Išanalizavusi dokumentus, Valstybės kontrolė teigia, kad valdžios sektoriaus deficitas šiais metais siekia 8,9 proc. Bendrojo vidaus produkto (BVP), o kitais metais sieks 5,7 procento.
Prognozuojamos 2021 metų pajamos sudarys 37,3 proc. BVP, išlaidos – 43,0 proc. BVP.
„Fiskalinės institucijos vertinimu, 2020 m. Lietuvos fiskalinė politika yra anticiklinė“, – teigiama pranešime spaudai.
Neapibrėžtumas išlieka.
Projektuojama, kad 2020 metais valdžios sektoriaus skola sieks 47,2 proc. BVP, o 2021 metais augs toliau ir sudarys 50,7 proc. BVP.
Anot valstybės kontrolės, svarbu ne tik stabilizuoti jos didėjimą, bet ir numatyti mažėjimo kryptį, siekiant didinti fiskalinę erdvę.
„Neapibrėžtumas išlieka – atsižvelgiant į prastėjančią epidemiologinę situaciją bei galimus karantino sukeltus apribojimus, dalies jau priimtų ar naujų priemonių gali prireikti ekonomikos skatinimui ir 2021 metais.
Neigiamiems rizikos veiksniams išsipildžius, valdžios sektoriaus balansų rodiklių įverčiai gali prastėti ir 2022–2023 metais. Todėl sprendimus dėl papildomų ilgalaikių įsipareigojimų, kurie didina išlaidas, reiktų priimti atsakingai“, – pranešime spaudai sakė institucijos Biudžeto politikos stebėsenos departamento vyriausioji specialistė Rasa Ibelhauptaitė.
Valstybės kontrolė taip pat įvertino Lietuvos valdžios sektoriaus fiskalinį multiplikatorių vidutiniu laikotarpiu. Analizė parodė, kad jis gali būti mažesnis nei 1.
Tai rodo, kad, valdžios sektoriaus vartojimo išlaidas ir investicijas padidinus 1 proc., BVP gali padidėti mažiau nei 1 proc.
Todėl, siekiant skatinti ekonomiką, anot Valstybės kontrolės, svarbu atsakingai planuoti valdžios sektoriaus vartojimo išlaidas ir investicijas.
Atnaujintoje fiskalinių rodiklių švieslentėje pateikti fiskaliniai rodikliai yra aukšto rizikos lygio. Esant išskirtinėms aplinkybėms valdžios sektoriaus deficitas ypač didėja, tačiau jas atšaukus, reikės grįžti prie reikalavimų valdžios sektoriaus biudžetams, rašoma pranešime spaudai.
Jame taip pat teigiama, kad struktūrinio postūmio užduotis 2021 metams pagrįstai nenustatyta, kadangi metams, kuriais susidaro išskirtinės aplinkybės, struktūrinio postūmio užduotys nėra nustatomos.
Išskyrus taisykles, kurios pagrįstai netaikomos, išankstiniu vertinimu, 2021 metais valdžios sektoriaus biudžetai sudaryti laikantis Konstituciniame įstatyme nustatytų fiskalinės drausmės taisyklių, konstatuoja Valstybės kontrolė.