Kibernetinio saugumo bendrovės „Barracuda“ duomenimis, kibernetinės atakos dažniau tampa efektyvesnės vasarą, kuomet įmonėse trūksta darbuotojų. Sausio mėn. tik maždaug 1 iš 80 (1,25 proc.) pranešimų apie grėsmes buvo pakankamai rimti, jog būtų siunčiamas saugos perspėjimas, o birželio-rugsėjo mėn. šis skaičius išaugo iki 1 iš 5 (20 proc.).
Naujausi Lietuvos policijos duomenys rodo, kad 2022 m. Lietuvoje užregistruotų nusikalstamų veikų augimą daugiausia lėmė kibernetinių nusikaltėlių veiklos augimas. Lietuvos bankų asociacija (LBA) pranešė, jog 2022 m. finansiniai sukčiai iš Lietuvos gyventojų ir įmonių išviliojo beveik 12 mln. eurų.
Artėjant vasaros atostogų sezonui, verslai skatinami išlikti budrūs ir saugotis nuo kibernetinių nusikaltėlių veiklos suaktyvėjimo. Šiuo laikotarpiu daugelis įmonių dirba mažesniu darbuotojų skaičiumi, todėl jos tampa pagrindiniu programišių taikiniu.
Susirūpinimą didina ir tai, jog daugelis vartotojų visame pasaulyje vis daugiau pinigų išleidžia internetu. Naujausias „PayPal“ e. prekybos indeksas atskleidė, kad vidutinės mėnesio išlaidos, skirtos apsipirkimui internetu, per metus padidėjo 17 proc. Jungtinėje Karalystėje ir Ispanijoje, 12 proc. Italijoje ir 11 proc. Vokietijoje. Daugiau pinigų, išleidžiamų internetu, kartu su padidėjusiu sukčiavimo atvejų skaičiumi skatina įvairaus dydžio įmones taikyti duomenų ir mokėjimų saugumo priemones, papildomai apsaugančias klientų duomenis ir vientisumą.
„Skaitmeniniame amžiuje visos interneto erdvėje veikiančios įmonės turi išlikti budrios, nes vienas pažeidimas gali sugriauti ilgus metus kurtą klientų pasitikėjimą. Tai liečia ne tik didžiausius rinkos dalyvius, turinčių ne vieną darbuotoją saugumo valdymo klausimais, bet ir startupus ir kitas mažas įmonės, kurių patirtis šioje srityje dažnai būna riboti.
Jų atveju bendradarbiavimas su patikimu mokėjimų partneriu gali padėti jiems apsaugoti save ir savo klientus nuo įvairių sukčiavimo atvejų. Saugaus apsipirkimo užtikrinimas ne tik padeda apsaugoti verslą, bet ir skatina klientų lojalumą bei pasitikėjimą, o tai galiausiai stiprina įmonės reputaciją ir užtikrina didesnes pajamas“, – sako „PayPal“ viceprezidentas, Centrinės ir Rytų Europos bei Izraelio generalinis direktorius Efi Dahan.
Artėjant vasaros atostogų sezonui „PayPal“ parengė trumpą atmintinę, kuri padės prekybininkams apsaugoti save ir savo klientus nuo sukčių ir kitų kibernetinio saugumo grėsmių.
- Išlikite budrūs: Kibernetinių grėsmių gali kilti bet kuriuo metu – nesvarbu, tai vasaros atostogos, „Juodojo“ penktadienio išpardavimai ar Kalėdų karštinė. Stebėkite, ar jūsų sistemoje nevyksta neįprastos veiklos ir būkite pasirengę greitai reaguoti į bet kokį incidentą. Keli tos pačios prekės užsakymai arba įvairūs užsakymai, siunčiami vienu adresu, gali būti pavojaus signalai. Neįprastas klientų elgesys, pavyzdžiui, bandymas kelis kartus atkurti slaptažodį arba prisijungimas iš kitų vietų, taip pat turėtų atkreipti dėmesį.
- Įsitikinkite, kad jūsų programinė įranga yra saugi: reguliariai atnaujinkite savo programinę įrangą – taip ištaisysite pažeidžiamas vietas, kuriomis gali pasinaudoti kibernetiniai nusikaltėliai. Naudokite apsauginę programinę įrangą, kuri padės išvengti kenkėjiškų programų, ir užtikrinkite, jog jūsų sistemos atitiktų naujausius saugumo standartus.
- Naudokite patikimus mokėjimo būdus: tiek vietiniai, tiek tarptautiniai klientai pirmiausia renkasi jiems žinomus ir patikimus mokėjimo būdus, vengia nepažįstamų atsiskaitymo metodų. Tai gali turėti įtakos jų sprendimams pirkti konkrečiose internetinėse parduotuvėse. Užsienio pirkėjams gali padėti plačiai pripažintų mokėjimo sprendimų, tokių kaip „PayPal“, įtraukimas.
Tokios platformos suteikia saugumo ir patikimumo jausmą, nes pirkėjai gali būti ramūs, žinodami, kad iškilus problemoms mokėjimo paslauga galės sulaukti pagalbos. Prekybininkams nuo galimo sukčiavimo gali padėti apsisaugoti visame pasaulyje patikima ir patyrusi mokėjimų apdorojimo sistema. - Švieskite savo klientus: Informuokite pirkėjus apie saugią interneto praktiką, pavyzdžiui, kaip atpažinti bandymus sukčiauti ir naudoti stiprius, unikalius slaptažodžius. Informuoti klientai gali būti papildoma apsaugos nuo kibernetinių grėsmių linija.
- Užkirsti kelią sukčiavimui, susijusiam su mokėjimo grąžinimu (angl. Chargeback): mokėjimo grąžinimas įvyksta, kai ginčijama operacija išsprendžiama kortelės turėtojo (kliento) naudai. Jei kortelės turėtojo finansų įstaiga sutinka su ginču, ji panaikina sandorį, susigrąžina pinigus iš prekybininko ir grąžina juos kortelės turėtojui.
Tai įprastos verslo operacijų sąnaudos. Nors daugelis mokėjimo grąžinimų yra teisėti, kiti gali būti sukčiavimo rezultatas. Apsaugos sprendimai gali padėti prekybininkams automatiškai valdyti grįžtamąsias operacijas, taupant laiką ir pinigus. Įmonės turėtų įdiegti patikimus tikrinimo metodus, kuriais galima patikrinti, ar kliento įvesti atsiskaitymo duomenys sutampa su mokėjimų kortelės duomenimis.