„Ieškome formų, kurios būtų teisingos ir teisėtos, kad kuo mažiau produktų, kurie, nebetinkami pardavimui, atsirastų labdaros organizacijose“, – BNS sakė komiteto vadovė konservatorė Aistė Gedvilienė.
„Mums rūpi maisto švaistymo problema, kaip sutvarkyti sistemą, kad kuo mažiau maisto būtų išmetama“, – pridūrė ji.
Pasak parlamentarės, su prekybininkais, higienos ir kitais specialistais, labdaros organizacijų atstovais bus aptariama galimybė tinkamai informuojant pirkėjus pradėti prekiauti produktais, kurių suvartojimo geriausias laikas jau pasibaigęs, bet jis dar nepraradęs savo nei skonio, nei išvaizdos. Dabar tai daryti draudžiama.
Taip pat bus ieškoma būdų, kaip ir kas tokius produktus pristatytų labdaros organizacijoms ir ar jos turėtų kur laikyti, jeigu susikauptų didesni kiekiai, taip pat kaip tokį maistą būtų galima greitai perdirbti.
„Turėtume pagalvoti, kaip padėti gavėjams pasiruošti galimam didesniam labdaros kiekiui, kaip transportuoti, kaip laikyti, kad tas maistas tikrai geros kokybės patektų galutiniam gavėjui, o ne labdaros gavėjai jį paskui patys utilizuotų“, – teigė A.Gedvilienė.
Parlamentarai rugsėjo pabaigoje Seime registravo Maisto įstatymo pataisas, pagal kurias didesnes nei 400 kv. metrų prekybos plotus turinčios parduotuvės rūpintųsi, kaip produktus perduoti labdarai.
Verslas pareiškė ir dabar tūkstančius tonų besibaigiančio galiojimo, pažeistomis pakuotėmis produktų atiduoda labdarai, o norint atiduoti didesnius jų kiekius būtų logistikos problemų, be to, naujas įpareigojimas gali papildomai kainuoti.
Teisingumo ministerija įspėja, kad Seimo narių pataisomis būtų apribojama ūkinės veiklos laisvė. Seimo kanceliarijos Teisės departamentas savo išvadoje taip pat nurodo, kad jos prieštarauja Konstitucijai dėl nuosavybės neliečiamumo.
„Reguliavimu būtų neproporcingai ribojama maisto tvarkymo subjektų ūkinė veikla, jie patirtų papildomų maisto atidavimo labdarai proceso išlaidų, kurių valstybė nekompensuotų. Taigi, ūkio subjektų veikla, mūsų nuomone, būtų nepagrįstai suvaržyta“, – rašoma teisininkų išvadoje.
Seimo Teisės departamentui taip pat užkliuvo bandomos nustatyti maisto perdavimo labdarai sąlygos, pavyzdžiui, prekybos plotų dydis.
„Nėra aiškus sąvokos „prekybos plotas“ turinys, t. y. neaišku, ar prekybos plotas apimtų tik parduotuvės prekybos plotą, ar ir sandėliavimo, pagalbines patalpas ir kitas“, – sako teisininkai.
Jiems taip pat neaišku, ar kiti, mažesni prekybininkai turėtų galimybę maistą perduoti labdarai savo pasirinkimu.