Tadas Povilauskas: Gruodį – gyventojų išlaidų vaistams ir kosmetikai šuolis

SEB banko duomenys apie atsiskaitymus kortelėmis naudojant kortelių skaitytuvus rodo, kad gruodį gyventojų išlaidos prekėms ir paslaugoms liko gerokai didesnės negu prieš metus, bet augimą lėmė infliacija, o ne realaus vartojimo didėjimas
Tadas Povilauskas
Tadas Povilauskas / SEB banko nuotr.

Atsiskaitymų vertė gruodį buvo 17 proc. didesnė negu prieš metus, kai lapkritį metinis pokytis buvo 22 procentai. Kaip ir ankstesniais mėnesiais žmonės vis dar gerokai daugiau negu prieš metus išleido paslaugoms, o išlaidos prekėms augo tik dėl infliacijos.

Valstybės duomenų agentūra (taip nuo šių metų vadinasi Statistikos departamentas) praėjusią savaitę skelbė, kad mažmeninės prekybos apyvarta lapkritį buvo 19 proc. didesnė, bet lyginamosiomis kainomis – 1,7 proc. mažesnė negu prieš metus. SEB banko duomenys gana aiškiai rodo, kad gruodį mažmeninės prekybos apyvarta augo kukliau, o lyginamosiomis kainomis apyvartos nuosmukis buvo dar didesnis negu lapkritį.

Mažmeninė prekyba parduotuvėse, daugiausia prekiaujančiomis maisto produktais, lapkritį buvo 19 proc. didesnė negu prieš metus, tačiau 7 proc. mažesnė lyginamosiomis kainomis. SEB banko duomenys rodo, kad metinis atsiskaitymų kortelėmis vertės pokytis maisto parduotuvėse gruodį sumažėjo, o tai įspėja, kad ir paskutinį metų mėnesį mažmeninės prekybos maistu apyvartos tendencijos nesikeitė, juolab kad metinė maisto kainų infliacija gruodį buvo panaši kaip ir lapkritį.

Gruodis, matyt, nebuvo palankus ir buitinės technikos ir elektronikos prekybininkams. Gruodį atsiskaitymų kortelėmis vertė šiose parduotuvėse buvo mažesnė negu prieš metus. Tai ne pirmas toks nuosmukio mėnuo, ir jam įtakos turi tai, kad 2020 ir 2021 metais šių prekių pardavimo mastas buvo rekordinis, o 2022 metais žmonės jau daugiau išlaidavo prekėms ir paslaugoms, kurių nepirko pandemijos metu.

SEB atsiskaitymų kortelėmis duomenys rodo, kad statybinių medžiagų ir baldų pardavėjams gruodis nebuvo geresnis negu lapkritis, jeigu vertintume metinį pokytį. Mažėjant būsto sandorių skaičiui ir gyventojams daugiau išleidžiant pirmo būtinumo prekėms, išlaidos buičiai gerinti auga minimaliai.

Gruodis yra švenčių, susitikimų ir renginių mėnuo. Tačiau pandemija šias tradicijas buvo sustabdžiusi. Šiemet gruodį ribojimų švęsti nebebuvo, todėl žmonės išties toliau išlaidavo kavinėse ir restoranuose, nors beveik penktadaliu jau buvo padidėjusios tokių paslaugų kainos.

Daugiau susitikimų ir švenčių negu prieš metus lėmė, kad atsiskaitymų kortelėmis vertė kosmetikos parduotuvėse buvo beveik 50 proc. didesnė negu prieš metus. Tiesa, gruodį gyventojų išlaidos drabužiams jau nebedidėjo taip kaip lapkritį.

Paskutinį 2022 metų mėnesį labiausiai buvo pastebimas metinis atsiskaitymų kortelėmis vertės vaistinėse šuolis. Dar spalį metinis pokytis buvo minimalus, o jau gruodį atsiskaitant kortelėmis vaistinėse buvo išleista beveik trečdaliu daugiau negu prieš metus. Išlaidos vaistams sparčiai augo, nes gruodį daug daugiau negu prieš metus gyventojų sirgo.

Gruodis kai kuriems prekybininkams yra svarbiausias mėnuo metuose, o atsiskaitymų kortelėmis duomenys rodo, kuriems prekybininkams šis teiginys teisingas – maisto, elektronikos, telekomunikacijų, fotografijos prekių, kosmetikos, juvelyrikos, knygų pardavėjų apyvarta gruodį būna bent jau keliasdešimt procentų didesnė negu ankstesniais mėnesiais.

2023 metų pirmais mėnesiais metinis gyventojų išlaidų augimas toliau mažės, o realus vartojimo nuosmukis dar truputį didės. Tam įtakos turės gerokai didesnės negu prieš metus išlaidos šildymui, elektrai ir gamtinėms dujoms. Kita vertus, neigiami pokyčiai neturėtų būti dideli, nes

vartotojų lūkesčiai metų pabaigoje stabilizavosi, darbo rinka yra stipri, o daugeliui gyventojų pajamos dėl didesnės minimalios mėnesio algos ar dėl maksimalaus neapmokestinamųjų pajamų dydžio padidinimo nuo metų pradžios paaugs ne taip ir mažai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis