„Klaipėdos uostas žengia koja kojon su didžiaisiais pasaulio uostais, kurie vandenilio jau nebelaiko ateitimi. Vandeniliu varomi laivai, automobiliai ir kitos transporto priemonės – jau šiandiena. Vien 2022 m. pasaulyje alternatyviais degalais varomų laivų užsakyta 275. Europos Sąjungos skirtos lėšos vandenilio gamybos bazės kūrimui Klaipėdos uoste – tik įrodymas, kad tvirtai einame aplinkos apsaugojimo nuo CO2, keliu. Ateityje – dar ne vienas darbas, kurį reikia įgyvendinti, siekiant tokią bazę turėti“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Šiuo metu taip pat yra vykdomos poveikio aplinkai vertinimo procedūros dėl žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos ir jo papildymo punktų plėtros Klaipėdos uoste. Poveikio aplinkai vertinimo metu bus analizuojamos dvi vietos Klaipėdos uoste, kuriose būtų galima vystyti žaliojo vandenilio gamybą. Taip pat bus vertinama galima kvapų sklaida, triukšmo ir cheminės taršos tikimybė bei poveikis visuomenei.
Klaipėdos uoste vandenilis bus gaminamas naudojant polimerinių elektrolitų membranos (PEM) elektrolizerį, t. y., leidžiant elektros srovę tarp katodo ir anodo vanduo suskaidomas į vandenilį ir deguonį ir per PEM membraną išskiriamas vandenilis. Planuojamo uoste įrengti elektrolizerio galingumas sieks iki 2 MW. Skaičiuojama, kad nuo 2025 m. vidurio numatomam viešajam sausumos ir vandens transportui kasmet prireiks pagaminti iki 70 tonų vandenilio. Pagamintas vandenilis, planuojama, bus išpilstomas į autotransporto priemones ir vandeniliu varomus laivus.
Vandenilį kaip alternatyvius ir aplinkai draugiškus degalus planuojama naudoti ne tik Klaipėdos uosto, bet ir verslo bei visuomenės reikmėms. Klaipėdos uoste dalį pagaminto žaliojo vandenilio, planuojama, viešajam transportui naudos UAB „Klaipėdos autobusų parkas“. Vandeniliu pildyti planuojama ir į uostą atplaukiančius prekybinius laivus, kasmet alternatyviais degalais varomų laivų skaičius auga. Vandenilis taip pat bus naudojamas Uosto direkcijos laivyne: numatyta įsigyti atliekų surinkimo laivą, varomą žaliaisiais degalais.
Projektas finansuojamas 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšomis. Paramą Uosto direkcijai patvirtino LR energetikos ministerija.
Visa projekto vertė sudaro 7 mln. eurų su PVM, o jo įgyvendinimo pradžia numatyta 2024 m. pavasarį.