Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Naujuosius metus gyventojai sutiko mažiau prasiskolinę

Manoma, kad visas skolas reikia grąžinti iki Naujųjų metų, nes kitaip iš jų nepavyks išbristi visus ateinančius metus. Kreditų biuro „Creditinfo“ ir banko „Bigbank“ duomenimis, lietuviai stengiasi laikytis šios taisyklės ir naujus metus pradėti su mažesnėmis skolomis arba be jų.
Pinigai
Pinigai / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Suaktyvėja prieš šventes

Kreditų biuro „Creditinfo“ duomenimis, bendras gyventojų pradelstų mokėjimų portfelis už paslaugas ir prekes į kreditą (bankams, kredito unijoms, lizingo, telekomunikacijų, vartojimo kreditų ir kitoms įmonėms) 2014 m. pabaigoje sudarė 1,03 mlrd. EUR. Tai yra 9,2 mln. EUR mažiau nei 2013 m. pabaigoje. 

„Praėjusiais metais bendras gyventojų įsiskolinimų portfelis bankiniam sektoriui stipriai nekito – vieną mėnesį didėjo, kitą – mažėjo, kai gyventojai padengdavo reikšmingesnę skolų dalį. Žymesni pokyčiai buvo fiksuojami lapkritį, kai gyventojų skolos sumažėjo praktiškai visiems šalyje veikiantiems bankams“, – sako Andrius Bogdanovičius, kreditų biuro „Creditinfo“ generalinis direktorius.

„Creditinfo“ duomenys rodo, kad tradiciškai daugiausia skolų padengiama artėjant metų pabaigai. 2014 m. paskutinio ketvirčio padengtų įsiskolinimų vidurkis – 29 mln. EUR kas mėnesį, o tai yra didžiausias ketvirčio padengimo vidurkis 2014 m. 

„Viena iš priežasčių, kodėl gyventojai suaktyvėja prieš šventes, yra siekis bent dalinai susitvarkyti asmeninę kredito istoriją, kurią finansų, telekomunikacijų ir kitos įmonės įvertina prieš suteikdamos paslaugas ar prekes į kreditą. Taigi, natūralu, kad žmonės, norėdami prieš šventes pratęsti sutartį su telekomunikacijų bendrove, į kreditą įsigyti naują išmanųjį telefoną ar automobilį, prieš tai turi susitvarkyti savo „finansinės drausmės CV“, – sako A. Bogdanovičius.

Įsiskolinimus mažina neprasidėjęs arba jau pasibaigęs šildymo sezonas

Banko „Bigbank“ skolų išieškojimo ir ginčų srities vadovo E. Arnatkevičiaus teigimu, banko klientai pradelstus mokėjimus pernai sparčiausiai taip pat dengė antroje metų pusėje – rudenį ir artėjant didžiosioms metų šventėms.

„Gruodį pradelstų mokėjimų padengimo srityje juntamas šioks toks pagyvėjimas, tačiau tai nėra masinis reiškinys. Banko klientai įprastai daugiausiai pradelstų mokėjimų padengia rudenį – rugsėjo ir spalio mėnesiais. Darome prielaidą, kad tai, jog daugiausiai įsiskolinimų padengiama rudenį, nulemia artėjantis šildymo sezonas. Žmonės skuba padengti skolas, kol vis dar turi pinigų, kuriuos, atėjus žiemai, reikės skirti šildymo sąskaitoms apmokėti“, – teigia E. Arnatkevičius.

Tai taip pat galima sieti su šildymo sezonu – sąskaitų už šildymą nebėra, baigėsi žiema, atsiranda sezoninių darbų, žmonės gali daugiau užsidirbti, tad ir skolos šiuo sezonu grąžinamos geriau, – sakė E. Arnatkevičius.

Pasak E. Arnatkevičiaus, panašiai kaip rudenį, banko klientų pradelsti mokėjimai pakankamai intensyviai dengiami ir vasaros pradžioje – gegužės ir birželio mėnesiais.

„Tai taip pat galima sieti su šildymo sezonu – sąskaitų už šildymą nebėra, baigėsi žiema, atsiranda sezoninių darbų, žmonės gali daugiau užsidirbti, tad ir skolos šiuo sezonu grąžinamos geriau“, – pasakoja E. Arnatkevičius.

Tai, kad pasibaigus šildymo sezonui aktyviau dengiamos ankstesnės skolos už elektros, vandens, šilumos tiekimo ir komunalines paslaugas, pastebi ir „Creditinfo“ vadovas. 

Turinčius skolų ragina nesislėpti

E. Arnatkevičiaus teigimu, gyventojams, norintiems išvengti įsiskolinimų rekomenduojama atsakingai planuoti savo biudžetą.

„Siekdami priimti apgalvotą finansinį sprendimą gyventojai turėtų prisiminti, kad paskolos grąžinimui skirtos lėšos turėtų sudaryti apie 40 proc. tvarių pajamų. Tarkime, jeigu šeimos mėnesinės pajamos yra 3000 Lt ir ji neturi jokių kitų finansinių įsipareigojimų, paskolai grąžinti maksimaliai galėtų skirti 1200 Lt per mėnesį“, – sako jis.

Anot jo, jeigu atsitinka taip, kad asmuo nesugeba grąžinti paskolos, pavyzdžiui, netenka darbo, ar kitaip pasikeičia jo finansinė situacija, rekomenduojama kreiptis į banką ir kartu ieškoti sprendimo.  Jo teigimu, dažnai klaidingai manoma, kad klientą, turintį įsiskolinimų, bankai vertina neigiamai.

„Creditinfo“ vadovas priduria, kad įsiskolinimo trukmė turi įtakos kredito istorijai, todėl patariama pradelstus mokėjimus padengti kuo greičiau. 

„Visiems klientams, banke turintiems įsiskolinimų, rekomenduojame ne bėgti nuo skolų, o kartu su mumis ieškoti galimybių jas grąžinti. Su skolininkais galime sutarti skolą padengti dalimis ar išskaidyti pradelstą mokėjimą klientui patogiu laikotarpiu. Svarbiausia, kad skolininkas būtų linkęs bendradarbiauti – tuomet ir mes į įsiskolinimus žiūrime lanksčiai“, – teigia E. Arnatkevičius.

„Creditinfo“ vadovas priduria, kad įsiskolinimo trukmė turi įtakos kredito istorijai, todėl patariama pradelstus mokėjimus padengti kuo greičiau. 

„Turintiems pradelstų mokėjimų rekomenduojame kuo greičiau ieškoti sprendimo, kaip juos padengti ir „susitvarkyti“ kredito istoriją. Gera kredito istorija padeda gauti palankesnes sąlygas – mažesnes paskolos ar lizingo palūkanas, mažesnį užstatą ar pradinį įnašą, ilgesnį grąžinimo terminą“, – sako A. Bogdanovičius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos