Seimo biudžeto ir finansų komitete (BFK) trečiadienį vyko klausymai dėl Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pataisų, kurios leistų vairuotojo pažymėjimą laikyti asmens tapatybės patvirtinimui tinkamu dokumentu.
Konservatoriai siūlė atnaujinti datą, nuo kada toks sprendimas turėtų įsigalioti, tačiau BFK tokiam siūlymu nepritarė.
Diskusijoje dalyvavęs FNTT vadovas Antonis Mikulskis akcentavo, kad pinigų plovimo prevencijos rizikai valdyti bus būtina nustatyti klientų pilietybę, o vairuotojo pažymėjimas tokios galimybės nesuteiktų. Mat finansinės įstaigos įpareigotos vertinti geografinę kliento riziką.
„Be pilietybės duomens, būtų sudėtinga. Aš jau dabar galiu pasakyti, kad patikrinimo metu finansų įstaigos, ar fintech ar e.pinigų įstaigos – jei būtų priimtas projektas, FNTT fiksuotų pažeidimą, jei byloje nebūtų kliento pilietybės duomens. Reiškia, būtų nevertinama rizika“, – įspėjo FNTT vadovas.
Anot jo, jei tapatybei pakaks vairuotojo pažymėjimo, bankai ir finansų įstaigos vis tiek privalės sužinoti kliento pilietybę, ir už duomenų teisingumą atsakyti įstatymuose numatyta tvarka – „pilietybės duomuo kliento byloje yra būtinas“. Jis įspėjo, kad kitu atveju į finansų sistemą pateks abejotinos reputacijos žmonės.
A.Mikulskis įspėjo, kad vairuotojo pažymėjimą kitose šalyse galima gauti „nepaprastai lengvai“, dėl to į finansų sistemą gali patekti asmenų iš regionų, kuriuose veikia teroristinės organizacijos, ar iš į „juoduosius sąrašus“ įtrauktų teritorijų.
„Jei jūs kartu su Jakeliūnu sugebate įtikinti, kad tai yra didžiulė rizika, tai tada geriau ir nekviesti“, – stebėjosi konservatorius Andrius Kubilius, prieš tai pasvarstęs, kad institucijos tokiomis išvadomis siekia pačios apsidrausti „nuo ateities tyrimų“ komisijose.
FNTT atstovas patikino, kad tarnyba „nėra stabdis“ ir patikino, kad tiesiog nenorima tokios situacijos kaip devyniasdešimtaisiais, kuomet kūrėsi ir bankrutavo aibės bankų.
Valdantieji buvo paprašę Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) antikorupcinio vertinimo, tačiau STT neįžvelgė korupcijos požymių įstatymo pataisose, kurios leistų vairuotojo pažymėjimą naudoti asmens tapatybei nustatyti.
STT atstovas paaiškino, kad antikorupcinis vertinimas buvo atliktas tik teisės aktų rėmuose: „Mes vertiname korupcinę riziką teisės akto rėmuose. Teisės akto, teisinio reguliavimo rėmuose. Ar mes matome teisiniame reguliavime kažkokias spragas, kurios sudarytų sąlygas, kažkokiam asmenų ratui pasielgti nesąžiningai“.
Kęstutis Glaveckas nesutiko, kad vairuotojo pažymėjimas būtų pripažintas asmens tapatybei nustatyti tinkamu dokumentu: „Daugelis ES valstybių – tos vairuotojo teisės parduodamos turguje. Ir kitoje šalyje daryti identifikaciją, iš principo labai rizikinga. Tuo motyvuojant, kad tik su teisėmis, tai čia nėra argumentas leisti visus registruoti nepatikrinus, neturint pilnos duomenų bazės“.
„Revolut“ patikrinimas truks mažiausiai 30 dienų
Vyriausybinės komisijos pirmininkas Alminas Mačiulis aiškino, kad „Revolut“ trečiasis patikrinimas dėl atitikimo nacionaliniams interesams truks mažiausiai 30 dienų.
„Rytoj (ketvirtadienio) komisijos posėdžio darbotvarkėje įtrauktas klasimas. Procedūriškai minimaliai, kiek užtruktų iki sprendimo, – minimaliai mėnesį“, – sako A.Mačiulis.
Anot jo, bus kreipiamasi į „Revolut“, kad bendrovė pateiktų prašomą papildomą informaciją, per 10 dienų gavusi informaciją komisija kreipsis į atitinkamas institucijas, su prašymu įvertinti – joms numatytas 15 dienų terminas parengti atsakymus.
„Na ir po to per 5 dienas traukiama į komisijos posėdžio darbotvarkę komisijos dėl sprendimo,
čia minimum terminas. Jei komisijai kiltų abejonių norų – komisija turi teisę tą daryti“, – aiškino A.Mačiulis.
S.Jakeliūnas pasisiūlė, kad jį oficialiai komisija pakviestų, kad jis pateiktų papildomą informaciją. Jis pažadėjo pateikti „medžiagą apie „Revolut“, kad būtų pilnas kontekstas“.
A.Mačiulis pažadėjo įtraukti.
„Revolut“ ir pati kreipėsi į komisiją dėl patikrinimo, tačiau anot A.Mačiulio, tai nėra pagrindas pradėti patikrinimą, o Seimo nutarimas – tinkamas pagrindas.
Ne kartą stabdyta iniciatyva
Seimas ne kartą stabdė iniciatyvą vairuotojo pažymėjimą pripažinti dokumentu, kuris tinka asmens tapatybei nustatyti. Balsavimą atidėti prašė Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas, vėliau konservatoriams sugrąžinus klausimą į darbotvarkę, nuspręsta kreiptis antikorucpinio vertinimo į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT).
Anksčiau jau skelbta, kad STT neįžvelgė korupcijos požymių. Tačiau ir to negana, dabar valdantieji nusiteikę laukti, kol „Revolut“ trečiąjį patikrinimą atliks vyriausybinė komisija, ir tada apsispręsti šiuo klausimu.
Konservatorius Mykolas Majauskas trečiadienį BFK siūlė, kad į darbotvarkę būtų įtrauktas siūlymas nagrinėti įstatymo pakeitimo projektą, koreguojant įgyvendinimo datą į liepos 1 d. (šiuo metu – gegužės 1 d.), tačiau komitete tam nebuvo pritarta.
Andrius Palionis informavo, kad FNTT reikėtų 8 specialistų ir programinės įrangos papildomam darbo krūviui padengti.