180 Eur, 449 Eur, 309 Eur, 689 Eur, 589 Eur ir t.t. – bent 30 žmonių nurodė tikslias kainas, kiek mokėjo už telefonus. Visi jie užsisakė įtartinai pigius telefonus iš naujos e.parduotuvės „telemaxi.lt“, tačiau jų negauna.
Socialiniame tinkle „Facebook“ sukurta speciali grupė, kur nukentėjusieji derina veiksmus, o policiją ir institucijas verčia skundais.
80 žmonių subūrusioje grupėje nė vienas nežinojo asmens, kuris būtų iš tiesų gavęs užsisakytą telefoną iš naujos elektroninės parduotuvės „Telemaxi.lt“. Kai kurie jų kreipėsi ir į 15min.
Kol kas institucijos tebesuka galvas, kas čia atsitiko vos per tris dienas – ar tai metų afera, ar tiesiog verslo nesėkmė.
„Vien per epolicija.lt yra iš viso užregistruoti 44 pranešimai. Policijai šie atvejai žinomi, vyksta intensyvūs tyrimo veiksmai“, – teigiama trumpame Policijos departamento komentare.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba informavo, kad situaciją taip pat aiškinasi.
Tiesa, mokėjimų tarpininkė „Paysera“ įšaldė į bendrovės sąskaitą pervestas lėšas ir nurodė, kad, tikintis atgauti pinigus, vienintelis būdas – policija.
„Telemaxi.lt“ svetainę vos rugpjūčio 1 d. registravo bendrovė UAB „Erinvestus“, o jos akcininku liepos 25 dieną tapo 1999 metais gimęs Mantas Šidlauskas. Jokiu telefonu su akcininku, įmone ar parduotuve 15min nepavyko susisiekti – telefonai išjungti.
Pagalvojo: atidarymo akcijos
15min pakalbino kelis nukentėjusius asmenis, jų istorijos panašios – reikėjo telefono, „Google“ paieškoje įvestas konkretus modelis, rastas kainų palyginimas – ir pigiausias pasiūlymas buvo nurodytas būtent naujojoje „telemaxi.lt“.
Vienas iš grupės socialiniame tinkle „Facebook“ įkūrėjų 15min guodėsi tenorėjęs nupirkti telefoną žmonai.
„Jie neva pardavinėja mobiliuosius telefonus už gerą kainą, o realiai per „Paysera“ pasiima apgautų klientų pinigus, ir jokių prekių nepristato. Aš esu vienas iš apgautųjų. Socialiniame tinkle mūsų apie 90, bet realiai pirkėjų yra apie 600“, – dėsto 15min skaitytojas, panoręs likti neatskleistas.
Jis paaiškina, kad jo užsakymo numeris – 561. O panašu, kad užsakymai skaičiuojami nuosekliai nuo pat pirmojo. Grupėje yra narių, kurių užsakymo numeris – pirmajame šimtuke.
„Manau realiai jų ir dar padaugėtų. Tai buvo sekmadienį, o iki pirmadienio galėjo būti ir dar daugiau. Logiškai mąstant nukentėjusiųjų skaičius didesnis“, – apgailestauja skaitytojas.
Jis rugpjūčio 19 d. užsakė 119 eurų įkainotą telefoną „Xiaomi Redmi 5“. Kitose įmonėse toks pats telefonas kainavo apie 140 eurų. Parduotuvė jokių įtarimų nesukėlė – itin tvarkingai parengtos formos, nurodomas prekės kodas, apmokėjimo sąskaitos – tik prekės sekimo per kurjerius numeris taip ir neatėjo.
„Pagalvojau gerai, sutaupau 20 eurų, ir čia greitai pristato. Telefoną ėmiau žmonai, kurios išmanusis sugedo. Sumokėjau per e.bankininkystę, kuri pervedė pinigus į „Payserą“. Bet prekės jokios negavau. Pabandžiau skambinti – nieko. Tik tuomet internete radau ir daugiau nusiskundimų, subūrėme grupę „Facebook’e“, – dėsto nukentėjusysis.
Dabar, pasak jo, susisiekti su parduotuvės atstovais niekam nepavyksta – nei telefonu, nei e.paštu.
„Dauguma jau kreipėsi į policiją elektroniniu būdu, bet yra ir kas neš skundą raštu, kad viskas vyktų greičiau. Kai kurie kreipėsi ir į vartotojų teises. Aš to dar nespėjau padaryti“, – skundžiasi vyriškis.
Pasikliovė kainų palyginimo portalu
Kita pakalbinta telefono pirkėja Monika teigė už naują „iPhone 7“ sumokėjusi 419 eurų. Žinoma, telefonas jos taip pat nepasiekė.
„Man iš pradžių ta svetainė sukėlė įtarimų, nes pas juos labai platus prekių pasirinkimas, o kainos labai žemos. Bet galvoju, galbūt naujai atsidarę ir todėl tokias žemas kainas laiko. Aš jiems paskambinau prieš užsakydama nurodytu numeriu, šnekėjau su vyru ir jo paklausiau, ar prekės originalios, kodėl tokios pigios. Man sakė, kad pardavinėja Europos rinkos kainomis, dėl to tokios mažos, o prekės originalios, suteikiama garantija. Kai paklausiau, ar galima atsiimti Vilniuje, man pasakė, kad kol kas dar vyksta remonto darbai. Aš ir pasitikėjau“, – atsidūsta Monika.
Ji aiškina, kad užsakius telefoną internetu, į paštą gavo „gražiai užpildytus elektroninius popierius“, nurodyta, kad užsakymas vykdomas.
„Užsisakiau ketvirtadienį, o dar pirmadienį negavau jokio pranešimo, kad būtų perduota kurjeriui. Kai nurodytas pristatymo laikas – iki 4 dienų. Praėjus trims darbo dienoms aš nieko negavau. Pabandėme dar kartą pasiskambinti, tačiau parduotuvės numeris jau buvo išjungtas“, – pasakoja Monika.
Ji taip pat prisijungė prie grupės nukentėjusiųjų.
„Žmonės ten dalinasi istorijomis apie tai, kaip buvo apgauti. Niekas tų telefonų negaus. Galvojame bendru sutarimu rašyti pareiškimus, o gali būti, kad nieko neatgausime“, – teigia mergina.
Paklausta, kaip surado naujai įkurtą parduotuvę, ji pakartojo tą pačią istoriją – pasitikėjo kainų palyginimo portalu, išsirinko modelio pigiausią pardavėją.
„Yra puslapis, kur lygina telefono kainas atskirose parduotuvėse. Tai „Telemaxi“ kaina buvo 419 eurų, ir aš susigundžiau, kad tokia žema“, – apgailestauja Monika.
„Paysera“ šokiruota: siūlo kreiptis į policiją
15min kreipėsi į bendrovę „Paysera“, kuri tapo visų nukentėjusiųjų mokėjimų tarpininke. Bendrovė neturėjo įtarimų, kad verslas gali būti fiktyvus.
„Įsteigė UAB ir įnešė kapitalą, atrodė, viskas tvarkoje. Jie pas mus atsidarė sąskaitą, atliko identifikaciją, pats vadovas buvo atvykęs į skyrių, patvirtino asmens tapatybę. Jei neklystu, praėjusį trečiadienį „Telemaxi“ pradėjo prekybą internetu. Tačiau per porą dienų pradėjome gauti klientų skundus, atsiliepimus, kad labai įtartina, nes prekės itin pigios, regis, klientai pirko telefonus. Mūsų jie prašė patikslinti, ar viskas tvarkoje“, – dėsto „Payseros“ atstovė Rūta Šeštokaitė.
Kadangi skundai vis plaukė, „Paysera“ apribojo įmonės sąskaitą penktadienį.
„Paprašėme įmonės atstovo pateikti informaciją apie keletą užsakymų, pateikti prekių sekimo numerių, kurie parodytų, kad prekės tikrai keliauja. Nes klientai kreipėsi, kad jie negauna prekių. Bet jie nesugebėjo pateikti tokios informacijos, o sakė, kad viskas tvarkoje. Tai jau penktadienį sąskaita buvo apribota“, – sako R.Šeštokaitė.
Pirmadienį buvo gauta ir naujų skundų, tačiau ir „Paysera“ nebegalėjo susisiekti su naujos e.parduotuvės vadovu.
„Dabar per „Paysera“ rinkti įmokų nebegalima. Visos tos lėšos, kurios yra surinktos į „Telemaxi“ sąskaitą, yra užšaldytos. Jei pirkėjai, kurie nukentėjo, kreipiasi į policiją ir bus nustatyta, kad įmonė padarė žalą – tos lėšos būtų grąžinamos. Bet čia reikia kreiptis į institucijas. Mes patys savo valia negalime grąžinti pinigų ir atlyginti žalos. Mes apskritai už tai neatsakingi – tai yra įmonės atsakomybė“, – įspėjo R.Šeštokaitė.
Ji paaiškino, kad „Paysera“ neteikia pirkinių draudimo, todėl nebus atsakinga už nukentėjusiųjų skundus.
„Laukiame žinių iš policijos. Čia patys klientai turėtų kreiptis ir teikti įrodymus, kad jie tikrai pirko. Praėjęs laiko tarpas yra pakankamai trumpas, o pats įmonės vadovas, kai mes kreipėmės praėjusią savaitę, tikino, kad viskas tvarkoje, tos prekės dar keliauja ir turėkite kantrybės. Tad mes tiksliai nežinome. Reikia įrodymų“, – sako R.Šeštokaitė.
Ji paaiškino, kad „Paysera“ visuomet bendradarbiauja su policija, ir prireikus dalinasi informacija.
15min paklausė, ar „Telemaxi“ sąskaitoje yra pinigų – atsakymas suteikia vilties.
„Tiksliai sumos negaliu įvardyti, bet toje sąskaitoje tikrai yra pinigų ir tie pinigai dabar yra įšaldyti. Jei būtų kažkoks tyrimas, teismas ar panašiai, ir būtų tų pinigų išsireikalauta per policiją, tai, žinoma, būtų grąžinama“, – sako „Payseros“ atstovė.
Vartotojų teisių gynėjai: sukčiai dingsta akimirksniu
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) šią savaitę sulaukė 3 vartotojų prašymų dėl elektroninėje parduotuvėje www.telemaxi.lt užsakytų, tačiau nepristatytų prekių. Šiuo metu vartotojų prašymai ir juose nurodytos aplinkybės yra tiriamos.
Tačiau pagal įstatymą, pardavėjas turi 30 dienų prekėms pristatyti, tuomet pirkėjai dar turėtų į jį kreiptis raštu su pretenzija, kurios neįvykdžius per 14 dienų, būtų galima kreiptis į VTATT dėl ginčo nagrinėjimo.
VVTAT paaiškina, kad prevenciškai išgaudyti galimus sukčius neįmanoma, kadangi naujos elektroninės parduotuvės „susikuria ir išnyksta pakankamai greitai, dažnai nenurodydamos jokių savo kontaktinių duomenų“.
„Todėl šiuo atveju ypač svarbus vartotojų bendradarbiavimas bei informavimas apie pastebėtas fiktyvias elektronines parduotuves. VVTAT savo ruožtu reguliariai informuoja vartotojus apie tai, kaip apsisaugoti nuo fiktyvių internetinių parduotuvių, kaip elgtis nukentėjus.
Papildomai VVTAT kelis svarbiausius patarimus vartotojams, kaip išvengti galimai fiktyvių elektroninių parduotuvių:
-
Patikrinkite, kokia informacija yra nurodoma apie pardavėją. Pardavėjas privalo nurodyti buveinės adresą, telefono, fakso numerius, el. pašto adresą, kuriais vartotojas gali susisiekti su pardavėju. Nerizikuokite pirkti elektroninėse parduotuvėse, kurios susisiekimui pateikia tik el. pašto adresą ar kreipimosi formą tiesiogiai internete.
-
Jeigu kaina gerokai mažesnė, nei įprasta rinkoje, taip pat neapsigaukite. Labai tikėtina, kad tai sukčiai.
-
Įsitikinkite, kad tinklalapis yra registruotas.
-
Atkreipkite dėmesį, ar tinklalapyje pateikta informacija yra rišli, o ne išversta automatinio vertimo programos pagalba.
-
Patikrinkite atsiliepimus apie elektroninę parduotuvę, iš kurios ketinate pirkti. Jei abejojate dėl internetinės parduotuvės patikimumo, patikrinkite informaciją apie pardavėjo veiklą Registrų centro ir Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėse.
-
Jei yra galimybė pinigus sumokėti atsiimant prekes, rinkitės tokį atsiskaitymo būdą, taip pat nesiųskite grynųjų pinigų ir nesinaudokite piniginių perlaidų bendrovių paslaugomis, nes iškilus nesklandumų neturėsite galimybės jų susigrąžinti. Saugiau naudoti kreditinę kortelę.