Šiais mokslo metais SEB banke pirmą kartą įgyvendinome ambasadorių programą moksleiviams. Septynis mėnesius vyresniųjų klasių moksleivius mokėme įvairių finansinio raštingumo temų, viena iš jų buvo investavimas. Mokėme tam, kad paskui patys moksleiviai galėtų šiomis žiniomis dalintis savo mokyklose ir bendruomenėse.
Kai mokiniams suteikėme galimybę išmėginti, kaip realiai veikia JAV akcijų birža, ir žaidimo principu investuoti, daugiausia paauglių pasirinko investuoti į žinomų rinkoje prekės ženklų įmones, kurias puikiai pažįsta ir kurių produktus ar paslaugas patys naudoja. Taip, tuos pačius, kuriuos išvardijau pradžioje.
Kai paklausėme, kodėl jų pasirinkimas buvo būtent toks, atsakymas buvo paprastas – tiesiog investavau į tuos prekės ženklus, kuriuos pažįstu.
Tačiau ar iš tiesų tiek ir pakanka, kad priimtume teisingą sprendimą dėl investicijų?
Profesionalai – kaip ir paaugliai
Praktika rodo, kad sau artimesnius prekės ženklus (tuos, kurių paslaugas ir produktus patys mėgsta) labiau linkę rinktis ir profesionalūs investuotojai.
Turbūt ne vienam, besidominčiam investicijomis, į atmintį yra įstrigęs legendinis investicijų bendrovės „Berkshire Hathaway“ vadovas Warrenas Buffet‘as, gurkšnojantis „Coca-Cola“. Investicijos į „Coca-Cola“ tinkamu laiku padėjo W.Buffetui uždirbti turtus. 1988 metais jis įsigijo gaiviųjų gėrimų milžinės akcijų už 1 milijardą dolerių ir per dvidešimt metų šios investicijos, remiantis „Forbes“ duomenimis, išaugo iki 18,4 milijardo.
Kavinių tinklas „Starbucks“ siūlo nemokamą koledžo studijų programą visiems reikalavimus atitinkantiems darbuotojams. Tai, pavyzdžiui, jei švietimas yra jūsų prioritetas, investuoti į šios kavos bendrovės akcijas gali būti emociškai patrauklus pasirinkimas. Kita vertus, remtis vien tik emocijomis priimant investicinius sprendimus nėra racionalu.
Vien tai, kad gerai žinome prekės ženklą, esame jam lojalūs, net ir tai, jei tikime, kad bendrovės paslaugos ar produktai atitinka augančios ekonomikos poreikius, priimant sprendimą investuoti i reikėtų atsižvelgti dar į daugelį kitų kriterijų.
Ką reikėtų įvertinti?
Pirmiausia, svarbu pasidomėti įmone, jos veikla, konkurencine aplinka, atsižvelgti į makroekonominius veiksnius, turinčius įtakos akcijų kainai ir vertinimui.
Dažnas investuotojas, savarankiškai investuojantis į akcijas, remiasi vadinamaisiais santykiniais rodikliais. Vienas labiausiai paplitusių ir paprasčiausiai apskaičiuojamų įmonės vertės nustatymo rodiklių – kainos ir pelno santykis (P/E). Šis rodiklis rodo, kiek įmonės akcijos kainuoja, palyginti su grynuoju pelnu, t.y. parodo investuotojų lūkesčius ir tai, ar įmonės akcijos yra patrauklios įsigyti, ar yra pervertintos. Paprastai rodiklis svyruoja tarp 10–20. Pigu, jeigu P/E rodiklis mažiau negu 10, brangu, jei daugiau negu 20. Bet sparčiai augančioms įmonėms gali būti pigu ir 25, o cikliškoms bendrovėms (nafta, metalų gavyba) brangu ir 7–8.
Kartais šis įvertis smarkiai skiriasi net kalbant apie to paties sektoriaus bendroves. Pavyzdžiui, automobilių gamintojo BMW kitų metų P/E rodiklis šiuo metu yra mažesnis negu 6, o tarp mažmeninių investuotojų populiarios bendrovės „Tesla“ rodiklis pagal prognozuojamą kitų metų pelną – didesnis kaip 60. Tokius milžiniškus skirtumus lemia lūkesčiai – tai, kaip rinkos dalyviai vertina bendrovės pajamų ir pelno augimo perspektyvas.
Vertybinių popierių biržose kiekvienos įmonės P/E rodiklis yra skelbiamas kaip finansinė informacija ir yra lengvai prieinamas kiekvienam.
Meilė neturėtų būti akla
Visavertė bendrovių veiklos perspektyvų analizė pradedančiajam investuotojui gali būti pernelyg sudėtinga užduotis. Nors kartais norisi pabandysi savo jėgas ir investuoti į pavienių bendrovių akcijas, norint išskaidyti investicijas ir mažinti investavimo riziką, racionalus sprendimas būtų didžiausią dalį lėšų nukreipti į akcijų fondus, kuriuos sudaro daugybės įmonių akcijos ar investuoti į biržoje prekiaujamų indeksinių fondų (angl. ETF) portfelį, kuris yra sudarytas profesionalų.
Toks sprendimas leidžia maksimaliai išskaidyti investicijas tarp įvairių turto klasių, sektorių ir šalių ir kaip įmanoma labiau sumažinti riziką, kad širdžiai artimą prekės ženklą valdančios bendrovės akcijų kainos nuosmukis, nepasiteisinus mūsų lūkesčiams, gerokai sumažins turimo investicijų portfelio vertę.
Paprastai tariant, net ir norėdami investuoti į mėgstamų ir gerai žinomų prekės ženklų įmones, turime nepamiršti vieno iš pagrindinių investavimo principų: nesudėti visų kiaušinių į vieną krepšį.