Įmonės „Uoga Uoga“ įkūrėja pasakojo, kad jaunoms ir mažoms įmonėms eksportas yra savotiškas iššūkis: „Žengti pirmuosius žingsnius – labai sunku. Reikia išanalizuoti rinką, susikurti eksporto strategiją, ištirti produkto galimybes ir pan. Mūsų įmonių darbuotojai turi užtektinai savo darbo, o prie minėtų dalykų reikia pasėdėti rimtai. Tai reiškia, kad privalai samdyti specialistą, kuris dažnai mažoms įmonėms neįkandamas, be to, nežinia, ar pavyks su turimu produktu ko nors pasiekti.“
Apie „Verslios Lietuvos“ „Sparnų“ programą, kurioje dalyvaujančioms įmonėms žengti pirmuosius eksporto žingsnius padeda jauni ir talentingi aukštąsias mokyklas baigę eksporto specialistai, „Uogos Uogos“ vadovei papasakojo vyras, kuris taip pat yra įkūręs savo verslą. „Sparnų“ programa mums suteikė motyvuotą ir jau apmokytą žmogų, kuris dirbo mums reikiama kryptimi, toks žmogus rinkoje mūsų įmonei būtų kainavęs per daug, o tai nutolintų eksporto gairių paieškas. Aišku, kurį laiką truko adaptacinis periodas, Marijai reikėjo susipažinti su įmone, produktu. Tačiau praėjus kuriam laikui kartu su ja pasiekėme tikrai gerų rezultatų“, – džiaugėsi L.Sokolovska.
Įmonė „Uoga Uoga“ dalyvavo antroje, o dabar dalyvauja ir trečioje „Sparnų“ rotacijoje. Bendrovės augimo žingsniai – akivaizdūs. Per kelerius metus padidėjo įmonės apyvarta, o darbuotojų skaičius per metus šoktelėjo net kelis kartus – 2013 m. jų buvo 10, 2014-aisiais – jau 40.
Ne ką mažesnis pasiekimas kelerius metus siektas ir įgytas aukščiausią Europoje kosmetikos standartą ženklinantis „Soil Association COSMOS Natural“ sertifikatas. „Šio pripažinimo pradėjome siekti dar prieš prisijungiant „Sparnų“ dalyvei Marijai, tačiau dabar, jau jį gavus, ji labai padeda tą sertifikatą maksimaliai išnaudoti siekiant didinti eksportą“, – pasakojo L.Sokolovska.
Jau 2014 m. pabaigoje pradėjome įgyvendinti dalį numatytų eksporto strategijų, o rimčiausias darbas prasidėjo 2015 m. sausį, – teigė L.Sokolovska.
„Uogos Uogos“ įkūrėjos teigimu, jau matyti ir apčiuopiami rezultatai – bendrovės gaminama kosmetika pasiekia ne tik Latviją ir Lenkiją, bet jau beldžiasi ir į Vokietijos bei Italijos rinkas. „Jau 2014 m. pabaigoje pradėjome įgyvendinti dalį numatytų eksporto strategijų, o rimčiausias darbas prasidėjo 2015 m. sausį. Dabar taip pat aktyviai įgyvendinama kita eksporto dalis – pardavimų internetu per užsienio domenus ir pardavimų platformas plėtra. Galiausiai liks dar viena eksporto dalis, kuri jau dabar po truputį krutinama – franšizė“, – apie kartu su Marija nuveiktus darbus pasakojo L.Sokolovska.
„Uogos Uogos“ vadovė tikino, esanti labai patenkinta darbu ir ketinanti, M.Šilinskytei pasiūlyti pasilikti lietuviškos kosmetikos įmonėje ir toliau tęsti pradėtus darbus.
„Sparnų“ programos nauda įmonėms neabejojo ir „Verslios Lietuvos“ personalo vadovė Simona Gailiūnaitė. „Dalyvavimo projekte „Sparnai“ nauda įmonėms – paruoštas perspektyvų mąstymą turintis, nuolat besikeičiančiame pasaulyje sugebantis lanksčiai reaguoti ir valdyti situaciją, išmanantis tarptautines rinkas, komunikabilus ir rezultatą sukuriantis bei 2-3 įmonių eksporto plėtros patirtį turintis, aukšto lygio eksporto specialistas“ – svarbiausią privalumą pabrėžė ji.
2 metus trukusi „Sparnų“ programa pasibaigs birželio pabaigoje, tačiau S.Gailiūnaitė neabejojo, kad į darbo rinką išėję eksporto specialistai bus paklausūs – pasak „Verslios Lietuvos“ atstovės, jau dabar matyti, kad įmonės pradeda varžytis dėl „sparniukų“.
Svajonė ir galimybė augti
Kalbėdama apie „Sparnų“ programą M.Šilinskytė įžvelgė jos naudą ne tik eksportuoti planuojančioms įmonėms, bet ir patiems „sparniukams“ bei Lietuvai. „Mano nuomone, labai svarbu tai, kad ši programa sugrąžino į Lietuvą užsienyje studijavusių ir jau ten gyvenusių jaunų žmonių. Ši programa suteikė galimybę augti ir dirbti savo šalies įmonėse, kuriose, be šios programos, vargu ar galėtume dirbti“, – pasakojo eksporto vadybininkė.
Mano nuomone, labai svarbu tai, kad ši programa sugrąžino į Lietuvą užsienyje studijavusių ir jau ten gyvenusių jaunų žmonių, – teigė M.Šilinskytė.
Įmonių atrankos etape, dėl 16-os būsimų Lietuvos eksporto specialistų, per visas III rotacijas, konkuravo net 208 Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo įmonės. Buvo pasirinktos 44 įmonės, kurių veiklos sritys labai įvairios: nuo aukštųjų technologijų: lazerių ir biotechnologijų iki gamybos įmonių: tekstilės, medžio, metalo apdirbimo bei šokolado, vandens ir sulčių gamybos.
Programos „Sparnai“ dalyviai įmonėse atliko aktualių rinkų analizes: išanalizavo konkurencinę aplinką, įvertino įmonės potencialą; parengė marketingo/eksporto strategiją: pateikė siūlymus, kaip patekti į norimą rinką, išgrynino produkto/paslaugos išskirtinumą, surado galimus partnerius.
Vis dėlto, kone svarbiausias dalykas kiekvienam iš jaunųjų specialistų yra galimybė tobulėti, semtis patirties ir aktyviai dalyvauti kuriant įmonių eksportą. „Dalyvauti šioje programoje pasiryžo absolventai, mokęsi dalykų, artimų verslui. Tai buvo ekonomikos, rinkodaros, vadybos studijas baigę žmonės. Vis dėlto, mokytis, aišku, dar buvo ko. „Taigi prieš pradedant dirbti ir jau dirbant su jaunų Lietuvos įmonių eksporto skatinimu virš metų mokėmės šios srities subtilybių, mus mokė „Verslios Lietuvos“ specialistai bei tarptautinės ir Lietuvos konsultuojančios įmonės.“ Buvome supažindinti su darbo specifika, galinčiomis iškilti problemomis, mokomi, kaip kurti eksporto strategijas, analizuoti rinką, ieškoti partnerių ir daug kitų dalykų“, – patirtimi dalijosi M.Šilinskytė.
Anot eksporto vadybininkės, „Sparnai“ išpildė ir vieną jos svajonių – dirbti „Uoga Uoga“ įmonėje. „Jau anksčiau norėjau dirbti su šia bendrove, tačiau galimybių tam neturėjau, o dabar – dirbu čia jau 9 mėnesius. Iš pradžių nebuvo lengva, kaip ir kiekvienam atėjusiam į naują darbovietę, visiškai „įsivažiavau“, manau, po pusės metų“, – įspūdžius dėstė ji.
M.Šilinskytė neabejojo, kad „Sparnai“ suteikia galimybę augti ne tik įmonėms, bet ir jauniems specialistams. „Radę patrauklų darbo pasiūlymą, karjeros galimybę čia, jauni žmonės neišvažiuoja ieškoti laimės į užsienį, o lieka dirbti ir tobulėti čia, taip pat prisidėdami prie šalies verslo aplinkos gerinimo“, – kalbėjo eksporto vadybininkė.
Su „Uoga Uoga“ ir ateityje dirbsianti M.Šilinskytė į ateitį žiūri pozityviai ir ambicingai – pagrindiniai tikslai: didinti įmonės eksporto apimtis, prekės ženklo žinomumą bei kuo geriau išnaudoti gautą Europos pripažinimą – „Soil Association COSMOS Natural“ sertifikatą. 2016 m. „Uoga Uoga“ įmonės planuose – ne viena tarptautinė paroda, kurios metu tikimasi užmegzti eksportui naudingų kontaktų.