Po pateikimo, už įstatymo projektą balsavo 28, susilaikė – 4, prieš – 35 Seimo nariai. Tačiau parlamentarai pasiūlė siūlymą tobulinti, už tai balsavo 39, prieš – 29.
Siūlo padėti vaikus auginančioms šeimoms
Seimo narės, socialdemokratės Rasa Budbergytė, Dovilė Šakalienė ir Raminta Popovienė pasiūlė nuo 21 proc. sumažinti iki 9 proc. Parlamentarių teigimu, mažesnis PVM paskatins apsisprendimą kurti šeimą ir auginti vaikus.
„Mažėjant dalies žmonių pajamoms ypač sudėtingoje situacijoje atsiduria asmenys su mažais vaikais. Didelę dalį tokios šeimos biudžeto sudaro išlaidos maisto prekėms, t.t. ir kūdikių maistui ir sauskelnėms. Norėdami palengvinti šių asmenų pragyvenimo naštą, siūlome lengvatinį – 9 procentų PVM tarifą kūdikių maisto produktams bei vaikiškoms sauskelnėms“, – rašoma įstatymo projekto aiškinamajame rašte.
D.Šakalienė 15min sakė, jog šeimos su vaikais visada buvo skurdo rizikos grupėje, o gimus dar vienai atžalai, ši rizika dar labiau padidėja. Be to, nurodoma, kad įteisinus lengvatinį tarifą, įplaukos į biudžetą sumažėtų nesmarkiai, o jį kompensuotų išaugęs vartojimas.
„Galvojome, kaip galėtume padėti šeimoms. Kadangi kolegė Rasa (R.Budbergytė, – 15min past.)yra finansų srities ekspertė, ji pasakė, kad būtent pagalba su sauskelnėmis ir kūdikių maistu, kas yra būtinybė kiekvienai šeimai auginančiai mažylius, galėtų labai gerai suveikti. Jeigu ir bus nedidelis kritimas lėšų, gaunamų iš PVM surinkimo, padidėjus vartojimui, nes šeimos galės nusipirkti daugiau kūdikių maistelio ir sauskelnių ir tai tikrai palengvins jų kasdienybę, šie praradimai iškart būtų kompensuojami“, – aiškino parlamentarė.
Pripažįsta rizikas
Tiesa, R.Budbergytė 15min pripažino, kad yra rizika, jog PVM lengvata nuguls tiekėjų ir gamintojų kišenėje, o kainos nebus sumažintos.
„Rizika tikrai yra ir aš tikrai negaliu jos neigti. Bet turime labai didelį bendrą PVM tarifą, 21 proc. PVM tarifas, kaip mokestis, yra regresyvus, ir tie, kas turi mažas pajamas, iš tiesų moka daugiau negu tie, kurie turi dideles. Jaunos šeimos, kurios augina kūdikius, yra mažapajamės, labai nedidelė dalis uždirba geras pajamas, todėl kiekvienas centras yra svarbus“, – sakė ji.
Aiškinamajame rašte parlamentarės nurodžiusios, kad Europos Sąjungos (ES) direktyva šioms prekių kategorijoms nedraudžia taikyti sumažinto PVM tarifo. Kūdikių maistu laikomi specialios mitybinės paskirties maisto produktai kūdikiams (vaikams iki dvylikos mėnesių amžiaus) ir mažiems vaikams (nuo vienerių iki trejų metų amžiaus).
Teigiama, kad šiuo metu išskirtinai kūdikių maistui taikomą lengvatinį PVM tarifą yra nustačiusi Čekija. Vaikų sauskelnėms Jungtinėje Karalystėje, Airijoje taikomas nulinis PVM tarifas, o Portugalijoje – 6 procentų tarifas, Lenkijoje 8 procentų (ne visoms rūšims). Be to, Airijoje taikomas nulinis tarifas vaikų avalynei ir vaikų drabužiams, o Liuksemburge drabužiams ir avalynei, skirtai vaikams iki 13 metų, Jungtinėje Karalystėje taikomas sumažintas tarifas mažų vaikų drabužiams ir avalynei.
Europos Sąjungoje Lietuvoje, Bulgarijoje, Danijoje ir Estijoje nėra taikomas lengvatinis PVM tarifas maisto produktams.
„Visos šalys turi vienokių ar kitokių lengvatų. Ar tai reiškia, kad tos šalys nežino apie rizikas, kad kažkam nusės į kišenes ir praturtins ką nors? Mes neturime jokio lengvatinio tarifo maisto produktams, keturios šalys ES neturi, ir Lietuva yra viena iš jų. Netgi Amerika mus galėtų pakritikuoti, kad esame labai nejautrūs mažų pajamų šeimų atžvilgiu. Kūdikių maistelis yra brangus, nes pagal europines direktyvas turi atitikti labai daug reikalavimų. Vis tiek galutinė kaina turėtų sumažėti“, – 15min sakė R.Budbergytė.
Pasiūlymą sieja su artėjančiais rinkimais
Tačiau pasiūlymus kritikuoja ekonomistai. Indrė Genytė-Pikčienė 15min sakė nelabai suprantanti tokio pasiūlymo bendrame ekonominiame kontekste. Anot jos, šiuo metu visi sprendimai, ypač susiję su mokesčių sistemos pakeitimais ar struktūrinėmis korekcijomis, turėtų sietis su nuo COVID-19 pandemijos labiausiai nukentėjusiais asmenimis ir verslo sektoriais.
„Šiuo atveju matome iniciatyvą mažinti PVM tarifą tiesiogiai su tuo nesusijusioms asmenų grupėms. Nėra konkretaus ir aiškaus tikslo, ko šia priemone yra siekiama, ir tai neturi rimto pagrindimo, išskyrus norą greitai, populiariai padalinti pinigus“, – teigė ji.
I.Genytė-Pikčienė šį siūlymą labiau sietų su artėjančiais Seimo rinkimais. Ekonomistė teigė nematanti logikos, kaip šio siūlymo įgyvendinimas turėtų ilgesnę vertę ir padėtų atsigauti ekonomikai bei labiausiai nukentėjusioms verslo sritims.
„Šiuo metu yra daug galimybių efektyvesniems sprendimams, bet jie yra sudėtingesni, todėl renkamasi eiti lengviausiu keliu patrupinant netaiklių, vienkartinių, didelio poveikio nesudarančių, bet biudžetui brangiai kainuojančių iniciatyvų“, – tikino pašnekovė.
Įspėja dėl didėsiančios korupcijos
Tuo tarpu „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas siūlyme sumažinti PVM tarifą įžvelgia ir galimybę didėti korupcijai, ir rinkos iškraipymą. Anot jo, nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis prekės būtų priskiriamos „kūdikių maisto“ kategorijai.
„Nėra aišku, kas yra kūdikis, populiariausias apibrėžimas – iki 1 metų amžiaus vaikas, bet tokio amžiaus vaikas jau valgo gana įvairų maistą. Tuomet atsiranda klausimas, kas tas „kūdikių maistas“? Tada čia pasaka be galo, bet ne pasakoje esmė, esmė, kad politikai bus bandomi įtikinti, kas yra kūdikių maistas. O politikai įtikinami ne visada švariais būdais, tokie dalykai, išskiriantys vieną ar kitą prekę, iš karto didina korupcijos riziką“, – įsitikinęs jis.
Ž.Mauricas mano, jog, priėmus tokį siūlymą, padažnės lobistų apsilankymai pas politikus, kad šie priskirtų vieną ar kitą maisto kategoriją prie „kūdikių maisto“.
„Vakarų Europos šalyse yra labai daug klaidų pridaryta ir nereikia jų klaidų kartoti Lietuvai. Pirkdamas ten kartais net nustembu, kad viena ar kita prekė yra su sumažintu PVM tarifu. Pavyzdžiui, obuolių tyrė su cukrumi, klausimas, tai turėtų būti skirta vaikams ar ne. Gali priskirti viską“, – 15min aiškino ekonomistas.
Be to, pasak Ž.Maurico, tokiu būdu galėtų būti diskriminuojamos šeimos, kurios pačios gamina maistą vaikams, arba tos, kurios įsigyja pigesnius produktus.
„Ne visos šeimos gaus paramą. Gaus miestiečiai, pasiturinčios šeimos, kurios perka paruoštus pusfabrikačius, pakankamai brangius. Kuo brangesnę prekę perki, tuo didesnę nuolaidą gauni. Turtinga šeima vaikų maistui gali išleisti ir iki tūkstančio eurų per mėnesį, todėl tokias šeimas remtų visi mokesčių mokėtojai“, – kalbėjo jis.