LLRI: nelegalus alkoholis ir cigaretės sugrįžta į rinką

Trejus metus nuosekliai mažėjęs šešėlis stipriųjų gėrimų rinkoje vėl ėmė didėti ir šiemet jis sudarė kone ketvirtadalį visos rinkos, rodo Lietuvos laisvosios rinkos instituto tyrimai. O nelegalių cigarečių dalis rinkoje – penktadalis.
Sulaikytas alkoholis
Sulaikytas alkoholis / Kauno apskrities VPK nuotr.

Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) skaičiuoja, kad šiemet stipraus alkoholio „šešėlis“ sudarė 24 proc., tai 2 proc. punktais daugiau nei prieš dvejus metus.

„Akcizinių prekių rinkoje fiksuojame priešingas tendencijas nei kitose srityse. Ekonomika auga ir žmonių pajamos didėja, dėl to bendras šešėlinės ekonomikos lygis Lietuvoje mažėja ir šiemet sudaro apie ketvirtadalį bendrojo vidaus produkto. Alkoholio rinkoje šešėlis, priešingai, pagyvėjo”, – teigia Lietuvos laisvosios rinkos instituto viceprezidentas Vytautas Žukauskas.

12 proc. gyventojų pripažino per pastaruosius metus įsigiję ar vartoję nelegalaus alkoholio (pilstuko, kontrabandinių gėrimų ir pan.). Tai 4 proc. punktais daugiau nei 2015 m., tada alkoholį nelegaliai pirkę ir vartoję pripažino 8 proc. apklaustųjų, rodo rinkos tyrimų kompanijos RAIT atlikta apklausa.

Šešėlis stipriųjų gėrimų rinkoje
Šešėlis stipriųjų gėrimų rinkoje

Gyventojai labiau pateisina nelegalaus alkoholio įsigijimą ir vartojimą. Jei prieš dvejus metus visiškai to nepateisino daugiau kaip pusė – 55 proc. gyventojų, ši dalis reikšmingai sumažėjo iki 45 proc. gyventojų.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Žukauskas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Žukauskas

„Penktadalis žmonių sako pateisinantys nelegalaus alkoholio pirkimą ir vartojimą, didesnė dalis jį vartoja. Tai yra labai rimtas signalas valdžiai. Net ir auganti ekonomika negali absorbuoti nepamatuotų valdžios sprendimų – žmonės taip reaguoja į stipriai padidėjusius akcizus ir pabrangusį alkoholį“, – teigia Lietuvos laisvosios rinkos instituto viceprezidentas.

Jis pažymi, kad šešėlį labiau pateisina mažesnes pajamas gaunantys vyrai.

„Kai įpirkti legaliai darosi per brangu, ieškoma alternatyvų, tada ir atsiranda erdvė šešėliui. Jei ekonomika nustotų augti, pablogėtų žmonių finansinė padėtis, galime turėti ir dar didesnį šuolį“, – įspėja V.Žukauskas.

Per pastaruosius metus 7 proc. gyventojų alkoholio pirko Lenkijoje, 4 proc. Latvijoje, 2 proc. Baltarusijoje ar Rusijoje, parodė „Baltijos tyrimų“ atlikta apklausa. Šalies seniūnų apklausa parodė, kad toks reiškinys, kai gyventojai važiuoja apsipirkti į užsienį, paplitęs penktadalyje seniūnijų.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Žukauskas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Žukauskas

„Tuomet, kai legalus alkoholis tampa brangesnis, žmonės ieško alternatyvų, viena iš jų – šešėlis, kita – legalus įsigijimas iš kaimyninių šalių. Prognozės išsipildė: stipriai padidėjus apmokestinimui Lietuvoje, vis daugiau žmonių pirkdami legalų alkoholį mokesčius sumoka ne Lietuvoje, o kaimyninėse šalyse”, – pastebi V. Žukauskas.

Nelegalių cigarečių – penktadalis

„Nielsen“ atlikto „Tuščių cigarečių pakelių tyrimo“ duomenimis šiek tiek didėja ir šešėlinė cigarečių rinkos dalis. Per metus šešėlis cigarečių rinkoje didėjo apie 2 procentinius punktus iki 20 proc. Latvijoje šešėlinė cigarečių rinka siekia 24 proc., Estijoje – 13 proc. Didžiausią dalį nelegalių cigarečių Lietuvoje sudaro kontrabandinės cigaretės iš Baltarusijos.

Kauno teritorinės muitinės nuotr./Ramoniškių kelio poste sulaikytos benzine skendėjusios kontrabandinės cigaretės
Kauno teritorinės muitinės nuotr./Ramoniškių kelio poste sulaikytos benzine skendėjusios kontrabandinės cigaretės

„Natūralu, kad bendras šešėlinės ekonomikos lygis Lietuvoje mažėja – daugiausia taip yra dėl gerėjančios šalies ekonominė padėties, augančių žmonių pajamų. Tačiau tuo pat metu matome, kad atsiradus paskatų, šešėlis išauga net ir geros ekonominės situacijos sąlygomis. Tai pamoka, kad jei priimdami sprendimus nesivadovausime ekonomikos dėsniais, jie greitai apie save primins“, – konstatuoja Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis