Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Prekybininkų užsakytas tyrimas apie alkoholio ribojimą rodo dvi medalio puses

Dvi medalio pusės. Tokį alkoholio prekybos ribojimo poveikį mato tyrimą atlikę Lietuvos ekspertai. Sutrumpinus prekybos laiką, padidinus akcizus ir amžiaus cenzą bei uždraudus reklamą alkoholio vartojimas žymiai sumažės. Tačiau trečdalis lietuvių alų vešis iš kaimyninių šalių, kaip daro suomiai, be to, didės nelegali rinka, rodo prekybininkų užsakymu atliktas tyrimas.
Alkoholio kainos kovo 9-ąją dieną prekybos centruose
Alkoholio kainos kovo 9-ąją dieną prekybos centruose / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Prekybininkai perspėja, kad alkoholio prekybos ribojimai skatins lietuvius pirkti gėrimus užsienyje arba nelegalioje rinkoje. Be to, jie įspėja, kad silpnus gėrimus išstums stiprieji. Tai rodo Lietuvos prekybos įmonių asociacijos užsakyta studija, pristatyta spaudos konferencijos metu.

Asociacija jungia didžiuosius prekybos tinklus, o studiją atliko viešoji įstaiga ESTEP.

Lietuvai gresia tapti „Suomijos fenomeno“ šalimi, kai suomiai reikšmingą alkoholio dalį legaliai įsigyja Estijoje, – sakė K.Maniokas.

Jos ekspertas Klaudijus Maniokas, pristatydamas tyrimo rezultatus, kad Vyriausybės svarstomos naujos reguliavimo priemonės bendrą alkoholio suvartojimą sumažintų 3 litrais kiekvienam gyventojui, tačiau, kita vertus, silpnus gėrimus išstumtų stiprūs, kistų gėrimo kultūra.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Klaudijus Maniokas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Klaudijus Maniokas

Didinant akcizus iki planuoto dydžio per ketverius metus beveik du kartus didėtų alaus įsivežimas iš kaimyninių šalių, kuriose galioja mažesnis apmokestinimas, rodo pristatytas tyrimas. „Lietuvai gresia tapti „Suomijos fenomeno“ šalimi, kai suomiai reikšmingą alkoholio dalį legaliai įsigyja Estijoje. Mūsų atveju iš to laimėtų Latvija ir Lenkija“, – sakė K.Maniokas. Kita vertus, apskaičiuota, kad alkoholio suvartojimas sumažėtų 1,7 litro vienam gyventojui.

Be to, visiško ribojimo atveju legalaus alkoholio vartojimas sumažėtų 29 proc., bet neapskaityto, legaliai įvežto alkoholio vartojimas padidėtų 120 proc., o nelegalaus alkoholio – 30 procentų. Alaus vartojimas sumažėtų maždaug du kartus, vyno – maždaug trečdaliu, prognozuoja ekspertai, atlikę analizę.

Vyriausybė trečiadienį ketina svarstyti siūlymą riboti alkoholio pardavimo laiką. Šis ribojimas ir visiškas reklamos uždraudimas alkoholio vartojimą gali sumažinti 12 procentų, paskaičiavo ekspertai.

Beje, Europoje skirtingai kontroliuojamas alkoholio prieinamumas. Populiariausias draudimas – reklamos, tačiau, pasak K.Manioko, nėra nė vienos šalies Europoje, kuri visiškai draustų alkoholio reklamą. O būtent Lietuvos vyriausybė tą ketina svarstyti. „Lietuva pirmauja ne tik pagal alkoholio suvartojimą, bet ir pagal ribojimų kiekį“, – teigė K.Maniokas.

Pavyzdžiui, vynas dabar apmokestinamas daugiau nei kiti alkoholiniai gėrimai, pastebėjo tyrimą atlikusios įstaigos ekspertas. Be to, mūsų šalis pretenduoja tapti daugiausia alų apmokestinusi šalis Europoje. Tyrimas rodo, kad, pavyzdžiui, alui akcizo dydis Lietuvoje jau yra didžiausias Baltijos šalyse.

„Pritaikius visas priemones alkoholio vartojimą galima sumažinti maždaug penktadaliu.

Tuo tarpu įvežamo alkoholio kiekis padidėtų 120 procentų – lietuviai gėrimus pirktų kaimyninėse šalyse. Pavyzdžiui, alaus įvežimas esą padidėtų 4 kartus“, – kalbėjo ESTEP ekspertas.

Neapskaityto alkoholio statistika rodo, kad jo daugiausia yra Rytų Europoje ir Skandinavijoje. Tyrimas rodo, kad Lietuvoje padidėtų nelegalaus alkoholio rinka, jei bus priimtos visos ribojimo priemonės, kurioms Seimas pritarė.

Trečiadienį Vyriausybė pritars arba atmes projektą, kuris dar labiau mažins prekybos laiką bei įves 20 metų amžiaus ribą, nuo kurios bus leidžiama įsigyti alkoholinių gėrimų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos