„Finansų ministerija turi paruošusi labai neblogą pertvarkos modelį. Praėjusį pavasarį, kai situacija buvo visiškai neapibrėžta, kalbėjome, kad tą reformą reikėtų atidėti. Dabar jau matau, kad prie tos diskusijos jau tikrai galima grįžti“, – interviu „Verslo žinioms“ sakė I.Šimonytė.
„Bus svarstoma turbūt ilgai, turbūt bus daug diskusijų. Ir jos lengvos nebus, gal net ir sprendimai nebus priimti, bet jie, bent jau tikiuosi, bus pradėti Seime svarstyti“, – kalbėjo ji.
Anot premjerės, pakeitimai galėtų būti susiję su lengvatų peržiūra, paskatomis investuoti, tačiau pokyčiai neįsigaliotų šiemet ar kitąmet.
„Tai tikrai nebūtų pasikeitimai, kurie turėtų įsigalioti 2023 metais, gal net ir ne 2024 metais. Turėtume kalbėti apie ilgalaikę pertvarką, kuri išspręstų kai kurias „gyvulių ūkio“ problemas. Taip pat numatytų tam tikrus dalykus, kurie, manau, pribrendę ir reikalingi, kaip, pavyzdžiui, investicinės sąskaitos, kurios paskatintų žmones investuoti.
Ir kai kurie kiti dalykai, tarkim, lengvatų peržiūra“, – sakė ji.
„Tame pakete yra ir malonių dalykų. Bet galbūt yra ir dalykų, mažiau malonių tiems, kurie dabar naudojasi lengvatomis, kurios nebūtinai yra pagrįstos“, – teigė premjerė.
I.Šimonytė pabrėžė, kad būtina kalbėti apie tam tikrą stabilų mokestinių pajamų santykį su BVP, kurį padidinti galėtų pamatinių mokesčių sistemos problemų sprendimas.
„O tos pamatinės problemos yra įvairios lengvatos ir nekilnojamojo turto (NT) mokestis. Ar tai yra mokestinė priemonė? Mano supratimu, NT mokesčio projektas nėra tikslas tapti mokestine priemone“, – sakė I.Šimonytė.
Prezidentas Gitanas Nausėda gruodžio pabaigoje sakė abejojantis, kad dabartinė valdančioji koalicija įgyvendins mokesčių reformą, ir tikisi, kad tai padarys jau kitas parlamentas. Mokesčių reformos grupės veiklos rezultatą jis pavadino nuliniu.
Naujasis Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas konservatorius Mindaugas Lingė yra sakęs, kad valdančiųjų žadamą mokesčių reformą gali pristabdyti po savivaldos rinkimų 2023-ųjų kovą Seime galinti pasikeisti valdančiųjų ir opozicijos pusiausvyra, jeigu kai kurie parlamentarai būtų išrinkti merais ar tarybų nariais. Šį aspektą jis kol kas mato vieninteliu pertvarkos stabdžiu.
Aiškėja, kad bus siūloma tolygiau apmokestinti gyventojų pajamas – mokestis turėtų mažiau priklausyti nuo veiklos rūšių. Parengtas ir naujas NT mokesčio modelis, numatantis, kad žmogus už būstą, kuriame jis gyvena ir kurio vertė neviršija konkrečios savivaldybės NT vidurinės vertės (medianos), mokesčio nemokėtų, tuo metu antras ir paskesnis būstai būtų apmokestinti 0,1–1 proc. tarifu.