Tokias išvadas tarnyba skelbia atlikusi savivaldybių atliekų tvarkymo korupcijos rizikos analizę. Anot jos, paslaugų administratoriams kartais suteikiama pernelyg plati veiksmų laisvė.
„Kai kuriais atvejais komunalinių atliekų tvarkymo sistemų administratoriams yra suteikta itin plati veiksmų ir sprendimų priėmimo diskrecija, sprendžiant su komunalinių atliekų tvarkymu susijusius klausimus“, – rašoma trečiadienį paskelbtose išvadose.
STT pažymi, kad ne visada aiškūs atliekų tvarkymo kokybės vertinimo kriterijai, neatliekama jo kontrolė: „Nėra aišku, kaip tiksliai turi būti vertinama teikiamų paslaugų kokybė. (...) Ne visais atvejais savivaldybių atstovai atlieka numatytus paslaugų kokybės patikrinimus ar dalyvauja juos vykdant“.
Tarnyba turi pastabų ir viešiesiems pirkimams – neužtikrinamas jų skaidrumas, o kai kurių komisijų nariai yra susiję ir gali paveikti nešališkumą.
„Pastebėta, kad kai kurių savivaldybių ir jų įsteigtų komunalinių atliekų tvarkymo sistemų administratorių viešųjų pirkimų komisijų nariai tarpusavyje susiję tiesioginio pavaldumo santykiais. Šie pavaldumo ryšiai STT vertinami kaip rizikos veiksniai, galintys paveikti visos viešųjų pirkimų komisijos nešališkumą“, – teigia STT.
Analizės metu nustatyta, kad 1 mln. vertės paslaugos pirktos neskelbiamų derybų būdu kreipiantis tik į vieną tiekėją, motyvuojant ypatinga skuba. Pasak STT, taip gali būti ribojama konkurencija ir nepagrįstai sudaromos palankesnės sąlygos atskiroms įmonėms.
Savivaldybėms STT pateikė 26 siūlymus, kaip pašalinti rizikos veiksnius, jos įpareigotos per tris mėnesius viešai paskelbti, kaip į juos atsižvelgta.