Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

V.Krivencovas: VDI nemokami e.sprendimai, padedantys darbdaviams tobulinti DSS procesus organizacijose

Keičiantis gyvenimo įpročiams ir ritmui bei tobulėjant technologijoms, keičiasi darbuotojų saugos ir sveikatos (DSS) valdymas. Europos darbuotojų saugos ir sveikatos agentūra (EU-OSHA) formuoja požiūrį, kad DSS turi būti valdoma kuo paprasčiau.
Vitalijus Krivencov
Vitalijus Krivencovas. / Ronaldo Buroko, videomarketingas.lt nuotr.

Prie šios idėjos efektyviai prisideda Valstybinė darbo inspekcija (VDI). DSS dažnai galima pagerinti labai paprastomis priemonėmis. VDI siūlo keletą pagalbinių įrankių DSS specialistams – taigi apžvelkime juos.

Pirmas – VDI siūlo interaktyvų elektroninį DSS priemonių įgyvendinimo įmonėse vadovą. Šis vadovas parengtas, įvertinus ergonominius profesinės rizikos veiksnius, kurie sukėlė profesines ligas 2010–2015 metais. Interaktyvus vadovas orientuotas į tris pagrindinius ergonominius rizikos veiksnius: krovinių tvarkymas rankomis, kartotiniai judesiai ir darbo poza. Vadovas yra labai paprastas ir patogus naudojimui. Jame pateiktos sąvokas, patarimai ir pamokymai, kaip elgtis tam tikrose situacijose.

Visa tai yra vizualiai pavaizduota. Kiekvienas rizikos veiksnys yra labai aiškiai aprašytas ir pavaizduotas filmuke. Kiekvieno seanso pabaigoje yra žinių patikrinimas. Naudojantis turinio rodykle, galima peržiūrėti norimas temas ne eilės tvarka. Iš tikrųjų, tai vadovas DSS specialistams, kurie turi minimalias žinias. Jį peržiūrėjus, galima labai daug sužinoti ir išmokti.

Antras – VDI paruošė interaktyvias rekomendacijas transportavimo ir saugojimo sektoriaus įmonėms. Metodinių rekomendacijų trukmė yra 40 min. Jose pavaizduota ir aprašyta, kaip valdyti rizikas, kylančias:

  • judant transporto priemonėms ir krautuvams įmonės teritorijoje;

  • iškraunant ir pakraunant transporto priemones pakrovimo ir iškrovimo vietose;

  • krentant daiktams jų sandėliavimo vietose;

  • užkeliant/nukeliant krovinius ir juos transportuojant;

  • dėl priemonių naudojamų darbuotojams pakelti į aukštį;

  • dėl krovinių tvarkymo rankomis.

Šios rekomendacijos gali būti naudojamos kaip darbuotojų instruktavimo arba mokymo priemonė.

Trečias – rekomendacija skirta kritimo iš aukščio prevencijai statybos sektoriuje. Rekomendacija apima saugaus darbo rizikas, naudojimąsi asmeninėmis apsaugos priemonėmis ir vidinę kontrolę, dirbant ant kopėčių, pastolių, perdangų, stogų, naudojant lynus ar mobiliąsias darbines kėlimo platformas. Ši rekomendacija yra daugiau mokomoji, tačiau ja nuosekliai vadovaujantis, tikrai statybos sektoriuje bus įgyvendinta kritimo iš aukščio prevencija.

Ketvirtas – rekomendacija darbdaviams, kurių įmonėse dirba darbuotojai, turintys iki 1 metų stažą įmonėje. Ši rekomendacija skirta darbuotojų, dirbančių iki 1 metų, nelaimingų atsitikimų įmonėje prevencijai. Paaiškinama: kodėl svarbu imtis prevencijos priemonių, kokios yra darbdavio atsakomybės, kaip įsivertinti rizikas, kaip saugiai dirbti. Tačiau ši priemonė nepatogi ir nepraktiška, nes galima naudotis tik atgal grįžimo mygtuku, negalima peržiūrėti norimo turinio, reikia žiūrėti visą rekomendaciją, kol pasieksi aktualią temą. Todėl tai užima daug laiko ir labai nepatogu naudotis.

Penktas – rekomendacija skirta apdirbamosios gamybos sektoriui. Ši rekomendacija apima darbo priemonių keliamą riziką, dirbant su netvarkinga elektros instaliacija ir įranga bei su pavojingomis cheminėmis medžiagomis, taip pat kraunant, sandėliuojant ir transportuojant medžiagas, gaminius ir žaliavas. Aprašomi kiekvienos rizikos saugaus darbo ypatumai ir vidinė kontrolė, techninės ir organizacinės priemonės bei asmeninės apsauginės priemonės. Priemonė yra mokomojo pobūdžio.

Trumpai apibendrinant penkias metodines rekomendacijas, galima pasakyti:

  • Jomis naudotis labai paprasta,

  • Visos situacijos yra pavaizduotos vizualiai,

  • Prie situacijų aprašyta, kaip jas reikėtų spręsti,

  • Informacija pateikta koncentruotai ir aiškiai,

  • Informacija pateikiama nuosekliai: nuo saugaus darbo su konkrečiu įrenginiu, atitinkamų kolektyvinių ir asmeninių apsaugos priemonių naudojimo iki vidinės darbuotojų saugos ir sveikatos kontrolės,

  • Kiekvienos potemės pabaigoje galima pasitikrinti savo žinias.

Dar vienas įrankis, kurį sukūrė ir prižiūri Europos darbuotojų saugos ir sveikatos agentūra (EU-OSHA) yra OiRA. Ji sukurta, remiantis Nyderlandų rizikos vertinimo priemone RI&E. Lietuvoje OiRA projekte dalyvauja Valstybinė darbo inspekcija. OiRA – yra internetinė platforma, sudaranti galimybę paprastu ir standartizuotu būdu kurti įvairių ekonominių sektorių rizikos vertinimo priemones bet kokia kalba.

OiRA yra įrankis, padedantis atlikti profesinės rizikos vertinimą: nustatyti esamus ir galimus rizikos veiksnius darbo vietose, įvertinti rizikos lygį, pasirinkti prevencines priemones tai rizikai šalinti ar sumažinti, parengti reikiamą profesinės rizikos vertinimo dokumentaciją.

Šiuo metu Lietuvoje yra parengta 21 OiRA priemonė, skirta įvairiems veiklos sektoriams bei Europos ekspertų parengta speciali OiRA priemonė, skirta COVID-19 prevencijai darbo vietose. OiRA priemonės yra parengtos šiems veiklos sektoriams: automobilių remontas; darbas biure; medienos apdirbimas; didmeninė ir mažmeninė prekyba ne maisto produktais; kasyba ir karjerų eksploatavimas; patalpų valymas; siuvimo paslaugos; plastikinių gaminių gamyba; baldų gamyba; skalbyklos; viešbučiai ir restoranai; žemės ūkis; švietimas; kirpyklos ir grožio salonai; kepyklos; socialinės paslaugos; žemės darbai (iškasose); sandėliavimas; darbai uždarose erdvėse, darbai ant pastolių ir darbai ant stogų.

Naudojimas OiRA priemonėmis (įrankiais) nereikalauja jokių specialių žinių ir įgūdžių – tereikia mokėti naudotis elektroniniais įrankiais. Norint naudotis OiRA, reikia užsiregistruoti. Būtina turėti galiojantį el.pašto adresą. Prisijungus prie platformos, galima pradėti pasirinktomis priemonėmis vertinti riziką ir tai daryti išsaugant duomenis neribotą laiką. Įrankis suteikia galimybę pildyti kelias priemones ir įvairiai eksperimentuoti. Suformuotą ataskaitą galima spausdinti ir kopijuoti. Registruotos paskyros turinį gali matyti tik ją sukūręs vartotojas. VDI atstovai jo matyti negali.

Taigi, OiRA veikia taip:

  • Rizikos vertinimo priemonėje OiRA yra numatyti visi rizikos vertinimo etapai: parengiamieji darbai („Paruošimas“); pavojų nustatymas („Nustatymas“); pavojų vertinimas („Vertinimas“); prevencinio plano parengimas („Veiksmų planas“) ir dokumentavimas („Ataskaita“).

  • Atlikus rizikos vertinimą, naudojant OiRA priemonę, galutiniame etape automatiškai formuojamas prevencinių veiksmų planas ir išsami ataskaita apie atliktą rizikos vertinimą. Šiuos dokumentus galima išspausdinti, patvirtinti ir naudoti, įgyvendinant numatytas prevencines priemones ir vykdant darbo vietų rizikos stebėseną.

  • OiRA priemonėje yra numatyta galimybė įtraukti ir įvertinti kiekybinių matavimų rezultatus. Tais atvejais, kai OiRA priemonės pagalba vertinant riziką nustatoma, kad neužtenka kokybinių būdų fizikinių, cheminių, biologinių ar kt. rizikos veiksnių keliamai rizikai įvertinti, turi būti organizuojamas šių rizikos veiksnių kiekybinių matavimų vertinimas.

  • Įrašius į OiRA priemonę atliktų kiekybinių matavimų rezultatus, nustatytą rizikos dydį, numatytas prevencines priemones, jos automatiškai patenka į formuojamą prevencinių veiksmų planą ir rizikos vertinimo ataskaitą.

Apibendrinant šį įrankį, OiRA nauda būtų tokia:

  • OiRA naudojamasi nemokamai;

  • OiRA priemonės yra prieinamos internete;

  • OiRA priemonės yra specialiai sukurtos konkretiems ekonominės veiklos sektoriams;

  • OiRA priemonės pritaikytos prie realių verslo sąlygų;

  • OiRA priemonės suteikia galimybę parengti veiksmų planą ir pasirinkti prevencines priemones iš siūlomų prevencinių priemonių sąrašo;

  • OiRA priemonė sukurta palengvinti įgyvendinti teisės aktų reikalavimus smulkioms ir vidutinėms įmonėms.

Aptarti VDI elektroniniai sprendimai gali ne tik padėti tobulinti DSS procesus organizacijose, bet ir būti naudojami mokymams ir darbuotojų instruktavimui. Domitės alternatyviais sprendimais, kurie sutaupytų jums dar daugiau laiko?

Efektyvinant įmonės darbo saugos procesus, „DASATA“ įrankiai gali padėti ne tik padidinti organizacijos narių įsitraukimą, bet ir atsisakyti „popierinio formato“. Su e.mokymusi ir online instruktavimu išvengsite nuobodaus žurnalų pildymo ir laiko švaistymo. QR kodų generavimas, interaktyvūs DSS rodikliai bei e.asistentas – tai tik kelios išvardintos funkcijos, kurios padės kuriant efektyvią DSS politiką. Daugiau apie šį sprendimą galite sužinoti pažiūrėję trumpą video: SPAUSKITE ČIA.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?