Smuko alkoholinių gėrimų akcizo surinkimas per šių metų ketvirtį – ar prie to prisidėjo išbalansuota akcizų politika?

Naujausi pirmojo ketvirčio Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenys rodo, kad bendras alkoholio akcizų surinkimas, lyginant su praėjusių metų pirmuoju ketvirčiu, šiemet siekia 1,1 proc. kritimą. Stipriojo alkoholio pardavimai per pirmą ketvirtį smuko 10,4 proc.
Vynas
Alkoholį gerianti moteris / 123rf.com nuotr.

Krito stipriųjų gėrimų pardavimas

Lyginant šių metų pirmuosius tris mėnesius su praėjusių metų pirmaisiais trimis metų mėnesiais, VMI duomenys rodo, kad vyno pardavimai toliau augo – tai yra 11,3 proc. daugiau, lyginant su 2020 metų sausio-kovo mėnesiais. Vyno akcizų surinkimas per šių metų pirmuosius tris mėnesius taip pat yra didesnis – augo 13 proc.

Alaus pardavimai, lyginant šių metų pirmą ketvirtį su praėjusių metų pirmuoju ketvirčiu augo 4,4 proc. ir toks pat procentas augimo matomas akcizų surinkimo klausimu, rašoma pranešime spaudai.

Žvelgiant į stipriųjų alkoholinių gėrimų pardavimą per šių metų pirmąjį ketvirtį, lyginant su praėjusių metų pirmuoju ketvirčiu, matomas 10,4 proc. kritimas ir akcizų surinkimo į biudžetą kritimas 4,4 proc., lyginant pirmuosius 2020 ir 2021 metų ketvirčius.

Atlaisvinus karantiną – galimi staigūs pokyčiai

Lietuvos alkoholinių gėrimų ir gamintojų asociacijos (LAGGIA) vadovas Matas Zakarka teigia, kad šiems skaičiams didelę įtaką galėjo daryti karantinas.

„Tam tikrą augimą galime matyti dėl uždarytų sienų, nevykstančios pasienio prekybos, tačiau nereikia užsimerkti prieš bendras tendencijas, kurios rodo akcizų surinkimo į biudžetą mažėjimą. Jei taip tęsis ir toliau, net ir atlaisvėjus sienoms valstybė gali nebesurinkti planuojamo akcizo mokesčio. Tam įtakos gali turėti per dideli, nesuderinti su kaimyninėmis šalimis, akcizai bei išbalansuota akcizų politika“, – teigia Mantas Zakarka.

Anot LAGGIA vadovo, kalbant apie skaičius, taip pat svarbu įvertinti, kad praėjusių metų kovo mėnesį, pasikeitus akcizui, buvo mažmeninės prekybos suaktyvėjimas užsiperkant daugiau prekių senuoju akcizo tarifu ir tai rodo vasario mėnesio duomenys.

„Lyginant 2020 metų vasario mėnesį su 2021 metų vasario mėnesiu, matėme didžiulį skirtumą – net 42 proc. stipriojo alkoholio pardavimo kritimą, o tai įrodo, jog užsipirkimas 2020 metais buvo labai aktyvus.

Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, jog nuo 2016 metų akcizai alui ir vynui buvo keisti tik vieną kartą, o stipriesiems alkoholiniam gėrimams per tą patį laiką – net tris kartus. Taigi visi šie skaičiai rodo išbalansavimą, kuris buvo pasiektas chaotiška akcizų mokesčių kaita“, – situaciją komentuoja LAGGIA vadovas.

Būtina ilgalaikė akcizų politika

Kaip teigia Mantas Zakarka, realiai situaciją bus galima vertinti tik šių metų pabaigoje.

„Visi šie duomenys yra akivaizdus įrodymas, kad nuolatiniai pokyčiai akcizų politikoje išbalansavo rinką ir situaciją realiai matysime tik šių metų pabaigoje, kai turėsime daugiau duomenų, galėsime įvertinti karantino daromas įtakas ir duomenis pagaliau palyginti tarpusavyje. Šiuo metu to negalime daryti dėl nuolat keičiamos akcizų politikos skirtingoms alkoholio kategorijoms.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų