SEB tyrimas: vaikų finansinis raštingumas krenta ant moterų pečių

Vaikų finansiniu raštingumu dažniausiai rūpinasi moterys – jos du kartus dažniau nei vyrai supažindina vaikus su finansų planavimu ir atsakingu elgesiu su pinigais, rodo SEB banko iniciatyva atlikta gyventojų apklausa, rašoma SEB banko pranešime spaudai.
Finansinis raštingumas
Finansinis raštingumas / 123RF.com nuotr.

Tyrimo duomenimis, finansų tema vis dar retai aptariama artimiausioje aplinkoje. Apie finansų planavimą su vaikais nuolat kalbama tik kas aštuntoje šeimoje.

Kad kasdien su vaikais kalbasi apie finansus, jų planavimą ir naudojimąsi pinigais, nurodė vos 12 proc. tyrime dalyvavusių respondentų. Iniciatyvos šioje srityje gerokai dažniau imasi moterys – jos tai daro du kartus dažniau (16 proc.) nei vyrai (8 proc.).

„Teigiamų finansinių įpročių formavimas ankstyvame amžiuje padeda prisiimti atsakomybę už savo veiksmus ir pakloja pamatus sėkmingam atsakingam elgesiui su pinigais suaugus. Deja, iš apklausos aiškėja, kad tokiems įgūdžiams ugdyti šeimose vis dar skiriama per mažai dėmesio. Kita ryški tendencija – finansų edukacijos iniciatyva šeimoje dažniau paliekama moterims“, – komentuoja Sigita Strockytė-Varnė, SEB banko asmeninių finansų ekspertė.

Šių metų rezultatus lyginant su pernai metų duomenimis, ženklių pokyčių nėra – 2022 m. tyrimas parodė, jog su atžalomis apie finansus nuolat kalbėjosi lygiai tiek pat – 12 proc. populiacijos, o respondentų vyrų, kasdien kalbančių su vaikais apie finansus, nuo pernai reikšmingai nepadaugėjo.

Didesnė dalis tėvų (76 proc.) Lietuvoje tik retkarčiais ir nereguliariai kalbasi su vaikais apie pinigus ir jų panaudojimą. 12 proc. tėvų nurodė, jog su vaikais apie finansus nesikalba niekada arba kalbasi itin retai. Šioje grupėje vyrų yra tris kartus daugiau nei moterų.

Paklausti, ar stebi vaikų išlaidas ir ar žino apie atžalų svarbesnius pirkinius, teigiamai atsakė 44 proc. tyrimo dalyvių. Dar 50 proc. teigė tai darantys nereguliariai ir neskiriantys tam didesnio dėmesio. 7 procentai apklausos dalyvių nurodė iš viso nesidomintys vaikų išlaidomis.

Moterys linkusios dažniau imtis atsakomybės už kasdienes vaikų išlaidas. 48 proc. moterų nuolat aptaria svarbesnius vaikų pirkinius ir jų santaupas. Taip elgiasi 40 proc. apklausoje dalyvavusių vyrų.

Pasak SEB banko atstovės, tyrimas parodė, kad tėvai linkę skirti daugiau laiko vaikų finansų kontrolei nei atžalų edukavimui apie finansų planavimą. „Su vaikais svarbu aptarti, kaip uždirbami pinigai, pasiaiškinti jų išleidimo motyvus ir kartu suplanuoti išlaidas – tai duoda didesnę naudą nei tik išlaidų kontrolė. Tuomet vaikai pradeda pajausti pinigų vertę, sugeba priimti išmintingus sprendimus – tai neabejotinai pravers ateityje, kai atžalos pradės savarankišką gyvenimą“, – teigia S.Strockytė-Varnė.

Visuomenės nuomonės tyrimą SEB banko iniciatyva atliko bendrovė „Norstat“, rugpjūtį apklaususi 1 000 turinčių vaikų Lietuvos gyventojų, kurių amžius 18-60 metų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis