VSAT pirkimo dokumentuose, kad perkamų didelių visureigių skaičius sudarys 77, tiesa, kiekis galės nukrypti 10 proc.
Patiems automobiliams keliami reikalavimai tarsi nėra išskirtiniai, tačiau kai kurios detalės sulaukė rinkos dalyvių pasipiktinimo.
Visureigiai turi būti ne senesni nei 12 mėnesių, nauji ir neeksploatuoti, dažyti tamsiai žaliai – spalvos kodas bus derinamas su VSAT. Reikalaujama visų ratų pavara, ne mažensnė nei 21 cm prošvaista, ne mažiau kaip 130 kW galios dyzelinis variklis, užtikrinantis ne mažiau kaip 420 Nm sukimo momentą. Kuro bako talpa – nuo 70 litrų.
Galiniai stiklai turės būti tamsinti 80 proc. atsparia įbrėžimams, apsaugančia nuo ultravioletinių spindulių plėvele. Visureigiai turi būti 5 durų ir 5 sėdimų vietų, turėti įprastas saugos sistemas. Variklio, pavarų dėžės ir kuro bako apačia turi būti saugoma metaline ne mažiau 3 mm storio apsauga, aplinkos apsaugos kriterijus – Euro 6.
Turi būti 2 akumuliatoriai
Tačiau pirkimo dalyviams užkliuvo nebūdingas reikalavimas – automobilis turi būti su dviem akumuliatoriais. Jei automobilyje antras akumuliatorius sumontuotas ne gamykloje, jis turi būti montuojamas taip, kad neigiamai neįtakotų kitų automobilio įrenginių veikimo, nepakeistų bagažinės tūrio, negali panaikinti garantijos.
Pirkime dalyvaujantis tiekėjas paprašė atsisakyti tokios nuostatos, tačiau VSAT nurodė, kad šis kriterijus yra vienas iš svarbiausių, siekiant įsigyti tinkamiausią transporto priemonę – užtikrins pakankamą elektros energijos srovę, eksploatuojant automobilį su papildoma įranga.
O papildomą įrangą turės parūpinti tie patys konkurso dalyviai: automobiliai turi turėti telemetrinę įrangą, nustatančią vietovę, perduodančią duomenis ir užtikrinančią saugumą, vaizdo registratorius.
VSAT taip pat reikalauja, kad konkurso dalyviai turėtų ne mažiau kaip tris siūlomo automobilio autorizuotus techninio aptarnavimo centrus skirtinguose Lietuvos didžiuosiuose miestuose: Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
15min žiniomis, tiesiogiai šį reikalavimą atitinka tik verslo grupės bendrovės: „Modus group“ ir „Inchcape Motors“, todėl kitiems pirkimo dalyviams tektų ieškoti partnerių ir pirkime dalyvauti ne vieniems.
Nori atsinaujinti
„Tikslas – atnaujinti susidėvėjusių VSAT tarnybinių transporto priemonių parką. Tarnybinės transporto priemonėmis bus naudojamos siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos ir ES sienų apsaugą bei užkirsti kelią nelegaliai migracijai bei kontrabandos gabenimui per valstybės sieną“, – sako VSAT Prevencijos skyriaus viršininkas Giedrius Mišutis.
Nors visi perkami automobiliai turi atitikti tas pačias sąlygas, pirkimas skeltas į dvi dalis pagal du atskirus projektus: 70 automobilių perkama pagal Vidaus saugumo fondo finansuojamą projektą „Transporto priemonių įsigijimas“, o 7 visureigiai – pagal projektą „STS transporto priemonių įsigijimas, I etapas“. Šiomis priemonėmis numatytas finansavimas siekia apie 2,9 milijono eurų, arba po 38 tūkst. eurų vienam automobiliui.
VSAT aiškina, kad pagal nacionalines nusidėvėjimo taisykles laikoma, kad įrangą reikia keisti maždaug po 5–7 metų. Transporto priemonėms nustatytas 5 metų laikotarpis.
„Eksploatuoti netinkami, susidėvėję ir sienos apsaugai bei VSAT funkcijoms vykdyti nebetinkami automobiliai teisės aktų nustatyta tvarka yra parduodami viešuose aukcionuose“, – sako G.Mišutis.
Šiuo metu VSAT svetainėje nurodoma, kad tarnyba turi tik 13 tarnybinių lengvųjų automobilių. Tačiau VSAT atstovai patikina – parkas nedidinamas, tačiau atnaujinamas. Nurodomi automobiliai tik tie, kuriuos privaloma žymėti. O specialiųjų transporto priemonių žymėti nereikia.
„Visos VSAT patruliavimui skirtos transporto priemonės, lengvieji automobiliai, kriminalinei žvalgybai skirtos mašinos ir pan. yra specialiosios transporto priemonės. Šie automobiliai į minėtą sąrašą netraukiami“, – aiškina G.Mišutis.
Du akumuliatoriai konkurencijos neribos
VSAT atstovas aiškina, kad pirkimo dalyvių skaičiaus reikalavimas – du akumuliatoriai automobilyje, neribos.
„Perkamuose automobiliuose bus sumontuota daug papildomos įrangos, kuri reikalinga tarnybinių funkcijų vykdymui. Pirkimo dalyvių skaičiaus tai neapribos, nesi antras akumuliatorius gali būti sumontuotas ir ne gamintojo“, – sako Giedrius Mišutis.
Jis patikina, kad VSAT nesiekia įsigyti konkretaus automobilio modelio.
„Pasieniečiams yra svarbu, kad su įsigytu automobiliu būtų galima efektyviai vykdyti tarnybines funkcijas. VSAT duomenimis, pagal rinkos tyrimą ir esančius rinkoje automobilius techninę specifikaciją atitinka „Jeep Grand Cherokee“, „Toyota Land Cruiser“, „SsangYong Rexton“, „Mitsubishi Pajero“, – sako G.Mišutis.
15min primena, kad 2015 metais VSAT naujų automobilių už daugiau kaip pusę milijonų eurų gavo neatlygintinai iš tabako bendrovės „Philip Morris Baltic“. Tuomet pasieniečiai gavo 7 automobilius „Toyota Hilux“ ir 2 automobilius „Subaru Forester“.