Šis įspėjimas vartotojams išplaukia iš BBB atlikto išsamaus tyrimo „Masinės vagystės“ atnaujinimo: praėjusių metų gruodžio mėn. buvo paskelbtas tyrimas „Sukčiavimas apsiperkant internetu ir socialinės žiniasklaidos vaidmuo“ (angl. Online Shopping Fraud and the Role of Social Media).
BBB „Scam Tracker“ (liet. – sukčiavimo sekėjas) pranešimų apie sukčiavimo atvejus apsiperkant internetu dabar yra šiek tiek mažiau, nei kad buvo 2021 m., kai buvo pasiektas rekordinis lygis, o nuostoliai artėja prie 380 mln. dolerių. Remiantis spalio mėn. paskelbta BBB ataskaita, nuo 2015 m., kai pradėjo veikti „BBB Scam Tracker“, internete vykdomų sukčiavimų padaugėjo 87 proc.
Pagal šiuos pranešimus, dauguma vartotojų prarado pinigus, todėl, BBB duomenimis, sukčiavimas apsiperkant internetu yra vienas iš pavojingiausių vartotojams ir sėkmingiausių sukčiams.
Daugeliu atvejų, apie kuriuos pranešta BBB „Scam Tracker“, sukčiai vilioja pirkėjus sunkiai randamomis prekėmis, mažomis kainomis ir greitu pristatymu.
Daugeliu atvejų, apie kuriuos pranešta BBB „Scam Tracker“, sukčiai vilioja pirkėjus sunkiai randamomis prekėmis, mažomis kainomis ir greitu pristatymu. Beveik 36 proc. visų BBB „Scam Tracker“ pateiktų pranešimų apie sukčiavimą mažmeninės prekybos internetu srityje buvo pasitelkus suklastotą interneto svetainę. Apie 40 proc. pranešimų apie sukčiavimą buvo apgaulė, naudojantis socialine žiniasklaida ir elektroniniu paštu.
Sukčiai suvokia, kad apsipirkimas internetu yra pelningas ir patogus, todėl pirkėjams apgauti taiko įvairius būdus. Prekės, kurias vartotojai gauna, gali būti visiškai kitokios arba bevertės, palyginti su reklamuojamomis.
2022 m. sukčiavimai internetinėje mažmeninėje prekyboje išlieka tarp dažniausiai pranešamų sukčiavimo atvejų ir atspindi ankstesnes BBB išvadas.
Skundų, pateiktų BBB dėl sukčiaujančių „įmonių“, kurios prekiauja internetu, 2021 m. buvo 16 proc. mažiau, palyginti su 2020 m. pasiektu didžiausiu jų kiekiu – skundų būta 115 159, ir atrodo, kad 2022 m. skundų bus panašiai arba daugiau nei 2021 m.
Pasak „BBB Scam Tracker“, sukčiai taikosi į tris pagrindinius apsipirkimo proceso momentus:
– Prieš pirkimą vartotojai gali susidurti su sukčių reklamomis socialinėje žiniasklaidoje.
– Pirkimo metu pirkėjai gali būti suvilioti dirbtinai mažomis kainomis arba užkibti ant suklastotų interneto svetainių.
– Po pirkimo sukčiai atsiunčia suklastotą prekės sekimo informaciją ir prašo daugiau pinigų už saugų pristatymą.
Šiems sukčiavimams būdingi trys pagrindiniai bendri įspėjamieji požymiai:
– Kainos, kurios yra per geros, kad būtų tikros.
– Tinklalapiai, kurie atrodo teisėti, tačiau atidžiau į juos pažvelgus patikimumas išgaruoja.
– Nepavykus atsiskaityti kredito kortele, pardavėjas prašo atsiskaityti per tarpusavio atsiskaitymo programėles arba dovanų kortelėmis.
Sukčiai naudoja įvairius pinigų rinkimo būdus, įskaitant kredito korteles, pinigų pervedimo paslaugas („Venmo“, „Zelle“, „PayPal“) ir dovanų korteles. „PayPal“ yra vienintelė pinigų dalijimosi programėlė, kuri suteikia vartotojams tam tikrą apsaugą, nors BBB pranešimai rodo, kad grąžinti pinigus sekasi nevienodai sėkmingai. BBB rekomenduoja vartotojams, jei įmanoma, mokėti kredito kortele, nes šiose bendrovėse taikomos griežtos procedūros, skirtos ginčyti nesąžiningas operacijas.
Baudžiamojon atsakomybėn patraukti sukčius tebėra sudėtinga, tačiau šįmet JAV teisingumo departamentas sulaikė du mūsų šalies išduotus JAV vyrus dėl jų įtariamo vaidmens vykdant sukčiavimą, prekiaujant automobiliais internetu.
Buvo skelbta, kad sukčių gauja Brukline iš automobilių pirkėjų išviliojo beveik 5 mln. eurų: Lietuva perdavė tris kaltinamuosius.
Justice.gov skelbia apie du iš jų. Vienas jų – Stanislavas Tunkevičius, išduotas Lietuvos Jungtinėms Valstijoms dėl bankinio sukčiavimo ir pinigų plovimo nusikaltimų, susijusių su pinigų, gautų iš transporto priemonių pardavimo internetu sukčiaujant. Iš apgautų pirkėjų tokiu būdu gauta mažiausiai 3,5 mln. dolerių. Kitas – Vladislavas Necejevas iš Bruklino, pripažintas kaltu dėl sąmokslo vykdant bankinį sukčiavimą, susijusį su ta pačia schema.
BBB ragina teisėsaugos institucijas aktyviau kovoti su internetiniais sukčiais ir užtikrinti papildomą vartotojų, besinaudojančių grynųjų pinigų dalijimosi programėlėmis, apsaugą.
BBB rekomendacijos, kaip neužkibti ant mažmeninės prekybos internetu pardavėjų-sukčių jauko:
– BBB.org ieškokite BBB verslo profilių ir vartotojų atsiliepimų.
– Ieškokite atsiliepimų internete.
– Peržiūrėkite svetainės URL, ar nėra rašybos ar kitų klaidų.
– URL ištirkite naudodami „Google“ skaidrumo ataskaitos įrankį.
– Naudodamiesi žemėlapio programa patikrinkite įmonės adresą.
– Įsitikinkite, kad galite atsiskaityti kredito kortele, kuri labiausiai apsaugo nuo nuostolių.
– Socialinės žiniasklaidos ar el. pašto skelbimą vertinkite kritiškai, kol neišsiaiškinote, kokia įmonė už jo stovi.
Apie BBB: Geresnio verslo biuras jau daugiau nei 100 metų padeda žmonėms rasti įmones, prekių ženklus ir labdaros organizacijas, kuriomis jie gali pasitikėti. Šią informaciją galima nemokamai rasti BBB.org. Visose Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje ir Meksikoje veikia vietinės, nepriklausomos BBB, įskaitant 1939 m. įkurtą ir Viskonsino valstijoje veikiančią „BBB Serving Wisconsin“.