės galima užauginti daug emocinės vertės atributų.

EY tyrimas parodė, kad Baltijos šalyse gyvenimo kokybei, įvairovei ir kultūrai didelę reikšmę teikia daugiau investuotojų negu mokestinei aplinkai, tvarumo politikai ar bendrajai infrastruktūrai. Neabejoju, jog žinia apie užpildytą gastronomijos žvaigždžių žemėlapį Baltijos šalyje dar labiau sustiprins aukštos gyvenimo kokybės atributą.

Tikėtina, jog gastronomija padės pritraukti daugiau aukštesnes pajamas gaunančių svečių, pratęsti jų vizitų trukmę, mažins sezoniškumo įtaką turizmo verslui ir suteiks impulsų su maitinimo įstaigų veikla susietai ekosistemai, pavyzdžiui, vietos ūkininkams, kurie gali tiekti tvariai užaugintą produkciją restoranams. „Michelin“ žvaigždė yra pripažinimas ir įkvėpimas visai vertės kūrimo grandinei.

Nepaisant įvairių rizikų, „Europe Attractiveness Survey 2024“ duomenys dar kartą patvirtino, kad Lietuvoje perspektyvu kurti vertę. Šiemet per EY tyrimą maždaug 7 iš 10 (68 proc.) apklaustų investuotojų nurodė, jog per ateinančius metus Lietuvoje planuoja steigti naujas arba plėsti esamas veiklas. Dar daugiau (72 proc.) respondentų yra įsitikinę, kad ilgesniu laikotarpiu (per 3 metus) Baltijos regiono patrauklumas investicijoms augs.

Beje, tokį pozityvų požiūrį į Lietuvos patrauklumą investuotojai per EY tyrimą išdėstė šių metų pavasarį, kai „Michelin Guide“ restoranų sąrašas dar nebuvo paskelbtas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis