„Šios priemonės tikslas yra ne tik skirti paramą naujoms darbo vietoms steigti. Ketinantieji teikti paraiškas turės patys įsivertinti savo gebėjimus, rizikas ir prisiimti atsakomybę“, – sakė Užimtumo tarnybos Priemonių ir paslaugų priežiūros skyriaus vedėja Lijana Vaitkuvienė.
Paraiškų priėmimo pirmasis etapas bus skelbiamas birželio pabaigoje, dokumentai bus priimami 30 dienų, juos pateikti galima tik per eL.Valdžios vartus. Šiemet bus atrinktos 709 paraiškos, jų finansavimui bus skirta iki 13,5 mln. eurų iš ES Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo fondo.
Ilgametė įsteigtų verslų priežiūros patirtis rodo, kad dažniausiai pasitaiko šie pažeidimai: nedraustas ilgalaikis turtas arba įranga apdrausta ne nuo visų galimų rizikos veiksnių, nevykdoma veikla įsteigtose darbo vietose, vėluojama pateikti metines veiklos vykdymo ataskaitas, nepateikiami veiklos vykdymo dokumentai arba tiesiog nesudaromos sąlygos patikrinimui.
Planiniai patikrinimai gali būti vykdomi 36 mėnesius nuo darbo vietos įsteigimo dienos. Gavę pranešimų iš kitų institucijų apie įtariamus teisės aktų pažeidimus, specialistai turi teisę atlikti ir neplaninius patikrinimus. Planinių patikrinimų sąrašai skelbiami internetinėje svetainėje, o specialistai pranešimą apie juos išsiunčia prieš 10 darbo dienų.
„Jei bendradarbiavimas – sklandus, ir dokumentai pateikiami laiku – gyvas kontaktas vyksta labai trumpai. Kadangi Užimtumo tarnyba yra labai pažengusi skaitmenizacijos srityje, apie 90 proc. laiko skiriama pasiruošti – analizuoti duomenis ir užpildyti vertinimo klausimyną nuotoliniu būdu“, – pasakojo L.Vaitkuvienė.
Ruošdamiesi patikrinimui darbuotojai dokumentus surenka iš viešos prieigos svetainių: Registrų centro, Regitros, Licencijų informacinės sistemos ir kt. Patikrinimo dieną užpildomas tik galutinis patikrinimo klausimynas. Jei nustatomi nežymūs pažeidimai, suteikiamas terminas, per kurį žmonės turi juos ištaisyti.
„Patikrinimų metu prašome pateikti ir kitus su veiklos vykdymu susijusius dokumentus. Mes neišduodame licencijų, higienos pasų, vairuotojo pažymėjimų, tačiau veiklos teisėtumą vertiname visapusiškai. Taip prisidedame prie skaidraus verslo plėtros šalyje“, – pabrėžė skyriaus vedėja.
Visgi ne visi pažeidimai gali būti taisomi. Pavyzdžiui, jei nutraukiama darbo sutartis su darbuotoju ir į jo vietą per 30 darbo dienų neįdarbinamas kitas asmuo, paskelbta prastova yra ilgesnė nei 30 kalendorinių dienų, per 20 darbo dienų neatsakoma į Užimtumo tarnybos siunčiamą raštą, nebent tą pateisina svarbi priežastis – teikiama pretenzija dėl subsidijos grąžinimo.
Patikrinimų metu vertinamas tik Užimtumo tarnybos skirtų lėšų panaudojimas. Jei nupirkti daiktai sandėliuojami ar nenaudojami veikloje daugiau nei 120 dienų iš eilės – taip pat teikiama pretenzija dėl lėšų grąžinimo.
L.Vaitkuvienė atkreipė dėmesį, kad kiekvienas verslą įkūręs žmogus turi prisiimti atsakomybę už subsidijos panaudojimą: „Mums svarbu klientų užimtumas, todėl stebime, kaip verslininkai reklamuojasi, ieško klientų – tai veda sėkmės link. Visgi geriausi rezultatai pasiekiami, kai paramą gavę žmonės bendrauja ir bendradarbiauja su darbuotojais, ne tik sulaukę pastabų patikrinimo metu“.