Pernai lapkričio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo pasikeitimai – uždrausta organizuoti žaidimus, akcijas, konkursus ar loterijas, kurie skatintų įsigyti ir vartoti alkoholinius gėrimus.
Įsigaliojus šiam draudimui prekybininkai turėjo išrasti savų būdų, kaip atkreipti dėmesį į alkoholinių gėrimų kainų pasikeitimus.
Pavyzdžiui, „Maximoje“ pirkėjus pasitinka „Skonių dienos“. Tiesa, vertinant lankstinuke pateikiamą asortimentą, „skoningi“ daugiausia pigesnio segmento alkoholiniai gėrimai – tarp jų ir degtinės.
„Iki“ prekybos tinkle akcijų tarsi neliko – tačiau pirkėjai viliojami didžiuliais užrašais „Kaina“. Taip pat apsukresni dairosi priešakinėse lentynose, kuriose gali rasti gėrimus mažesne kaina.
Prekybos centre „Rimi“ atskiros alkoholinių gėrimų rūšys išrikiuotos priešakyje alkoholio skyriaus.
Taip pat į akis krinta vaizdas šalia esančiose kainų etiketėse – didesnio tūrio butelyje stiprieji gėrimai kai kur kainuoja pigiau, nei tie patys gėrimai mažesnio tūrio buteliuose.
Žada prekybininkams atsaką
Agnė Širinskienė, Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė, teigia, kad šiuo metu taisomi su alkoholio reklama ir kontrole susiję teisės aktai.
„Matome, kad yra tam tikri piktnaudžiavimai, dėl to Seimo pavasario sesijoje bus svarstomas visas alkoholio paketas, kur bandysime vienaip ar kitaip išspręsti reklamos klausimus. Kol kas tas paketas dar vyriausybėje“, – teigia A.Širinskienė.
Ji tikina, kad svarstomas paketas bus atsakas į prekybininkų veiksmus.
„Esama tokių alkoholio pardavimų padėtis netenkina. Ir tie gudravimai iš verslo, kaip užslėptai vykdomos akcijos, ar kaip buvo vasarą, kuomet aiškiai vyresnių nei 18 metų asmenų buvo prašoma pateikti asmens dokumentą, be abejo, vienokio ar kitokio atsako sulaukia. Tas atsakas yra paketas, kuris bus svarstomas pavasarį“, – sako A.Širinskienė.
Atlieka tyrimus
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) atstovai teigia vykdantys stebėseną ir renka duomenis apie pirkėjų dėmesį atkreipiančiais būdais išskiriamų alkoholinių gėrimų kainų pokyčius, išdėstymą, įvairiuose kataloguose skelbiamą informaciją. Iki šiol tiesioginių dabar galiojančio Alkoholio kontrolės įstatymo pažeidimų nėra nustatyta.
„Tokio pobūdžio tyrimai reikalauja itin kruopščios ir pakankamai didelės apimties analizės, todėl departamento atliekamų tyrimų rezultatai nėra matomi iš karto. Tačiau tam tikri atvejai, kurių viešai įvardinti kol kas negalime, artimiausiu metu gali sulaukti ir atitinkamo teisinio įvertinimo“, – teigia NTAKD Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjo pareigas laikinai einantis Jurgis Kazlauskas.
NTAKD atstovas tikina, kad kovoti su per dideliu alkoholio vartojimu būtina toliau.
„Siekiant pagrindinio tikslo – efektyviai sumažinti alkoholio vartojimą – būtina tęsti darbą šia kryptimi ir įtvirtinti visišką alkoholio reklamos draudimą bei taikyti kitas moksliškai pagrįstas alkoholio vartojimo ribojimo priemones – trumpinti prekybos alkoholiu laiką, mažinti prekybos vietų skaičių“, – teigia J.Kazlauskas.
Anot jo, dabartinis akcijų draudimas yra vertingas teisinis įrankis mažinant alkoholinių gėrimų vartojimą, ypač siekiant sumažinti „spontaniškus“ alkoholinių gėrimų pirkimus, kai pirkėjas neplanuoja įsigyti alkoholio, bet paveiktas „akcijų“ ar skelbiamų nuolaidų juos įsigyja.