VšĮ „Versli Lietuva“ duomenimis, pernai verslo pradžios krepšelių gavėjai įsteigė 332 įmonės, iš jų 37,4 proc. buvo įkurta jaunų moterų. Kas paskatina moteris bristi į verslo vandenis? Su kokiais iššūkiais tenka susidurti versle ir, ar nepristinga drąsos? Pamąstymais apie verslo pradžioje reikalingą užsispyrimą, patirties kaupimo svarbą ir nišas, kuriose sėkmingai vystosi moterų įkurtas verslas, pasidalijo kelios verslininkės.
Verslo pradžioje į moteris žvelgiama atsargiau. Tam, kad įrodytų savo vertę ir gebėjimus, joms reikia įdėti kur kas daugiau pastangų nei vyrams.
Audra Radavičienė, Šiauliuose esančio salono „Agnietė SPA“ įkūrėja, įsitikinusi – drąsos moterims netrūksta, tačiau versle jos vertinamos menkiau. „Verslo pradžioje į moteris žvelgiama atsargiau. Tam, kad įrodytų savo vertę ir gebėjimus, joms reikia įdėti kur kas daugiau pastangų nei vyrams, – sakė A. Radavičienė. – Tiesa, grožio verslas niekada nebuvo vyrų teritorija, bet, žvelgiant bendrai, verslas yra suvokiamas kaip vyrų privilegija. Džiaugiuosi, kad situacija sparčiai keičiasi į gera“.
Tuo tarpu Vaiva Mikalauskaitė, el. parduotuvės-graviravimo studijos „Lagrėja“ projektų vadovė, nemano, kad noras imtis verslo priklauso nuo lyties – tai lemia vidinės asmens savybės. „Galbūt merginoms kliudo nuo mažens skiepijamas kuklumas, kuris vėliau užslopina ryžtą. Tačiau pati savo verslo siekiau labai tikslingai: žinodama, ko noriu, dirbau panašios srities įmonėse, nors patekti į jas buvo nelengva – vis iš naujo ir iš naujo siųsdavau gyvenimo aprašymą. O įkūrusi savo studiją nebijojau klausti: skambindavau į buhalterių firmas, konsultuodavausi visais rūpimais klausimais. Taigi, mano patarimas – būkite ryžtingi, nesikuklinkite ir klauskite, ieškokite informacijos – tikrai nėra ko bijoti“, – skatino V. Mikalauskaitė.
Aktorė, rašytoja, laidų vedėja Beata Tiškevič-Hasanova sutinka, jog baimę jaučia visi, tačiau, pasak jos, atidėti nerimą į šalį ir susikaupti – būtina. „Turimas baimes sodinu ant sofos, o tuomet imuosi veiklos. Reikia suprasti, jog klysta visi, ir to bijoti nereikia. O už tai, kaip klostysis likimas, atsakingi esame tik mes patys“, kalbėjo moteris.
Pasak jos, viena didžiausių vertybių gyvenime – tai žmogaus asmeninė patirtis. „Gyvenimo pamokose, kurias išmokau vesdama radijo ir televizijos laidas, vaidindama bei rašydama, ieškojau dėsningumų, o juos radusi – kristalizavau, – sakė B. Tiškevič-Hasanova. – Manau, kad jaunas, gerų idėjų turintis žmogus neretai jaučiasi vienas, nesuprastas, nepalaikomas. Pasidalijusi turima patirtimi norėčiau pastarąjį inspiruoti bei motyvuoti, kad baimė įgyvendinti turimą idėją išnyktų“.
Manau, kad jaunas, gerų idėjų turintis žmogus neretai jaučiasi vienas, nesuprastas, nepalaikomas. Pasidalijusi turima patirtimi norėčiau pastarąjį inspiruoti bei motyvuoti, kad baimė įgyvendinti turimą idėją išnyktų.
B. Tiškevič-Hasanovai antrino Rima Liaudanskienė, kaimo turizmo sodybos „Girelė“ administratorė. Moteris pabrėžė svajonių siekimo svarbą ir ypač – tai, kad reikia nebijoti verslo kelyje pasitaikančių sunkumų.
„Panelėms bei moterims neretai trūksta drąsos, nes kažkodėl vyrauja įsitikinimas, kad verslas skirtas vyrams. Tačiau moterys gali sėkmingai užimti „moteriškas“ nišas, – kalbėjo R. Liaudanskienė. – Pavyzdžiui, turiu draugę, įkūrusią mezginių verslą: iš pradžių dirbusi pardavėja ji nusprendė, kad metas įgyvendinti galvoje besisukančias mintis ir hobį paversti verslu. Šiuo metu jai išties puikiai sekasi“.
Visos kalbintos moterys dalyvavo pirmajame šįmet „Verslas veža“ verslumo skatinimo renginyje Šiauliuose. Naujausiais duomenimis, pernai metų pabaigoje viename didžiausių šalies miestų – Šiauliuose – veikė 7900 įmonės – t. y., 200 įmonių daugiau nei 2013 m. Tai rodo, kad verslo idėjos gali gimti, o nuosavos įmonės – sėkmingai gyvuoti nepriklausomai nuo jų įkūrėjo gyvenamosios vietos bei lyties: ar tai būtų vyras, ar moteris, bet mintys, galinčios išsirutulioti iki visuomenei reikalingos paslaugos, gali kilti bet kam ir didžioji dalis to, ko reikia jų įgyvendinimui – drąsa.
Renginių ciklą „Verslas veža“ organizuojančios VšĮ „Versli Lietuva“ generalinis direktorius Mantas Nocius neabejoja, kad siekiant didinti sukuriamų verslų skaičių, žmonėms reikia suteikti motyvacijos. „Tam, kad ir toliau didėtų tiek moterų, tiek apskritai įkuriamų verslų skaičius, siekiame sudominti žingeidų, idėjų kupiną, bet, galbūt, nedrąsų visos šalies jaunimą pasisemti gerosios patirties, ryžto ir, svarbiausia – pasikliovimo savomis jėgomis“, – sakė M. Nocius.
„Verslas veža“ – verslumo skatinimo renginių ciklas, kurio pagrindinis tikslas – įtraukti, paskatinti ir įkvėpti jaunus, ambicingus šalies žmones geraisiais verslo srities pavyzdžiais. „Verslas veža“ – tai galimybė savo kelio ieškančiam, apie ateitį galvojančiam jaunuoliui sužinoti, kaip su verslu susijusią idėją ilgainiui paversti užtikrinta realybe.