„Lietuva dar turi nueiti ilgą verslumo skatinimo ir ugdymo kelią, nes verslą kuriančių jaunuolių šalyje galėtų būti kur kas daugiau. Todėl kiekvienas indėlis, skatinant verslumo kultūrą, yra svarbus – jau ilgus metus prie šios kultūros ugdymo prisideda ir mūsų bankas.
Kita vertus, šiemet atlikta apklausa parodė, kad jaunimas ypač vertina tvarų verslo modelį ir galimybę savo idėjas realizuoti aplinkai draugiškais būdais. Kitaip tariant, retas verslo kūrėjas šiandien numoja ranka į galimą savo veiklos poveikį aplinkai. Tai nuteikia pozityviai, nes SEB bankas skatina žaliąją verslo ateitį“, – sako Eglė Dovbyšienė, SEB banko valdybos narė, Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė.
Moterys labiau vertina tvarumą, bet dažniau susilaiko nuo verslo
Per apklausą trys iš keturių (74 proc.) respondentų nurodė, kad planuojant savarankišką veiklą tvarus verslo modelis jiems yra svarbus arba labai svarbus. Šiuos atsakymų variantus jaunos moterys žymėjo dažniau (81 proc.) negu jauni vyrai (67 proc.). Be to, tyrimas parodė, kad apskritai nuo verslo kūrimo susilaikytų 61 proc. vaikinų ir 71 proc. merginų. Taigi 18–29 metų moterys rečiau negu bendraamžiai vyrai nori imtis nuosavo verslo, tačiau joms labiau rūpi verslo tvarumas.
„Jaunų moterų ir merginų verslumą Lietuvoje būtina skatinti dar labiau, nes iš viso verslininkių, verslo savininkių ar valdybos narių yra tik 3 proc. apklaustų 18–29 metų moterų, ir ši tendencija pastebima jau ne vienus metus“, – pažymi E.Dovbyšienė.
Verslo planų pagausėjo
Lygindama šių ir pernai metų tyrimo duomenis, E. Dovbyšienė atkreipia dėmesį, kad bendra jaunųjų verslininkų dalis liko nepakitusi – 5 proc., tačiau 5 procentiniais punktais padaugėjo ketinančių verslą pradėti žmonių – nuo 23 proc. iki 28 procentų. Taip pat šiemet per apklausą pastebėta, kad didžiausia dalis jaunuolių verslininkais norėtų tapti ilguoju laikotarpiu – per 4–5 metus.
Ankstesni SEB banko tyrimai rodo, kad vienas labiausiai žmones nuo verslo stabdančių veiksnių yra nesėkmės baimė. „Lietuvoje vis dar gaji nuostata, kad pasisekti turi iš pirmo karto. Dėl to net ir iš prigimties verslūs žmonės stabdo ir riboja save nuo bandymų. Klaidos vis dar per retai vertinamos kaip pamokos“, – dalijasi E.Dovbyšienė.
Tyrimas atskleidė, kas labiausiai jaunuolius Lietuvoje paskatintų kurti verslą. Daugiau negu du trečdaliai (68 proc.) respondentų nurodė, kad jiems praverstų finansinė pagalba. 46 proc. teigė, kad labiausiai vertintų lengvai prieinamą informaciją, kaip pradėti verslą, o 42 proc. pažymėjo, kad svarbi paskata būtų praktinė pagalba (darbo vieta, reikiama įranga).
„Informacija, kaip pradėti verslą, yra svarbi verslumo kultūros dalis. Tai, kad jaunimas jaučia informacijos trūkumą, yra tarsi signalas švietimo ir kitoms institucijoms, kaip šalyje galima paskatinti smulkiojo ir vidutinio verslo plėtrą, svarbią visai ekonomikai ir gyventojų užimtumui“, – teigia SEB banko atstovė.