Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) rugpjūčio 16 dieną atmetė „LTG Wagons“ ir Geležinkelių tiesimo centro skundą – bendrovės prašė pakeisti Vilniaus apygardos administracinio teismo (VAAT) birželio nutartį ir pratęsti jo nustatytą trijų mėnesių prisitaikymo laikotarpį, kol ginčas bus baigtas nagrinėti teismuose.
„Sustabdžius sprendimo vykdymą pareiškėjų prašomam laikotarpiui – iki teismo sprendimo šioje byloje įsiteisėjimo, susiklostytų situacija, kad pareiškėjai gana ilgą laikotarpį galėtų nevykdyti sprendimo, įpareigojančio pirkimus atlikti pagal Įstatymo nustatytą teisinį reguliavimą. Teismo vertinimu, tai nebūtų adekvatu siekiamam tikslui, pažeistų proporcingumo principą, proceso šalių interesų ir viešojo intereso pusiausvyrą“, – rašoma LVAT nutartyje.
Tokiu būdu įmonėms nustatytas prisitaikymo laikotarpis baigsis rugsėjo 26 dieną.
Skunde bendrovės teigė, kad laikinai nesustabdžius VPT sprendimo galiojimo joms bus padaryta didelė ir sunkiai atsitaisoma žala – joms teks iš esmės pakeisti veiklą, vidaus struktūrą, sandoriai su tiekėjais bei rangovais turės neigiamos įtakos jų konkurencinei aplinkai ar net iš dalies sutrikdys šią veiklą.
Be to, įmonės teigė nebegalėsiančios toliau tinkamai vykdyti jau prisiimtų įsipareigojimų, jos turės pakeisti ar nutraukti sutartis, o tai lems netesybas ir nuostolių atlyginimą.
„Sprendimo neigiami padariniai kyla visai visuomenei, nes pareiškėjų vykdomi darbai susiję su strateginiais „Rail Baltica“ ir ruožų, skirtų vežti NATO krovinius, statybos (remonto) darbais“, – teismą tikino „LTG Wagons“ ir Geležinkelių tiesimo centras.
Geležinkelio tiesimo centras teismui pateikė reikšmingiausias 32 sutartis, kurioms turėtų būti taikomas viešųjų pirkimų įstatymas. Pasak įmonės, viešo pirkimo procedūra trunka vidutiniškai 103 dienas, o bent kas ketvirtas pirkimas baigiasi nesudarius sutarties.
„Nurodytos aplinkybės neišvengiamai lems Geležinkelio tiesimo centro prisiimtų sutartinių įsipareigojimų įvykdymo vėlavimus ir prievolių pažeidimus“, – argumentuoja bendrovės.
„Prielaida, jog pareiškėjas ar kiti asmenys gali patirti tam tikrų neigiamų pasekmių, savaime nėra pagrindas taikyti reikalavimo užtikrinimo priemones, jeigu pareiškėjas neįrodo, kad tokių neigiamų pasekmių pašalinimas būtų neįmanomas ar sudėtingas“, – nurodė LVAT.
„LTG Cargo“ bendrovę „LTG Wagons“ įkūrė 2020 metais po to, kai Viešųjų pirkimų tarnyba „LTG Cargo“ pripažino perkančiąja organizacija, kuri privalo skelbti viešus konkursus. „LTG Wagons“ perduotas vagonų nuomos verslas, kuris tuo metu generavo apie 10 proc. įmonės pajamų.
VPT 2019 metais paskelbė, kad „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės, tarp jų ir „LTG Cargo“, privalo laikytis viešųjų pirkimų įstatymo. Teismai šią išvadą vėliau patvirtino, todėl bendrovė buvo priversta nutraukti neviešą 900 vagonų pirkimų konkursą.