Prekybos tinklas „Maxima“ teigia, kad šių metų gruodį klientų krepšelis augo vidutiniškai 5,5 proc. „Iki“ skaičiuoja, kad lyginant gruodžio mėnesio pirkinių krepšelį su spalio ar lapkričio mėnesiais, jo dydis išauga kone penktadaliu.
Panašiais tempais augo ir „Rimi“ pardavimai per prieššventines dienas. „Norfos“ pardavimai šventinę savaitę augo maždaug dvigubai, lyginant su įprastinėmis dienomis.
Internetinių parduotuvių atstovai kiek atviresni. Pavyzdžiui, Varle.lt per 2019-ųjų metų šventes, lyginant su praeitų metų laikotarpiu, turėjo 63 proc. daugiau internetinių užsakymų. Pigu.lt šiemet fiksavo rekordinius elektroninės parduotuvės lankytojų srautus, pardavimus, o lyginant su pernai, kalėdinės prekybos metu užsakymų skaičius augo beveik penktadaliu.
Keičiasi pirkinių krepšelis
„Maximos“ komercijos vadovės Vilmos Drulienės teigimu, analizuojant pirkėjų krepšelių turinį, pastebima, kad šiemet žmonės rinkosi sveikesnius užkandžius, pirko daugiau vaisių ir daržovių, mažiau – majonezo ir saldumynų.
„Siekis maitintis sveikiau majonezą išstūmė iš populiariausių šventinių prekių sąrašų. Lapkričio gale atlikta mūsų klientų apklausa parodė, kad klientai net formuodami šventinį stalą vis dažniau renkasi sveikesnes alternatyvas“, – sakė ji.
Populiariausiomis prekėmis, kaip ir pernai, 2019 metais šventiniu laikotarpiu buvo įvairūs pieno gaminiai – varškė, sūris, sviestas, grietinė, taip pat – vanduo, vaisvandeniai, silkės.
„TOP 15-tuke matome ir sezoninius citrusinius vaisius bei kavą, kurią, beje, mūsų klientai apklausoje įvardija kaip vieną iš galimų dovanų. Švenčių stalui kasmet mūsų klientai gausiai renkasi fasuotą šviežią paukštieną, tačiau šiemet TOP 15-tuke nebeliko kiaušinių“, – sakė ji.
2019 metais gruodį, palyginti su 2018 metais, „Maximoje“ pirkėjai dažniau rinkosi obuolius, persimonus, avokadus, agurkus, salotas, mėsos pjaustukus. Tuo metu prieš metus šiuo laikotarpiu krepšeliuose dažniau atsidurdavo kalėdiniai saldumynai, batonai, svogūnai, riešutai, alyvuogės, majonezas, šaldytos konditerijos gaminiai.
„Matome, kad šiemet gruodžio 23–24 dienomis net du kartus daugiau pirkėjų nei pernai rinkosi fasuotą paukštieną. Tradiciškai augo citrusinių vaisių, ypač mandarinų, pardavimai. Klientai savo šventiniam stalui pirko įvairius sūrius – fermentinius, kietuosius, mocarelą, maskarponę. Tiek likus kelioms dienoms iki švenčių, tiek antrąją Kalėdų dieną viena populiariausių prekių buvo vaisvandeniai, ypač gazuoti gėrimai“, – 15min komentavo ji.
Antplūdis – prieš šventes
Tuo metu „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė teigė, kad didžiausio pirkėjų srauto sulaukė savaitgalį prieš didžiąsias metų šventes ir praėjusio pirmadienio vakarą, nes per pirmą Kalėdų dieną tinklo parduotuvės nedirba.
Švenčių išvakarėse, t.y. gruodžio 20–23 d. bei 24 d., gyventojai daugiausia pirko šventiniam stalui konditerių ir kulinarų jau paruoštų patiekalų – mėsos ir žuvies patiekalus, salotas, desertus. Taip pat maisto produktus, kuriuos namuose tereikia baigti ruošti, t.y. marinuotą mėsą, farširuotą žuvį ir panašiai. Populiarumu neatsiliko vaisiai, daržovės, duonos gaminiai ir gėrimai.
„Remiantis pardavimų ir pirkėjų srautų duomenimis, jau kelis metus stebime tendenciją, jog pagrindinį apsipirkimą pirkėjai planuoja paskutinėmis prieššventinėmis dienomis – jie yra tikri, jog prieš pat šventes parduotuvėse ras visko, ko reikia.
Be to, perkama racionaliau, gerai įvertinus poreikį ir tik tiek, kiek reikia šventiniam vakarui ar artimiausioms dienoms. Pirkėjai nesijaudina, jog gali pritrūkti produktų bei neperka, pavyzdžiui, papildomo duonos kepalėlio ar kilogramo vaisių atsargai“, – 15min sakė ji.
„Rimi Lietuva“ vadovo Giedriaus Bandzevičiaus teigimu, remiantis prekybos tinklo ekspertų bei oficialių institucijų prognozėmis, pardavimų augimas ateinančiais metais turėtų lėtėti. Tiesa, prieššventiniai ir šių dienų pardavimai jokių to ženklų kol kas nerodo.
„Pagal Finansų ministerijos prognozes, Lietuvos BVP bei infliacija, įskaitant maisto produktų kainų augimą, turėtų sulėtėti ateinančiais metais. Tai reiškia, kad visa mažmeninė prekyba irgi turėtų augti mažesniais tempais – jos augimas, tikėtina, sieks infliacijos augimo rodiklius ir bus apie 2,3 proc. per metus. Tas pats galioja ir bakalėjos kategorijoms – šių prekių pardavimai turėtų sekti bendromis tendencijomis“, – 15min komentavo G.Bandzevičius.
Nuo tradicijų nenutolsta
Prekybos tinkle „Iki“ taip pat populiarūs su Kalėdomis siejami šventiniai saldumynai, kūčiukai, mandarinai, taip pat įvairių rūšių žuvys, pavyzdžiui silkė, lašiša, karpis. Pastebima, kad pastaraisiais metais augo ir antienos pardavimai.
Šventinę savaitę dominavo šviežių produktų ir gaminių, pavyzdžiui, žuvies, vištienos, antienos ar kiaulienos pirkimas. Lašišos pardavimai „Iki“ išaugo daugiau kaip pusantro karto, silkės – beveik perpus, vištienos ir antienos pardavimai padidėjo beveik dvigubai, o kiaulienos – daugiau kaip trečdaliu. Pirkėjai taip pat gausiai pirko šviežius vaisius ir uogas – jų pardavimai išaugo kone dvigubai. Tuo tarpu šventinių saldumynų pirkimas išaugo beveik penktadaliu.
„Vertinant bendrai, kiekvienais metais pirkėjų poreikiai keičiasi, tačiau nuo tradicijų per daug nenutolstama. Stebime, kad žmonės vis drąsiau atveria pinigines norėdami įsigyti įvairesnių, rečiau valgomų produktų, renkasi naujoves ir ne visai tradiciniam šventiniam stalui būdingus patiekalus. Pavyzdžiui, šalia tradicinės žuvies (silkės, lašišos, jūros lydekos) vis dažniau patiekiamos ir jūrų gėrybės, o įprastą mėsą keičia brangesnė, pavyzdžiui, brandinta jautiena ar ėriena“, – sakė Indrė Baltrušaitienė, prekybos tinklo „Iki“ atstovė.
Pirko ir dekoracijas
„Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis teigė, kad kalėdinė prekyba tinklo parduotuvėse prasidėjo panašiai kaip pernai, antrojoje lapkričio pusėje.
„Tradiciškai gerai buvo parduodama šviežia mėsa, žuvis ir kulinarijos gaminiai. Nauja tai, kad labai padidėjo žaislų vaikams, taip pat alyvuogių aliejaus pardavimai.
Gerai buvo parduodami kalėdiniai žaislai, dirbtinės eglutės, girliandos, burbulai eglutėms, kiti papuošimai eglutėms. Taip pat dekoracijos, skirtos lauko, namų ir šventinio stalo papuošimui, be to, saldumynai, tortai, pyragai ir kt. konditerijos gaminiai.
Populiarėja robotai
Varle.lt komunikacijos projektų vadovė Alina Kazakevič 15min sakė, kad šiemet itin paklausios buvo ausinės. Jų pardavimai augo beveik 100 proc., ypač daug susidomėjimo sulaukė belaidės. Išmaniųjų laikrodžių ir apyrankių parduota beveik 90 proc. daugiau nei analogišku laiku praeitais metais.
„Geidžiamiausia šių metų dovana po eglute buvo dulkių siurblys-robotas. Ženkliai padidėjo susidomėjimas „Xiaomi“ prekės ženklo produktais – parduota beveik 70 proc. daugiau šio gamintojo prekių nei 2018 metų šventiniu laikotarpiu. Taip pat išaugo susidomėjimas programuojamais žaislais-robotais“, – sakė ji.
Anot A.Kazakevič, pastebima, kad žmonės ieško kokybės ir išleidžia daugiau rinkdamiesi labiau žinomus, populiarius gamintojus ir prieš pirkdami dar labiau konsultuojasi.
„Kalėdiniu laikotarpiu žmonės daugiausiai pirko ausines, žaislus, telefonus, išmaniuosius laikrodžius ir apyrankes, televizorius, nešiojamus kompiuterius“, – rezultatus komentavo ji.
Įsigyja brangesnes prekes
Raimonda Strazdauskaitė, Pigu.lt Komunikacijos vadovė, 15min sakė, kad kalėdinės prekybos pradžią e. prekyboje tradiciškai žymi Juodasis penktadienis. Pastebima, kad kalėdinių dovanų pirkimas prasideda vis anksčiau ir akcijas pradeda sekti jau nuo lapkričio pradžios.
„Daugiausia dovanoms perka kvepalus, kosmetiką, parfumuotos kosmetikos rinkinius, žaislus, vaikų prekes, smulkią buitinę techniką, namų interjero prekes ir kalėdinius papuošimus. Stebint kelių metų pardavimų duomenis, klientai į krepšelį įsideda vis daugiau prekių“, – kalbėjo ji.
R.Strazdauskaitė tikino lėtėjimo e. prekyboje nepastebinti, o lankytojų skaičius ir užsakymų skaičius kasmet stabiliai auga. Vidutiniškai šventinio laikotarpio pirkinių krepšelyje buvo prekių už 60 eurų.
„Šiemet pastebime brangesnių dovanų pasirinkimą. Kai kurie klientai per šias Kalėdas nepagailėjo 500 eurų siurbliui, 300 eurų epiliatoriui, „Lego“ konstruktoriui ar 200 eurų dantų šepetėliui“, – teigė ji.
Pigu.lt, kaip ir Varle.lt, gyventojai pirko išmanias dovanas – pradedant žaislais, baigiant dantų šepetėliais ir siurbliais-robotais.
„Jei pernai perkamiausių prekių žaislų kategorijoje buvo per išmaniąją programėlę valdomi robotai ar emocijas keičiantys vienaragiai, tai šiemet ypač noriai perkami prie kompiuterio jungiami šokių kilimėliai, interaktyvūs augintiniai, tokie kaip socialiniuose tinkluose ypatingo dėmesio sulaukusi tverkinanti lama („Lama Zuru Pets Live“), interaktyvus augintinis „Smiki“ šuniukas bei skraidyti mokoma pelėda („Owleez“). Įdomu tai, kad vėl madingi žaislai – „Tetris“ ir „Tamagoshi“. Vėl perkami tradiciniai gaubliai", – vardijo R.Strazdauskaitė.
Be to, į populiariausių elektronikos prekių dešimtuką patenka išmanieji laikrodžiai bei išmaniosios apyrankės. Šių prekių pardavimai 2019-ais ketvirtadaliu didesni nei pernai.