Sutelktinis finansavimas – didžiausios naudos patyrusiems ir pradedantiems investuotojams

Sutelktinio finansavimo (SFP) atsiradimą prieš dešimtmetį paskatino naujos fintech galimybės. Šiai finansavimo rūšiai reikėjo saugių technologinių sprendimų, leidžiančių žmonėms savo lėšomis prisidėti prie projektų, kurių vertė – nuo keliasdešimt tūkstančių iki kelių milijonų eurų.
Moteris naudojasi investavimo programėle.
Moteris naudojasi investavimo programėle. / Shutterstock nuotr.

Tai galima vertinti kaip antrą rimtą žingsnį finansų sektoriuje po e-bankų atsiradimo, juk prieš 20 metų retas galvojo apie sąskaitų tvarkymą, pavedimus ar komunalinių mokesčių mokėjimą neišeinant iš namų, o tuo labiau – investavimą, nevykstant į banko ar kitos finansų institucijos padalinį.

Vystantis finansinių paslaugų technologijoms pasiektas būdas, leidžiantis tūkstančiams žmonių kartu sutelkti didžiules sumas ir taip uždirbti iš projektų, kurie anksčiau buvo prieinami tik didiesiams investuotojams, investuojantiems bent kelis šimtus tūkstančių eurų.

„Profitus“ marketingo vadovė Monika Lenčickaitė paaiškino, kokią naudą SFP suteikia investuotojams ir kodėl pasitelkus jį lengviau pradėti patikėti savo pinigus ir uždirbti grąžos iš investavimo.

„Lietuvoje SFP proveržis įvyko prieš 6-8 metus, Lietuvos Banko duomenimis sutelktinio finansavimo platformos per 2018 metus iš viso sufinansavo 8,5 milijonus eurų, o pernai sufinansuota suma perkopė jau ir 230 milijonus eurų. Koks buvo tokios paslaugos poreikis, galime matyti ir iš to, kaip augo per „Profitus“ sutelkiamos sumos. Pirmais metais sutelkėme 1,49 mln. eurų, o pernai vienam projektui vos per 5 valandas sutelkėme 3,1 mln. Bendrai per visus metus jau sutelkta per 160 mln, o investuotojai uždirbo 9,7 milijonus eurų“, – aiškino M.Lenčickaitė.

Staigus sutelktinio finansavimo populiarumas taip pat parodė ir žmonių norą įdarbinti savo santaupas. Tik iki SFP tam reikėjo ir daugiau pastangų, ir nepalyginamai daugiau žinių. Investavimo per SFP paprastumas tūkstančiams žmonių leido pradėti investuoti, diversifikuoti savo investicijas, santaupas skiriant ne tik akcijoms, NT ar obligacijoms, bet ir SFP. Šios rūšies investavimo išskirtinumas tas, kad tarpusavyje bendradarbiauja patyrę profesionalūs investuotojai ir pradedantieji.

Atstovų nuotr./„Profitus“ marketingo vadovė Monika Lenčickaitė.
Atstovų nuotr./„Profitus“ marketingo vadovė Monika Lenčickaitė.

Investavimo analizę atlieka ekspertai

Šis modelis – naudingesnis ir patrauklesnis smulkiems investuotojams, nes tai – paprasta, patikima, patogu, norint pradėti investuoti pakanka ir 100 eurų, nereikia turėti tūkstančių. Šia rūšimi paprasta naudotis – jeigu naudojatės e-banko paslaugomis, tuomet nesunkiai perprasite ir SFP, nes viskas – dar paprasčiau.

Paprasta ir pasirinkti, į ką investuoti, – tam reikia tik kelių paspaudimų. Patogu, nes greitos operacijos tiek įnešant, tiek išsiimant pinigus, taip pat patogu stebėti investicijų „kelią“ ir nuolat gaunamą informaciją apie sumokėtas palūkanas. Ir svarbiausia – nereikia jokių fizinių kontaktų, net nebūtina būti Lietuvoje, galima ir investuoti, ir išsiimti pinigus esant bet kur pasaulyje, svarbu turėti prieigą prie interneto.

„Tai – patikimas būdas investuoti, nes NT projektų patikimumą vertina mūsų ekspertai, turintys daugiametę patirtį NT sektoriuje, taip pat vertinami ir finansavimo prašantys projektų vystytojai, jų galimybės bei patirtis. Investuotojui nereikia pačiam analizuoti, ar projektas perspektyvus, ar, pavyzdžiui, statomi, pertvarkomi būstai yra geruose rajonuose, ar juos kas pirks. Visa tai daro mūsų ekspertai.“, – kalbėjo „Profitus“ atstovė.

Naudojantis platformomis galima gauti ir papildomų naudų, pavyzdžiui, dalyvauti renginiuose apie investavimą ir finansus. Taip ne tik įdarbinamos santaupos, bet ir galima sužinoti daug naudingos informacijos apie investicijas.

„Profitus“ šiuo metu ruošiasi didžiausiam investuotojų renginiui Lietuvoje, kasmetinei konferencijai „Financial Freedom Forum“. Joje pernai dalyvavo virš 20 pranešėjų, investicijų bei finansų ekspertų, pasisakymus stebėjo, diskusijose ir seminaruose dalyvavo apie tūkstantis žmonių.

Paprasta pasirinkti, į ką investuoti, – tam reikia tik kelių paspaudimų.

Dėl patogumo ir patikimumo vis dažniau į SFP atsigręžia ir stambesni investuotojai, kurių pasitikėjimas platformomis pastaraisiais metais labai išaugo. Patyrę bei profesionalūs investuotojai labai gerai jaučia ir kitų profesionalumą bei gebėjimą dirbti.

„Tai, kad platformoje yra nuolat investuojančių stambių investuotojų, kurių aktyvūs portfeliai tik auga, rodo, kad užsitarnavome aukštą pasitikėjimą. Jis auga kartu su mūsų paslaugų plėtra, nes tai – galimybės diversifikuoti investuojant į NT projektų finansavimą ir skolinimą ne tik Lietuvoje, bet užsienyje. Daugiausia pasiūlos turime Latvijoje, tačiau didiname įdirbį Estijoje bei Ispanijoje“, – sakė M.Lenčickaitė.

Didžiausia SFP nauda – sinergija

Pradedantysis investuotojas, matydamas, kad toje pačioje platformoje investuoja ir patyrę investuotojai, įnešantys po keliasdešimt ar kelis šimtus tūkstančių eurų, platformą vertina kaip dar patikimesnę.

Kita nauda – kuo daugiau investuotojų, tuo greičiau finansuojami projektai. Finansavimo dinamiką gali lemti tiek stambus investuotojas, įnešęs ženklią sumą, tiek ir daug smulkesnių investuotojų. Jų skirtumai yra ir visos bendruomenės stiprumas, nes pasikliaunant vien stambiais investuotojais bet kurio pasitraukimas iš platformos būtų reikšmingas galutiniam rezultatui.

Pašnekovė pastebi, kad smulkus investuotojas nebūtinai yra nepatyręs. Kai kas investuoja nedidelėmis sumomis, bet ne todėl, kad nenori investuoti daugiau. Tiesiog žmogaus pajamos – mažesnės, bet tai neriboja jo noro pasirūpinti, kad turimos santaupos augtų ar būtų apsaugotos nuo infliacijos:

„Stengiamės išlaikyti sutelktinio finansavimo esmę, nes SFP ir reiškia didelio skaičiaus investuotojų bendruomenę, angliškas terminas „crowdfunding“ tai apibūdina tiksliau. Tačiau išlaikant sutelktinio finansavimo principą, investuotojų bendruomenė, kurioje kartu investuoja ir patyrę, ir stambūs, ir smulkūs bei pradedantieji investuotojai, yra gerokai stipresnė. Šiuo metu investuotojų, kurių aktyvus portfelis yra iki 3 tūkst. eurų, turime daugiau nei 7 tūkstančius. 3 – 10 tūkst. eurų portfelį turi daugiau nei 1,5 tūkstančio investuotojų, aktyvų portfelį, viršijantį 50 tūkst. eurų, pas mus turi beveik 200 investuotojų. Taip pat turime kelis fizinius asmenis, kurių aktyvus portfelis siekia beveik milijoną eurų. Verslui taip pat atrodo patikima ir patogu turimas laisvas įmonių lėšas investuoti per SFP ir taip padidinti savo uždarbį.“

Stambiųjų ir smulkiųjų investuotojų pasirinktos investavimo strategijos panašėja, tai ir yra ta papildoma nauda investuotojams. Dalyvaudami įmonės organizuojamuose renginiuose, bendraudami tarpusavyje, matydami, kaip investuoja patyrę investuotojai, smulkieji taip pat renkasi panašius modelius bei tobulina savo investavimo strategijas.

Žygimantas Gedvila/BNS nuotr. Pinigai
Žygimantas Gedvila/BNS nuotr. Pinigai

Jų esmė – protingas investicijų diversifikavimas, kuomet investicijos „nesutrupinamos“ per daug smulkiai, bet ir nesustambinamos tiek, kad jeigu kuris nors projektas pradėtų vėluoti, tai netaptų iššūkiu dėl investuotos sumos.

Anot „Profitus“ atstovės, žmonės, ypač pernai, kai buvo didelė infliacija, norėjo investuoti į didesnę grąžą duodančius, tačiau rizikingesnius projektus. Tai jie darė turimas sumas skaidydami dažniau nei iki tol, nes taip saugiau. Todėl vidutinė suma, investuojama į vieną projektą, sumažėjo, tačiau padidėjo vidutinis aktyvus investuotojų portfelis. Ir jis auga kiekvienais metais.

„Profitus“ 2022 m. tapo rinkos lydere pagal per metus sutelktą bendrą sumą, pernai lyderystė sustiprėjo ir pagal aktyvių investuotojų augimą. Šiemet ketinama išlaikyti panašius augimo rodiklius, tai įpareigoja ir investuotojų rodomas pasitikėjimas bei lūkestis dirbant su rinkos lyderiu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis