Trečiadienį Vilniaus savivaldybės Taryba priėmė svarstyti klausimą dėl keleivių vežimo sutarties sudarymo su nauju vežėju – keturių bendrovių konsorciumu. Pagal ją keleiviai būtų vežami ilgaisiais triašiais autobusais, perimami 4G, 7, 43 ir 53 autobusų maršrutai. Anksčiau to paties konsorciumo dvi bendrovės laimėjo ir kitą konkurso dalį ir užsitikrino teisę į dar dešimtadalį Vilniaus maršrutų.
Konsorciumo atstovai 15min patikino, kad didžioji dalis visų pervežimų Vilniuje atiteks „Rīgas mikroautobusu satiksme“ (RMS) bendrovei, o maždaug ketvirtadalis – „Transrevis“. Keleivius numatoma sodinti į „Isuzu“ autobusus.
Pagal sutartis nauji vežėjai turės parūpinti beveik 100 naujų autobusų, iš kurių 43 – ilgieji triašiai autobusai, ir 52 – vidutinės talpos, iki 60 vietų autobusai. Iš viso jiems atiteks maždaug šeštadalis visų maršrutų.
Didelis pirkimas buvo iš dviejų dalių. Vieną dalį „Transrevis“ ir RMS konsorciumas laimėjo pasiūlęs 5,37 mln. eurų kainą. Tuomet Vilniaus savivaldybė džiaugėsi, kad privačių vežėjų pasiūlyta 1 km kaina sostinei kasmet leis sutaupyti iki 500 tūkst. eurų kasmet, o kilometro kaina siekė 1,07 euro.
Trečiadienį svarstyta dėl sutarties pasirašymo ir dėl pirmos pirkimo dalies, čia kilometro kaina sudaro 1,64 euro, tačiau autobusai didesni.
Savivaldybės Tarybos nariai išreiškė pasipiktinimą, kad „Vilniaus viešasis transportas“ praranda rinką ir dėl prasto vadovavimo nesugebėjo laimėti svarbaus konkurso. Galutinai Taryba dėl sutarties nuspręs po komitetų išvadų.
Didina ir bilietų kainas
Trečiadienio posėdyje savivaldybė taip pat ėmėsi svarstyti ir naujas miesto viešojo transporto bilietų kainas.
Populiariausio 30 minučių elektroninio bilieto kaina didėja 1 centu iki 0,65 Eur, tačiau valandos bilieto kaina mažėja 3 centais, iki 0,9 Eur. Iš vairuotojo įsigytas bilietas kainuoja tiek pat – 1 Eur.
Tačiau net 44 proc. brangsta 24 val. (paros) bilietas – jo kaina bus nebe 3,48 Eur, o 5 Eur.
3 dienų bilieto kaina didėja nuo 6,08 eurų iki 8 eurų, 10 dienų bilieto – nuo 11,87 iki 15 eurų.
Terminuotas 30 dienų bilieto kaina beveik nesikeičia – bilietas kainuos 29 eurus, vietoje 28,96 euro.
Mažėja ilgesnio termino bilietų kainos. Pavyzdžiui, pusės metų bilietas kainuos 140 eurų, vietoje 173,77 eurų.
Pasiūlyta naujų bilietų – vadinamasis „Statyk ir važiuok“ leis palikti automobilį specialioje aikštelėje ir 24 val. važinėti viešuoju transportu už 2 eurus, taip pat specialių lengvatų numatyta pradinukams bei asmenims, sulaukusiems 80 m., bei kitiems.
Latvijoje nuskambėjo dalyvavimu kartelyje
RMS bendrovė, kuri Vilniuje parūpins didžiąją dalį autobusų pagal laimėtą konkursą, šiuo metu Rygoje įsipainiojo į skandalingą istoriją – kaltinama dalyvavimu kartelyje ir nustačiusi per dideles kainas.
Latvijos žiniasklaida kovo mėn. rašė, kad bendrovė „Rigas satiksme“ ir RMS paslapčia pasirašė susitarimą dėl vienodų kainų. Šalies Konkurencijos taryba bendrovėms dėl neleistinų susitarimų skyrė atitinkamai 2,16 mln. eurų ir 87,9 tūkst. eurų baudas.
Taip pat minima, kad RMS prieš penkerius metus, kuomet laimėjo keleivių vežimo konkursą Rygoje, buvo susijusi su politinės partijos „Garbė tarnauti Rygai“ atstovu Aleksandru Brandavsomu. Latvijos žurnalistai išaiškino, kad tarp RMS savininkų, kurie slepiasi už Olandijoje įsikūrusios bendrovės, galima atrasti žmonių iš Rygos miesto Tarybos, rašo tvnet.lv.
Konkurencijos taryba Latvijoje nustatė, kad RMS taikė ne mažesnę pervežimų kainą, nei „Rigas Satiksme“. Pastaroji bendrovė apskundė tarybos sprendimą.
Opozicija Rygos miesto taryboje reikalauja nutraukti sutartis su bendrovėmis ir sumažinti keleivių vežimo kainas. Šiuo metu Rygoje bilieto kaina sudaro 1,15 Euro, nors RMS konkursą laimėjo siūlydama 0,7 Eur kainą.
Konkurentai abejoja kainų pagrįstumu
Verslininkas Nemunas Dagilis, vežėjų savivaldybės konkurse atstovavęs „Kautros“ ir „Tolimojo keleivinio transporto kompanijos“ konsorciumui, 15min teigia, kad laimėtojų kaina yra nepagrįstai maža, todėl jis abejoja, ar ilgai už tokią kainą nauji vežėjai sutiks keleivius vežioti.
„Pasiūlyta kaina yra žemesnė nei tiesioginiai kaštai. Mus Vilniaus miestas kvietė dar sykį derėtis, bet mes atsisakėme mažinti kainą, nes nebematome, kur dar būtų galima. Išeina taip, kad jie veš pigiau nei tiesioginiai kaštai. Gali būti daroma taip, kad pasirašius sutartį, kuria Vilniaus miestas labai džiaugiasi, vėliau nieko kito neliks, tik kelti kainas“, – 15min teigia N.Dagilis.
Jis stebisi, kad konkurso nelaimėjo netgi Vilniaus savivaldybės kontroliuojamas „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT), kuris mieste turi bazes, infrastruktūrą, patirtį ir siūlė MAN autobusus. Anot jo, kitų konkurentų siūlytos kainos konkurse skyrėsi labai nežymiai.
„Aišku, mes siūlėme visiškai naujus autobusus, galbūt jie (laimėjęs konsorciumas) dabar po Europą ieškos iki metų senumo autobusų“, – sako N.Dagilis.
Jis įspėja, kad savivaldybė neturės daug derybinės galios – jei vežėjas, perėmęs dalį maršrutų, pateiktų reikalavimą kelti kainas, savivaldybė, esą, neturėtų kur dėtis.
„Jų kaina mažesnė vos ne 20 proc. Nebūna rinkoje stebuklų. Gal jie oru veš, aš nelabai įsivaizduoju. Kaip konkurentas, aš laukiu jų darbo pradžios, ir per pusę metų, manau, išryškės tos problemos“, – teigia N.Daglilis.
Jis pažymėjo, kad privatiems vežėjams yra sudarytos galimybės kelti kainą tuomet, kai tam tikrų rodiklių kainų grupė pakyla – į ją įeina degalų kainos, atlyginimai ir kiti.
Savivaldybės Tarybos posėdyje buvo akcentuota, kad Viešųjų pirkimų tarnyba išaiškino, kad nėra priežasčių ieškoti nepagrįstai mažos kainos, nes kainų skirtumas nesiekia 15 proc.
Sodins į „Isuzu“, didžiąją dalį parūpins latviai
Vienos iš konkursą laimėjusių konsorciumų dalyvių UAB „Transrevis“ direktorius Vladas Dapkus tikina, kad kainą skaičiavo atsakingai ir dabar svarbiausias tikslas – kuo greičiau išvažiuoti. Jis tikina, kad jo bendrovei teks ne daugiau kaip 25 proc. sutarties apimties.
„Šiaip tai pirmos konkurso dalies „Transrevis“ turi 25 proc., o antros dalies faktiškai ten beveik viskas yra Rygos, latvių“, – 15min teigia V.Dapkus, tačiau pažymėjo, kad dėl šių proporcijų su partneriais dar derasi.
Jis pažymėjo, kad į sutarties sumą konsorciumas turėtų „tilpti“.
Tikrai čia kažkokio dempingo nebuvo, – teigia Vladas Dapkus.
„Pagal mūsų paskaičiavimus, turėtume mes tilpti, aišku, laikas parodys. Bet tikrai čia kažkokio dempingo nebuvo, iš niekur niekas tikrai neatsiranda, juolab kad už kiekvieną konkurso dalį reikia kaip užstatą palikti 250 tūkst. eurų. Skaičiuojame ir tikrai niekas negalvoja, kad mes norime išmest tuos pinigus“, – patikina V.Dapkus.
Paklaustas, kokių naujų autobusų galėtų tikėtis vilniečiai, V. Dapkus nurodė, kad galutinio sprendimo dar nėra, tačiau labiausiai tikėtinas sprendimas – „Isuzu“.
„Dar nėra visiškai aišku, baigiame derinti, šią savaitę, matyt, priimsime sprendimą. Latviai atvažiuoja čia ketvirtadienį ir mes jau tada apsispręsime galutinai. Tarp variantų labiausiai linkstama prie „Isuzu“, na galbūt dar „Otokar“, jiems dar nėra pasakyta iki galo, kad ne. Bet šiaip prie „Isuzu“ esame labiau linkę“, – sako V.Dapkus.
Jis skaičiuoja, kad „Transrevis“ tektų parūpinti 14 ilgųjų autobusų iš 52 numatytų.
„Bet čia mes matysim, galbūt ne taip dalinsimės, čia dar mūsų vidinės derybos vyksta. Svarbu, kad viskas nesustotų, bandome anksčiau padirbti. Šiandien išsikėlėme kitus tikslus – svarbu, kad sėkmingai išvažiuotume ir važiuotume“, – patikino V.Dapkus.
Kainą leido numušti laimėta viena dalis
Pasak „Transrevis“ vadovo, derybas dėl kainos su savivaldybe palengvino tai, kad jau buvo aišku apie laimėtą vieną konkurso dalį – dėl to konsorciumas galėjo pasiūlyti mažesnę kainą.
„Kadangi mes pirmame etape nežinojome, su kuriuo paketu mes galime laimėti, dėl to buvo abejonių iš mūsų pusės. Mes į pirmąją dalį siūlėme didesnę kainą vien dėl to, kad nežinojome, ar mes laimėsim. O kai jau žinojom, kad esam nugalėtojai vienos dalies, tai mums buvo paprasčiau – ir teritorijos, ir plovykla, administravimas, ir panašiai, viskas kitaip susidėlioja. Tai leido pateikti pigesnį pasiūlymą, kur dubliavosi šitie kaštai“, – sako V.Dapkus.
Negalėjo nesirinkti privačių vežėjų
Savivaldybės atstovai 15min tikina, kad negalėjo rinktis kito būdo, tik maršrutams organizuoti konkursus. Taip esą užtikrinama sąžininga konkurencija ir vykdomas Konkurencijos tarybos nutarimas bei ES reglamentai.
„Nugalėtojai buvo nustatyti pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijus: lizingo kainą, autobusų degalų sąnaudas, papildomą garantinį aptarnavimą, autobusų pristatymo terminus. Vienas pagrindinių kriterijų – maršrutų grupės 1 km ridos kainos svertinis vidurkis“, – sako Vilniaus miesto savivaldybės Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas Kastytis Lubys.
Anot jo, dalies maršrutų perleidimas privatiems vežėjams – tik vienas iš žingsnių atnaujinant miesto viešąjį transportą. Kitas lygiagretus žingsnis – VVT transporto priemonių atnaujinimas, panaudojant ir ES struktūrinių fondų lėšas.
„Visi žingsniai daromi kompleksiškai ir lygiagrečiai vienam kitą papildant, o ne konkuruojant. Tik tokiu būdu galime paskatinti miestiečius dažniau savo kelionėms rinktis viešąjį transportą. Bilietų kainoms priimti sprendimai ir privačių vežėjų atėjimas į rinką įtakos neturės“, – patikina K.Lubys.
Privatūs vežėjai turės perimti ir VVT vairuotojus, tačiau jų darbo sąlygos išlieka nežinioje.
„Susitikimų su profesinės sąjungos atstovais metu buvo nutarta kreiptis į Viešųjų pirkimų tarnybą ir Konkurencijos tarybą dėl galimybės naujai rengiamose vežėjų parinkimo Vilniaus mieste konkurso sąlygose numatyti, kad konkurso laimėtojas vairuotojams turėtų mokėti atlyginimą ne mažesnį negu dabar esamas vidutinis VVT vairuotojų atlyginimas. Atsakymai kol kas dar negauti“, – teigia K.Lubys.
Darbuotojus perims, patalpų dairosi
„Transrevis“ vadovas 15min patikino, kad dalį reikalingų patalpų bendrovė Vilniuje turi. Tačiau po savivaldybės Tarybos sprendimo konsorciumas dairysis didesnės teritorijos.
„Dar irgi derybų procese viskas vyksta, mėginsime nuomotis patalpas, kurios būtų priimtinos keleivių vežimui Vilniaus mieste“, – sako jis.
Jis ramina, kad vairuotojai bendrovei tikrai bus reikalingi.
„Aš manau, kad tuščia vieta čia tikrai neliks. Vairuotojai pirmoje eilėje – pagal sutartį yra numatyta, kad mes iš VVT perimsime tuos pačius darbuotojus ir mes kažkaip čia nematome problemos“, – sako V.Dapkus.
Jis tikina, kad artimiausiu metu paslaugų kainų neplanuojama kelti – „nebent kažkas pasikeistų drastiškai“.
„Galima indeksuoti. Numatytas indeksavimas ir numatyta, kad kaina gali būti perskaičiuojama, kai indekso pokytis ne mažesnis kaip 5 proc. nuo sutarties pasirašymo pirmą kartą. Tai čia įeitų atlyginimai, degalai ir panašūs dalykai, kurie daro įtaką savikainai“, – pažymi V.Dapkus.