Akcizinių prekių judėjimas yra patrauklus tuo, kad jos yra stipriai apmokestintos. Taikomi specifiniai akcizai, taip pat pridėtinės vertės mokestis. Lenkija mokesčius taiko gan lanksčiai ir pavyzdžiui cigaretės yra apmokestinamos antru mažiausiu akcizu Europos sąjungoje. Mažesnis tarifas taikomas tik Bulgarijoje, Airijoje taikomas daugiau nei 4 kartus aukštesnis tarifas.
Lietuva taip pat yra labiau apmokestinusi rūkalus. Lenkijai išlaikyti žemas prekių kainas padeda didelė vartotojų rinka bei dešimtmetį vertę prarandantis zlotas, kas visiems aplinkiniams Lenkiją daro patrauklesnę. Taip pat politiniai sprendimai, kuriais net dirbtinai buvo mažinamos kainos, siekiant koreguoti balsavimo palankumą.
Pastebima, kad Lietuvoje daugėja cigarečių ir kaitinamojo tabako, kuris buvo atvežtas iš Lenkijos ir yra vartojamas vietos rinkoje. Ir tai ne tik Lietuvos problema – prekių į Lenkiją traukia ir vokiečiai bei čekai. Taip pat kaip ir atkeliauja kuras ir alkoholis. Tiesa, kuro pervežimas yra gan ribotas tūriu, nes dviejų bakų neprisipilsi. Alkoholis irgi yra ribotas, nes tūris ir svoris yra gan didelis, o rūkalai šių trūkumų neturi, nes svoris ir tūris gan mažas ir prie perkamų prekių lengvai gali būti patalpintas į automobilį ir parvežtas savo ir aplinkinių vartojimui.
Artimiausiu metu bus sėsta prie derybų stalų, kai bus kalbama apie ilgamečius akcizų didinimo klausimus Lietuvoje. Iki šiol galiojo trijų metų planas pagal kurį nuosekliai augo akcizai – apie mažinimą tikrai nebus kalbama, nes siekiama mažinti šių prekių vartojimą.
Diskutuojant apie naują trimetį, o gal ir ilgesnį susitarimą ir planą teks balansuoti tarp sprendimų – kiek norisi surinkti pinigų (valdantieji tikrai norės), kaip neiškreipti rinkos sudėties (pavyzdžiui tarp skirtingų alkoholio rūšių ar tradicinių ir mažiau žalingų kaitinamo tabako (remiantis JAV maisto ir vaistų agentūros tyrimą). Ir paskutinis klausimas, kaip nepakeisti balanso, kad paskatos iš Lenkijos pirkti akcizines prekes nepadidėtų, kaip ir visiškai nelegalios kontrabandos iš nedraugiškų kaimyninių šalių.
Per didelis noras papildyti biudžetą gali atsirūgti nedidėjančiomis pajamomis ir išeinančiais pinigų srautais į užsienį. Estija pavyzdžiui pasuko didinti akcizus, tačiau tai daryti nuosekliai ir visoms grupėms panašiu žingsniu. Pavyzdžiui tabako gaminiai + 5 proc. per metus visoms kategorijoms vienodai. Latviai taip pat sprendžia (bet dar nepriėmė) klausimą panašiai. Įdomu koks bus Lietuvos Vyriausybės pasiūlymas didinti mokesčius šioje srityje, kai taip stipriai „laužomos ietys“ dar labiau aistrų keliančiuose NT ir pajamų mokesčiuose.