Mokesčių inspekcija soc. tinkluose suranda šimtus tūkstančių „pamirštų“ deklaruoti eurų: ką reikia žinoti

Siekdama mažinti šešėlinę ekonomiką Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pastaraisiais metais komercinei veiklai elektroninėje erdvėje skiria išskirtinį dėmesį. VMI patikrinimų sąraše – el. prekyba, operacijos virtualiomis valiutomis, gyventojų veikla socialiniuose tinkluose, įskaitant ir „TikTok“. O pažeidimų nestinga. Sumos, kurias vėliau tenka sumokėti, siekia milijonus.
Lietuvoje prasidėjo pajamų deklaravimas
Lietuvoje prasidėjo pajamų deklaravimas / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Dažniausiai daromos klaidos

Kaip nurodo VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius, dažniausiai soc. tinkluose gyventojai renkasi vykdyti el. prekybos ar nuomonės formuotojų (influencerių), reklamos veiklą.

Jiems galioja tos pačios taisyklės, kaip ir kitiems verslininkams, t. y. reikia įregistruoti veiklą, apskaityti pajamas ir deklaruoti bei sumokėti atitinkamus mokesčius.

Tačiau ne visiems pavyksta viską atlikti taip, kaip numato įstatymai.

Tai VMI nustato nuolat vertindama turimus mokesčių mokėtojų deklaruotus duomenis, gaunamus iš kitų Europos Sąjungos (ES) šalių mokesčių administratorių, Lietuvos ir užsienio finansų įstaigų bei skelbiamą informaciją viešoje erdvėje ir internete.

„VMI gauna ir interneto svetainių registravimo duomenis, reaguoja į gaunamus pranešimus apie daromus mokestinius pažeidimus.

Analizuojant rizikingus mokesčių mokėtojus ir juos kontroliuojant socialiniuose tinkluose atkreipiamas dėmesys į talpinamą informaciją, pavyzdžiui, sekėjų, patiktukų, komentarų skaičių ir panašiai“, – 15min komentavo R.Puncevičius.

Specialisto teigimu, dažniausiai pasitaikantys pažeidimai: neapskaitytos pajamos, asmeninių daiktų ar paslaugų įsigijimas neteisingai priskiriamas vykdomos veiklos išlaidoms, neįsiregistravimas PVM mokėtoju, kiti bendro pobūdžio pažeidimai būdingi naujiems mokesčių mokėtojams.

Taip pat stebima tendencija, jog dažnai vaizdo turinio platformose veikiantys gyventojai pamiršta deklaruoti pajamas, įregistruoti veiklą, nes gaunamą užmokestį laiko parama.

123RF.com nuotr./Pinigai
123RF.com nuotr./Pinigai

„Vis dėlto tokios gautos pajamos nėra parama, kad ir savanoriškai sumokėta, nes paramą aiškiai apibrėžia Labdaros ir paramos įstatymai“, – paminėjo R.Puncevičius.

Nedeklaruoti milijonai

Jo pateiktais duomenimis, kontroliuodama komercinę veiklą e. erdvėje VMI per 2023 m. iš viso nustatė apie 4 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių. Iš jų – 430 tūkst. eurų turėjo sumokėti soc. tinkluose veiklą vykdantys asmenys.

Per 2021–2022 m. nustatyta apie 8,9 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių. Tąkart iš visos šios sumos soc. tinkluose veiklą vykdantys asmenys turėjo sumokėti 720 tūkst. eurų.

Daugėja prekiaujančių ir reklamuojančių soc. tinkluose

Prekybą soc. tinkluose galima vykdyti įregistravus individualią veiklą pagal pažymą „Užsakomasis pardavimas paštu arba internetu“ (EVRK kodas 47.91), pataria VMI.

Neretai influencerių veikla, už kurią jie gauna pajamas, yra susijusi su reklamos paslaugų teikimu ar iš reklamos pajamų gavimu, tad šiai veiklai renkamasi individuali veikla pagal pažymą „Reklamos agentūrų veikla“ (EVRK kodas 73.11).

Pastebima, kad šias veiklas vykdančių gyventojų deklaruojamų pajamų ir mokesčių suma kasmet auga.

Štai užsakomojo pardavimo paštu arba internetu individualią veiklą vykdę gyventojai už 2022 m. deklaravo 18,8 mln. eurų apmokestinamųjų pajamų ir 3 mln. eurų gyventojų pajamų mokesčio (GPM).

Tuo metu už 2021 m. – 15,9 mln. eurų apmokestinamųjų pajamų ir 2,9 mln. eurų GPM.

O reklamos agentūrų veiklą vykdę gyventojai už 2022 m. deklaravo 22 mln. eurų apmokestinamųjų pajamų ir 2,1 mln. eurų GMP.

Už 2021 m. jie buvo deklaravę 18,4 mln. eurų apmokestinamųjų pajamų ir 1,7 mln. eurų GPM.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis