Neseniai vėl buvo sutrikusi mobilaus parašo veikla, kiek anksčiau šiemet kelis kartus neveikdavo „Smart-ID“. Po vieno gedimo rugsėjį, 15min rašė, kad įmonės vadovai nenorėjo atskleisti problemos priežasčių, o Lietuvos bankų asociacijos vadovas Mantas Zalatorius anuomet rekomendavo turėti alternatyvią prisijungimo prie banko priemonę.
Populiarėja biometrika
Prie „Swedbank“ elektroninių kanalų galima jungtis 5 būdais: „Smart-ID“, PIN kodų generatorius, ID kortelė, M-parašas ir naudojant biometrinius duomenis, pavyzdžiui, pagal piršto antspaudo arba veido parametrus.
Povilas Sadaunykas, „Swedbank“ Skaitmeninės klientų patirties departamento vadovas, 15min komentavo, kad daugiau nei pusė klientų naudoja „Smart-ID“, o PIN generatoriais jungiasi apie ketvirtadalis klientų.
„PIN generatorių naudotojų per metus padidėjo 2 kartus, nes dalis kodų kortelių naudotojų korteles pakeitė į generatorius“, – teigė P.Sadaunykas. Ji pridūrė, kad šie generatoriai yra saugi priemonė neturintiems išmaniojo telefono.
Pasak jo, bankas mato labai stiprų augimą tų klientų, kurie jungdamiesi prie „Swedbank“ išmaniosios programėlės naudojasi biometrika. Būtent šiuo būdu bei „Smart-ID“ daugiausia naudojasi banko klientai.
Slaptažodžių generatoriai visiškai išnyks?
Prisijungti prie SEB interneto banko ir tvirtinti atliekamas operacijas galima su „Smart-ID“ programėle, mobiliuoju parašu, taip pat su slaptažodžių generatoriumi ir elektroniniu parašu.
Anot SEB Baltijos šalių mažmeninės bankininkystės vadovės Sonatos Gutauskaitės-Bubnelienės, klientams pirmiausia rekomenduojama rinktis „Smart-ID“ programėlę arba mobilųjį parašą. Kodėl?
„Atsižvelgę į tai, kad Lietuvoje mobiliųjų įrenginių skvarba yra aukšta, klientams pirmiausia rekomenduojame rinktis patogesnes modernias priemones, mobilusis parašas gali būti diegiamas ir paprastuose mobiliuosiuose telefonuose“, – 15min atsakė S.Gutauskaitė-Bubnelienė.
Jos teigimu, slaptažodžių generatorius yra nepatogus: privalu turėti su savimi, išsekus baterijai – reikia keisti į naują prietaisą. Be to, generatoriui taikomi tam tikri apribojimai. Tokie klientai, skirtingai nei su mobiliuoju parašu ar „Smart-ID“ negali pasirašyti visų tipų sutarčių ir gauti nuotoliniu būdu visų paslaugų. Banko atstovės manymu, slaptažodžių generatorių ilgainiui atsisakys patys naudotojai.
„Kada tai įvyks ir ar generatorių klientai iškeis į kitus bankų siūlomus modernesnius sprendimus, tėra laiko klausimas. Šią tendenciją, beje, jau ir dabar gana ryškiai pastebime tarp jaunesnės kartos klientų, kurie vietoje analoginių sprendimų renkasi skaitmeninius ir apskritai pageidauja visus finansinius klausimus spręsti e.būdu“, – dėstė S.Gutauskaitė-Bubnelienė.
Paklausta, kokias prisijungimo priemones daugiausiai naudoja SEB banko klientai, ji nurodė, kad populiariausia yra „Smart-ID“ programėlė – su ja, šių metų spalio duomenimis, prie interneto banko jungėsi 48 proc. SEB banko klientų. Toliau pagal populiarumą rikiuojasi slaptažodžių generatorius (36 proc.) ir mobilusis parašas (12 proc.).
S.Gutauskaitės-Bubnelienės manymu, slaptažodžių generatorių ilgainiui atsisakys patys klientai.
Prisijungia tik su viena priemone
Banko „Luminor“ atstovė žiniasklaidai Giedrė Bielskytė atsakyme 15min nurodė, kad banke, konsultuojant klientą, stengiamasi įvertinti jo poreikius ir pasiūlyti sprendimus, kurie geriausiai tinka. Prisijungti prie šio banko ir atlikti operacijas internetu taip pat galima keliais būdais.
„Matome, kad „Smart-ID“ šiuo metu yra patogiausia priemonė prisijungti prie interneto banko ir daryti pervedimus, tad šią priemonę ir toliau siūlysime klientams pirmiausiai, o kodų generatorių siūlysime tik įsitikinę, kad kitokių patogių alternatyvų nėra“, – aiškino G.Bielskytė.
Paklausta, ar per pastaruosius metus padaugėjo klientų, naudojančių PIN generatorius, banko atstovė atsakė, kad skaičius būtų sudėtinga palyginti: iki gruodžio „Luminor“ neturėjo galimybės skyriuose išduoti Smart-ID, tad klientams išduodavo ir PIN generatorius.
„Tai atspindėtų paties banko sprendimus, bet ne klientų pasirinkimą“, – komentavo G.Bielskytė, pažymėjusi, kad daugiausia klientų būtent ir naudojasi „Smart-ID“ ir slaptažodžių generatoriais.
Kodų generatorių siūlysime tik įsitikinę, kad kitokių patogių alternatyvų nėra, – aiškino G.Bielskytė.
„Taip pat dažniausiai klientai, nors ir turėdami galimybę prisijungti prie interneto banko keliais būdais, naudoja tik vieną iš jų“, – pridūrė Luminor atstovė.
Artimiausiu metu „Luminor“ nesvarsto atsisakyti kodų generatorių, o ilgesnio laikotarpio perspektyvą vertinti šiuo metu yra sunku.