Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Motinystė verslui ne kliūtis – tereikia paskatinti moteris realizuoti idėjas

Stereotipo apie tik vyrams priklausantį verslo pasaulį griovimas ir įvairaus amžiaus moterų integravimas į verslo kultūrą – tai ne Lietuvos, ne Europos, o viso pasaulio šalių siekis. Suprantama, kad jei daugiau moterų susikurtų darbo vietas pačios sau, verslą atrastų kaip savirealizaciją net motinystės atostogų metu ar iškart po jų – tai būtų didžiulis ekonomikos postūmis.
Mama verslininkė
Mama verslininkė / „Scanpix“ nuotr.

Būtent todėl moterų verslumui skatinti tiek Europoje, tiek Lietuvoje skiriama nemažai resursų. Nors besisukančiųjų verslo pasaulyje moterų skaičius auga nesmarkiai, sėkmės pavyzdžių, skatinančių moteris verslauti, Lietuvoje yra.

Nedidelis postūmis

Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų tinklui priklauso daugiau kaip 1500 įmonių, ir tik 16 proc. jų vadovauja moterys. Pastarųjų verslumo procentas palyginti su vyrų išlieka žemas tiek Lietuvoje, tiek visoje Europoje ir šia problema pasauliniu mastu diskutuojama vis garsiau. Ar moterų netraukia verslo pasaulis? Ar jos nesugeba vadovauti? Nemažą dalį moterų nuo ryžto bent pagalvoti apie savo verslo idėją atbaido stereotipas, kad verslas vyriškas užsiėmimas, o moters vietas – namuose.

Savo jėgas versle išbandyti pasiryžusios moterys susiduria su ne viena specifine problema. Nepasitikėjimas, požiūris į jas, vaikų auklėjimas, šeima, laiko stoka, diskriminacija ir daugelis kitų, taigi valstybės turi kurti programas sprendžiančias būtent moterų integracijos į verslo pasaulį problemas. Neretai jaunų studenčių, mamų, nemylimą darbą dirbančių moterų ar galiausiai bedarbių galvose sukasi unikalios verslo idėjos, tereikia postūmio ir nedidelės, kartais net tik motyvacinės, paramos.

„Moterys vadovauja maždaug trečdaliui visų šalies įmonių. Taigi, mums svarbu, kad verslininkių daugėtų, nes nuo to priklauso ekonomikos augimas, užimtumo didinimas. Siekdami skatinti moterų verslumą, įgyvendiname projektą „Išmani moteris“, kuris padės verslą norinčioms pradėti moterims gauti rinkodaros, pardavimų, finansų valdymo konsultacijų ir, tikimės, tai paskatins naujų verslininkių proveržį šalyje“, – sako ūkio viceministras Marius Skarupskas.

Nemažą dalį moterų nuo ryžto bent pagalvoti apie savo verslo idėją atbaido stereotipas, kad verslas vyriškas užsiėmimas, o moters vietas – namuose.

Skatinti mamas

Moterų verslumo skatinimo programas kuruojanti „Verslios Lietuvos“ projektų vadovė Raminta Kaleinikaitė teigė, kad skatinti ir drąsinti kurti savo verslus reikia visas moteris, tačiau labiausiai išėjusiąsias motinystės atostogų.

„Mūsų organizuojama verslumo skatinimo programa „Išmani moteris“ orientuota į visų amžiaus grupių ir veiklų moteris, tačiau mamoms skiriame labai didelį dėmesį. Vaikus auginančios moterys iš darbo rinkos iškrenta palyginti ilgam laikui, tačiau net ir norėdamos grįžti susiduria su sunkumais. Taigi vienas puikiausių variantų yra susikurti darbo vietą pačiai sau“, – kalbėjo specialistė.

Programa „Išmani moteris“ pirmą kartą buvo įvykdyta 2013-aisiais, kadangi sulaukė didelio pasisekimo nuspręsta ją organizuojama ir dar kartą. „Išmani moteris“ tai 12 savaičių vykstančių teorinių, praktinių seminarų ir paskaitų kursas moterims. „Programa vykdoma trijuose Lietuvos miestuose – Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose. Šiuo metu ji jau yra kone įpusėjusi, tačiau norinčiosios visada gali prisijungti“, – ragino būti aktyvesnes R.Kaleinikaitė.

Ateiti į seminarus jos gali ir su savo atžalomis, nes visuose miestuose seminarų metu su jais dirba profesionalios auklės, – ragino R.Kaleinikaitė.

Į kas savaitę vykstančius seminarus, kurie naudingi ne tik praktiniais patarimais, idėjų generavimu, atsakymų į paprasčiausius klausimus apie verslą pateikimu, bet ir realiomis sėkmės istorijomis, susirenka nuo 80 ir 120 moterų. „Verslios Lietuvos“ atstovė pabrėžė, kad rengdami verslo skatinimo programą ne sostinėje organizatoriai stengiasi atkreipti dėmesį ir į regionų verslumo problemą. Vienas iš tikslų – kad moterys suprastų, jog verslą galima įkurti bet kur – nebūtina tam keltis į kitą miestą ar net valstybę.

R.Kaleinikaitė pridūrė, kad auginančios vaikus ir neturinčios kur jų palikti moterys prie seminarų gali prisijungti nesibaimindamos dėl mažylių. „Kaip minėjau, labai orientuojamės į vaikus auginančias moteris. Ateiti į seminarus jos gali ir su savo atžalomis, nes visuose miestuose seminarų metu su jais dirba profesionalios auklės. O mamos tuo tarpu gali ramiai sau brandinti verslo idėjas“, – kalbėjo „Verslios Lietuvos“ projektų vadovė.

„Scanpix“ nuotr./Mama su vaiku
„Scanpix“ nuotr./Mama su vaiku

Svarbiausia – idėja

„Išmanios moters“ dalyvės neabejojo, kad moteris reikia skatinti bandyti, kurti, ieškoti naujų kelių į darbo rinką. „Išėjusioms motinystės atostogų moterims sugrįžti į darbo rinką labai sunku. Visų pirma, kyla klausimas, kur palikti vaikus. Galiausiai, darbdaviai mano, kad maži vaikai nuolat sirgs ir kartais skeptiškai žiūri į mažylių mamas. „Išmanios moters“ seminarai padeda ne tik labai naudingais praktiniais patarimais, bet ir motyvacijos įkvėpimu. Pamatai, kad tokių moterų yra daugiau, patiki savimi“, – pasakojo viena iš programoje dalyvaujančių moterų Aurelija Matonienė.

Svarbu ne tik praktiniai patarimai, bet ir motyvacija. Pamatai, kad tokių moterų yra daugiau, patiki savimi, – teigė Aurelija Matonienė.

Kaunietę „Išmani moteris“ įkvėpė pradėti individualią veiklą ir hobį siūti rūbus paversti uždarbiu. „Aš manau, kad svarbiausia moteriai atrasti tai, kas jai patinka. Pavyzdžiui, ką nors sodinti ar atidaryti kavinę pasiryžusi nebūčiau, nes tai man neįdomu. O drabužių modeliavimas mane traukė visada, net dabar nesakyčiau, kad dirbu, tiesiog užsiimu mėgstama veikla“, – su šypsena kalbėjo moteris.

Paklausta, ar vaikai ir verslas yra suderinama, A.Matonienė teigė, kad bent jau jai tai padaryti pavyksta. „Tai tapo net mūsų šeimos užsiėmimu, sūnus jau net kartais patarė vieną ar kitą spalvą pasirinkti. Taigi kol kas bėdų dėl to nėra“, – tikino du vaikus auginanti kaunietė.

Tam, kad moteris kartais tereikia pastūmėti pritarė, ir dar viena „Išmanios moters“ dalyvė – Vita iš Kauno. „Man ne visada pavyksta sudalyvauti renginyje gyvai, tačiau dažnai stebiu transliacijas internetu. Iš tiesų, manau, moterims labai reikalinga išgirsti ne tik teorinių patarimų, bet pasiklausyti ir sėkmės istorijų, jos įkvepia ką nors veikti ir pačioms“, – kalbėjo motinystės atostogų išėjusi 35-erių moteris.

Vitą verslo idėja aplankė būtent klausantis „Išmanios moters“ programos, moteris vylėsi, kad jau netrukus pavyks ją ir įgyvendinti. Veikli moteris spėjo sudalyvauti ir „Startup Weekend“ renginyje, kur rado savo idėjai bendraminčių. „Matyt, gyvenime taip viskas ir klostosi. Kai ką nors pradedi galvoti, viskas pradedi vykti savaime. Tas startuolių renginys buvo pačiu laiku“, – teigė moteris, prasitarusi tik tiek, kad kalbama apie mobiliąją aplikaciją, kuri padėtų moterims buityje. Vita vylėsi, kad darbas su komanda bus sklandus ir moterys netrukus jo rezultatu galės pasinaudoti pačios.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai